Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2023-03-14
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Arbetsliv och samverkan

Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Bedömning med motivering: Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Utifrån självvärderingen och platsbesöken är det bedömargruppens sammanvägda bedömning att arbetsliv och samverkan är tydligt beskrivet i lärosätets styrande dokument. Att den verksamhet som bedrivs vid lärosätet har en tydlig arbetslivsanknytning är en viktig kvalitetsfaktor och en bärande princip för lärosätets utbildningar. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har en tydlig samverkansprofil, en omfattande samverkan med och en stark koppling till det omgivande samhället. Att lärosätets strategiska partnerskap och avsiktsförklaringar spänner över en stor bredd av lärosätets verksamhet anser bedömargruppen skapar goda förutsättningar för studenter och forskarstuderande att under sin utbildningstid komma i kontakt med arbetslivet. Samtidigt kan bedömargruppen konstatera att det i lärosätets rutiner och processer inte tillräckligt tydligt framgår hur förbättrings- och utvecklingsbehov inom området systematiskt fångas upp och omhändertas i utbildningarna. Att lärosätet själv identifierat uppföljning av arbetslivsanknytning i utbildningsprogrammen som ett utvecklingsområde och under 2022 kommer att genomföra åtgärder för att förbättra arbetslivsanknytningen är en styrka.

Bedömargruppen har identifierat följande styrkor inom bedömningsområdet:

  • Lärosätet har en tydlig samverkansprofil, en stark koppling till det omgivande samhället och en omfattande samverkan med arbetslivet.
  • Lärosätets strategiska partnerskap och avsiktsförklaringar spänner över en stor bredd av lärosätets verksamhet, vilket ger goda förutsättningar för studenter och forskarstuderande att under sin utbildningstid komma i kontakt med arbetslivet.

Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområde inom bedömningsområdet:

  • Lärosätet bör säkerställa att programråd genomförs enligt beslut eller att kontakt med representanter för utbildningens avnämare säkerställs enligt en annan ordning.
  • Lärosätet bör överväga att åter aktivera sin alumnenkät och följa upp hur studenter och forskarstuderande efter några år som yrkesverksamma upplever att utbildningarna utvecklat deras beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Bedömning av bedömningsgrunden:

6.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, att utbildningarna utvecklar studenternas och doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Uppfylld

Bedömargruppen uppfattar att lärosätet ger studenter och forskarstuderande goda förutsättningar att under sin studietid komma i kontakt med arbetslivet och därigenom utveckla sin förmåga att möta förändringar i arbetslivet. Lärosätets starka samverkansprofil och omfattande samarbete med både näringsliv och offentlig sektor anser bedömargruppen starkt bidrar till att utbildningarna har en hög grad av arbetslivsanknytning. Däremot anser bedömargruppen att lärosätets rutiner och processer för att fånga upp förbättrings- och utvecklingsbehov på grundnivå och avancerad nivå kan förbättras och att lärosätets uppföljning och utvärdering av arbetslivsanknytning inom utbildning kan utvecklas.

Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att säkerställa att programråd genomförs på samtliga utbildningsprogram, att de har arbetslivsrepresentation och att arbetslivsanknytning regelbundet utgör ett innehåll där. Bedömargruppen rekommenderar även lärosätet att överväga att i den doktorandenkät som skickas ut inom ramen för fakultetsnämndernas uppföljning även fråga om doktoranderna uppfattar att utbildningen på forskarnivå utvecklar beredskapen att möta förändringar i arbetslivet. Slutligen rekommenderar bedömargruppen lärosätet att återinföra sin alumnenkät. Bedömargruppen anser att alumnenkäten ger goda förutsättningar att följa upp hur studenter och forskarstuderande efter några år i arbetslivet upplever att utbildningen bidrog till att utveckla deras beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

I lärosätets självvärdering framgår att arbetsliv och samverkan är viktiga kvalitets- och framgångsfaktorer för lärosätet. Det är också tydligt beskrivet i lärosätets styrande dokument, som Kvalitetspolicy för Luleå tekniska universitet, Strategisk plan 2020–2025 och Vision 2030, och perspektiven anses vara bärande principer för lärosätets utbildning och forskning. Lärosätet har enligt självvärderingen byggt upp strategiska partnerskap med flera företag och organisationer samt tecknat avsiktsförklaringar med de fyra kommuner som är lärosätets campusorter liksom med Norrbottens Kommuner, en intresseorganisation för Norrbottens 14 kommuner. Lärosätets strategiska partnerskap och avsiktsförklaringar fungerar enligt självvärderingen som plattformar för långsiktig samverkan om utbildning och forskning och har som mål att öka kvaliteten inom verksamheten, erbjuda studenter företags- och industrinära samarbeten samt stärka utbildningarnas samhälleliga relevans. En viktig del av lärosätets samverkan med det omgivande samhället sker enligt självvärderingen i lärosätets beredande och beslutande organ, som universitetsstyrelsen, fakultetsnämnderna och programråden, där samarbetspartner från näringslivet och den offentliga sektorn ingår som externa arbetslivsrepresentanter.

Bedömargruppen uppfattar att lärosätet genom en omfattande samverkan med det omgivande samhället ger studenter och doktorander goda förutsättningar att under sin studietid komma i kontakt med arbetslivet och därigenom utveckla sin förmåga att möta förändringar i arbetslivet. I självvärderingen och platsbesöken framhåller lärosätet användandet av adjungerade lärare och gästlärare i undervisningen, verksamhetsförlagd utbildning, arbetsintegrerat lärande, praktik, projektkurser och examensarbeten som viktiga inslag som ger studenter på grundnivå och avancerad nivå möjlighet att komma i kontakt med arbetslivet samt förutsättningar och beredskap att möta förändringar i arbetslivet. I forskarutbildningen sker arbetslivsanknytningen enligt självvärderingen huvudsakligen i de forskningssamarbeten och projekt som doktoranderna ingår i och som bedrivs tillsammans med företag, organisationer och offentlig verksamhet.

Vid sidan av detta uppfattar bedömargruppen att lärosätets Career Center, som enligt lärosätet fungerar som en brygga mellan akademi och näringsliv med uppdrag att stödja studenterna och doktoranderna inför deras kommande yrkesliv och karriär, har en viktig roll i att ge studenterna och doktoranderna möjlighet att knyta kontakt med arbetslivet. Likaså uppfattar bedömargruppen att den arbetsmarknadsdag som enligt självvärderingen genomförs varje år har en viktig roll för studenternas möjlighet att komma i kontakt med arbetslivet.

Att arbetslivsanknytning ingår i lärosätets utbildningar på grundnivå och avancerad nivå säkerställs enligt självvärderingen av utbildningsledare på program, av utbildningsledare för kursgrupper samt av fakultetsnämnderna på den lärosätesövergripande nivån. Att arbetslivsanknytning ingår i utbildningarna följs sedan upp inom ramen för lärosätets Modell för utveckling och utvärdering av utbildning. Enligt självvärderingen ansvarar fakultetsnämnderna för att granska att utbildningarna har arbetslivsanknytning i samband med att nya utbildningar tas fram. Utbildningarnas programråd liksom lärosätets arbete med branschträffar lyfter självvärderingen fram som viktiga forum, där det utbildningsnära samarbetet med externa representanter huvudsakligen sker. Där kan förändringar på arbetsmarknaden, liksom förbättrings- och utvecklingsbehov i programmen lyftas. I studentinlagan framgår att programråd inte genomförs på samtliga program, att det ofta saknas extern representation i de programråd som genomförs och att arbetslivsanknytningen inte regelbundet följs upp. Likaså har bedömargruppen vid de platsbesök som genomförts noterat att studenterna till skillnad från de forskarstuderande inte upplever sig vara tillräckligt involverade i lärosätets samverkan.

Att programråd inte genomförs på samtliga program har bekräftats vid de platsbesök bedömargruppen genomfört. Av de programrådsprotokoll som bedömargruppen fått ta del av har bedömargruppen inte heller kunnat få bekräftat att arbetslivsanknytningen i utbildningen följs upp i de programråd som genomförs. De få externa representanter som bedömargruppen vid sina platsbesök har haft möjlighet att träffa har inte på ett tillräckligt tillfredställande sätt kunnat redogöra för hur förbättrings- och utvecklingsbehov identifieras och omhändertas när det gäller arbetslivsanknytning inom utbildningsprogrammen. Lärosätet framhåller dock i sin självvärdering att uppföljning av arbetslivsanknytning har identifierats som ett utvecklingsområde som ska ses över under 2022. Bland annat ska mallen för den självvärdering som görs inom ramen för utvärderingen kompletteras med frågor kopplade till bedömningsområdet, vilket bedömargruppen anser är positivt.

För utbildning på forskarnivå följs arbetslivsanknytning upp individuellt i samband med att den individuella studieplanen revideras. För övrigt följs arbetslivsanknytningen i forskarutbildningen upp i den doktorandenkät som ingår i fakultetsnämndernas systematiska uppföljning av forskarutbildning. Där ställs frågor om ifall doktoranderna anser att deras utbildning förbereder dem för en framtida karriär nationellt och internationellt. Även när det gäller uppföljning och utvärdering av arbetslivsanknytning i forskarutbildningen anser bedömargruppen att lärosätets rutiner och processer kan utvecklas. För att säkerställa arbetslivsanknytning i forskarutbildningen rekommenderas lärosätet att, precis som med jämställdhet, säkerställa att lärosätet beaktar arbetslivsanknytning i samband med att nya individuella studieplaner upprättas och fastställs. Bedömargruppen rekommenderar också lärosätet att överväga att i doktorandenkäten fråga om doktoranderna uppfattar att utbildningen utvecklar beredskapen att möta förändringar i arbetslivet. Det är bedömargruppens uppfattning att det i den finns goda förutsättningar att följa upp hur studenter och doktorander efter några år i arbetslivet upplever att utbildningen bidrog till att utveckla deras beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)