Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Jämställdhet

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2023-03-14
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Jämställdhet

Bedömningsområde: Jämställdhet

Bedömning med motivering: Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Utifrån självvärderingens beskrivningar och exempel samt de platsbesök som genomförts är det bedömargruppens samlade omdöme att det utvecklings- och förbättringsarbete som de senaste åren bedrivits, och alltjämt bedrivs, inom jämställdhet har fått genomslag i lärosätets verksamhet. Baserat på självvärderingens beskrivningar och flera exempel på både praktiska och strategiska satsningar inom ramen för lärosätets jämställdhetsarbete konstaterar bedömargruppen att lärosätet nu ser jämställdhet som en viktig kvalitetsfaktor inom både kärn- och stödverksamheten. Lärosätet har med de dokumenterade rutiner och processer som finns framtagna integrerat jämställdhet i lärosätets kvalitetssäkringsarbete och på ett tillfredställande sätt säkerställt att jämställdhet beaktas i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande. Likaså konstaterar bedömargruppen att lärosätets rutiner och processer för uppföljning ger förutsättningar för ett kontinuerligt förbättrings- och utvecklingsarbete inom jämställdhetsområdet, men att det finns förutsättningar att involvera studenterna mer i jämställdhetsarbetet.

Bedömargruppen har identifierat följande styrkor inom bedömningsområdet:

  • Lärosätet har beslutat att utbildningar på samtliga nivåer ska innehålla undervisning och examinerande moment om jämställdhet, vilket borgar för systematik genom att jämställdhet nu ingår i rutiner bland annat för inrättande och revidering av kursplaner.
  • Lärosätet har genomfört utbildningsinsatser, för att öka medarbetarnas och studenternas kunskap och medvetenhet om jämställdhet och normbildning.
  • Lärosätet har arbetat med breddad rekrytering och återkommande insatser, för att bryta könsstereotypa utbildningsval.
  • Lärosätet har gjort strategiska satsningar för jämställd karriärutveckling samt satsningar för att öka andelen kvinnliga professorer.

Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområde inom bedömningsområdet:

  • Lärosätet bör ge studenterna ett större ansvar i lärosätets systematiska jämställdhetsarbete och involvera dem mer i arbetet.

Bedömning av bedömningsgrunden:

4.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, ett systematiskt arbete med att beakta jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande.

Uppfylld

Bedömargruppen anser att lärosätet arbetar systematiskt med att integrera jämställdhet i samtliga utbildningar. Lärosätet har rutiner och processer som säkerställer att jämställdhet beaktas vid inrättande och revidering av utbildningsplaner, att det finns kunskapsmål för jämställdhet och att jämställdhet systematiskt följs upp inom ramen för den modell för utvärdering av utbildningar som rektor har fastställt och ingår i rektors ordinarie uppföljningsprocess.

Det framgår i lärosätets självvärdering att flera åtgärder för att utveckla och förbättra det systematiska arbetet med att beakta jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande har genomförts de senaste åren. Bland annat beslutade lärosätet 2019 att lärosätets utbildningar på samtliga nivåer ska innehålla undervisning och examinerande moment om jämställdhet. I självvärderingen framgår att jämställdhetsperspektivet numera alltid beaktas vid inrättande och revidering av utbildningsplaner och att det i den allmänna studieplanen för utbildning på forskarnivå sedan 2019 finns kunskapsmål för jämställdhet. Bedömargruppen noterar att lärosätet under de senaste åren har genomfört flera utbildningsinsatser för lärosätets ledande befattningar och studentkårer för att öka kunskap och medvetenhet om jämställdhet och normbildning och att lärosätet har som ambition att långsiktigt öka samtliga medarbetares kunskap och medvetenhet inom området genom kontinuerliga utbildningsinsatser. Bedömargruppen noterar även att lärosätet arbetar aktivt med breddad rekrytering och genomför återkommande insatser för att bryta könsstereotypa utbildningsval. Att lärosätet de senaste åren genomfört strategiska satsningar för jämställd karriärutveckling är något bedömargruppen särskilt vill lyfta fram som en styrka.

När det gäller beaktande av jämställdhetsaspekter i utbildningarna framgår i självvärderingen att lärosätet har en tydlig ansvarsfördelning och framtagna rutiner och processer för att följa upp och omhänderta identifierade utvecklings- och förbättringsbehov inom området. Utbildningsledare för program säkerställer att jämställdhet ingår i undervisningen och att det finns examinerande moment i samtliga program på grundnivå och avancerad nivå. I utbildning på forskarnivå ansvarar huvudhandledaren för att doktoranden under sin utbildning tillgodogör sig kunskapen, medan prefekten ska säkerställa att jämställdhet beaktas i samband med att nya individuella studieplaner fastställs.

Att jämställdhet beaktas och integreras i utbildningen följs enligt självvärderingen upp inom ramen för den utvärderingsmodell som fakultetsnämnderna ansvarar för och i rektors ordinarie uppföljningsprocess. Enligt självvärderingen formuleras de förbättrings- och utvecklingsbehov som lärosätet identifierar inom ramen för utvärderingsmodellen sedan som aktiviteter och åtgärder i institutionernas och fakultetsnämndernas verksamhetsplaner. Som exempel framhålls i självvärderingen att beslutet om att lärosätets utbildningar på samtliga nivåer ska innehålla undervisning och examinerande moment om jämställdhet kommer att följas upp i fakultetsnämndernas verksamhetsplan för 2022–2023. Dessutom har institutionerna fått i uppdrag att följa rekryteringen av professorer utifrån ett jämställdhetsperspektiv, inom ramen för rektors ordinarie uppföljningsprocess.

Vid de platsbesök som bedömargruppen genomfört har lärosätet lyft fram genomförda åtgärder inom jämställdhetsområdet som goda exempel på hur kvalitetssystemet fungerar i praktiken. Bedömargruppen har dock inte kunnat se i vilken process som åtgärden och beslutet om att lärosätets utbildningar på samtliga nivåer ska innehålla undervisning och examinerande moment om jämställdhet identifierades. Inte heller har bedömargruppen kunnat få bekräftat att det var inom ramen för lärosätets kvalitetsledningssystem som utvecklings- och förbättringsbehoven för jämställdhet inom utbildning fångades upp. När det gäller uppföljning anser bedömargruppen dock att det är positivt att lärosätet inte bara avser följa upp att undervisning som motsvarar 1,5 högskolepoäng ingår i samtliga utbildningar på grundnivå, utan aktivt planerar att fortsätta att driva arbetet med att utveckla utbildningarna på samtliga nivåer sett till undervisning och examination utifrån ett jämställdhetsperspektiv, vilket fakultetsnämnderna enligt självvärderingen har fått i uppdrag att säkerställa. Både i studentinlagan och platsbesöken framkommer att studenterna inte upplever sig tillräckligt involverade i lärosätets utvecklings- och förbättringsarbete och vill ta ett större ansvar för lärosätets jämställdhetsarbete. Bedömargruppen anser att lärosätet bör beakta studenternas önskemål i det fortsatta utvecklings- och förbättringsarbetet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)