Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att den vetenskapliga och professionsrelaterade kompetensen är tillfredsställande. Bland både lektorerna och adjunkterna som är verksamma i utbildningen är det däremot få som är ambulanssjuksköterskor, vilket kan påverka det inriktningsspecifika perspektivet negativt. Enligt bedömargruppen är det särskilt en svaghet att lektorerna inte är ambulanssjuksköterskor, vilket kan åtgärdas med riktad rekrytering. Bedömargruppen menar att det är en styrka med lärare som också har en formell klinisk anställning. Det är enligt bedömargruppen positivt att adjunkterna får möjlighet att utvecklas akademiskt genom studier på avancerad nivå eller forskarstudier. Men för att bevara kompetensen inom ambulanssjukvård bland lärarna krävs enligt bedömargruppen fler disputerade och seniora lärare med den inriktningen.

Bedömargruppen menar att det är värdefullt med den kontinuerliga pedagogiska fortbildningsmöjlighet som beskrivs i självvärderingen Det framkommer i självvärderingen att studierektorn kan bidra till ökad forskningsanknytning genom att påverka möjligheterna hos lärarna att ta ut forskningstid. Det kan dock vara svårt med planeringen för det med så stor del visstidsanställda i lärargruppen. I intervjun framkom att det finns stöd till lärarna för digital pedagogik, och att det regelbundet ges möjlighet till utveckling inom det pedagogiska nätverket vid lärosätet. Bedömargruppen uppmuntrar till forskning inom det pedagogiska området parallellt med den övriga forskningen som pågår.

Utifrån självvärderingen anser bedömargruppen att det finns förutsättningar för en god vetenskaplig och professionsinriktad miljö, där hela lärargruppen engagerar sig i pedagogisk utveckling. Lektorerna är närvarande och tillgängliga vilket enligt bedömargruppen är en styrka när det kommer till att göra forskningen till en naturlig del av studenternas undervisning. Självvärderingen ger enligt bedömargruppen en tydlig bild av en aktiv forskningskultur, där både undervisning och forskning är en del av lektorernas arbetsuppgifter. Bedömargruppen menar att det är värdefullt med de forskande lektorerna, men att det framöver skulle gynna ambulansinriktningen om fler lektorer också hade ambulanssjukvård som inriktning på sin forskning.

Vid intervjun framkom att lärosätets ambition är att det ska finnas en adjunkt och en lektor inom respektive inriktning och att studenterna får individuella samtal med sina lärare, vilket möjliggör relevanta placeringar för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) och att brister i förhållningssätt kan uppmärksammas tidigt. En stor del av studenterna gör VFU utanför de regioner som lärosätet har avtal med och bedömargruppen uppmuntrar en formalisering med VFU-avtal för att möjliggöra att kraven på specialist- och handledarkompetens kan ställas. Relationen mellan utbildningens lärare och den kliniska verksamheten framstår enligt bedömargruppen som god, och visar på nyttan med klinisk förankring.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen är att utbildningen möjliggör måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Självvärderingen och utbildnings- och kursplaner visar ett föredömligt upplägg där forskning tidigt introduceras för studenterna. Evidensbegreppet introduceras tidigt i utbildningen, likaså det svenska forskningsläget där studenterna får möjlighet att studera en avhandling. Det är enligt bedömargruppen ett bra sätt att visa studenterna en större helhet av forskningen än enbart enstaka artiklar. Studenterna får tidigt i utbildningen bekanta sig med omvårdnadsteorier som de knyter till en klinisk situation. Att kombinera omvårdnadsteorier med evidensbegreppet menar bedömargruppen är ett bra sätt att göra studenterna medvetna om sin profession i relation till tidigare kunskap och deras kommande patienter. Bedömargruppen ser en tydlig teoretisk progression genom utbildningen. Bedömargruppen menar att utvecklingen mot att låta studenterna ta sitt förbättringsarbete vidare till praktiken är något att arbeta vidare med.

Utbildningen uppfyller examensmålet färdighet och förmåga. Det är enligt bedömargruppen värdefullt för studenterna med simulering och övningar genom hela utbildningen. Lärosätet beskriver i självvärderingen att utbildningen omfattar omvårdnad och patofysiologi med ökad variation och komplexitet i examination och läraktiviteter efter hand som utbildningen pågår, så att studenterna examineras på examensmålet som handlar om att visa förmåga att självständigt bedöma patienter under varierande förhållanden. I de inriktningsspecifika kurserna ingår både teoretiska och praktiska moment, som kliniskt träningscenter och verksamhetsförlagd utbildning, vilket bedömargruppen anser är ett positivt sätt för att få studenterna att nå examensmålet. Inom utbildningen genomförs simuleringar inom olika verksamheter. Den kliniska delen av utbildningen avslutas med en examinationsvecka med klinisk examination av riktiga patienter i ambulans.

Måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt examineras på olika sätt för att visa att studenterna når examensmålet. Studenterna introduceras tidigt till sin professionella identitet, och får undervisning om relationen mellan makt och kunskap. Senare i utbildningen ska studenterna välja en kunskapstaxonomi och reflektera över sitt kunskapsbehov relaterat till en uppgift och vald taxonomi, vilket bedömargruppen ser som ett bra exempel på hur kunskap kan teoretiseras och bidra till ökad medvetenhet om studenternas behov av kompetensutveckling. Det används en särskild modell för reflektion vid scenarioträningarna, som bland annat strukturerar lärandet. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har ett ambitiöst och varierat upplägg, där alla aspekter av ambulanssjukvård på avancerad nivå beaktas och säkerställandet av examensmålet är god.

Jämställdhetsperspektivet beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens utformning och genomförande genom att vara diskuterat och medvetet på flera nivåer av utbildningen. Sambandet mellan genus och ohälsa skulle enligt bedömargruppen kunna förstärkas genom riktade läraktiviteter, som vid val av artiklar. Studenterna får möjlighet att diskutera jämlik vård och könsfördelning inom olika områden vid seminarierna. Det är enligt bedömargruppen en styrka med en person knuten till utbildningen som har specialistkompetens inom genus. Innehållet i kursplanerna visar dock inte några mål med uttalat jämställdhetsperspektiv. Enligt bedömargruppen kan jämställdhetsperspektivet därför beskrivas tydligare och därmed synliggöras och examineras.

Studenternas uppfattning tas tillvara i dels anonyma kursvärderingar, dels i Studentrådet, som kommuniceras med berörda lärare och kliniska handledare. Studierektorn är öppen för diskussion, men det finns en risk för bristande transparens om de informella vägarna är de som oftast används. Det är enligt bedömargruppen värdefullt med den direkta kontakten mellan studenter och lärare, och bra med en formell struktur för uppföljning. Lärosätet verkar enligt bedömargruppen för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Vid lärosätet ges studenterna både formell och informell möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Varje kurs utvärderas anonymt och digitalt utifrån olika aspekter som genomförande och upplägg. Ett gott exempel enligt bedömargruppen är studierektorns tillgänglighet som beskrivs i självvärderingen, och studentråden som testas.

Studenterna ges möjlighet att utöva inflytande. Bedömargruppen ser dock mot bakgrund av den låga engagemangsgraden en utvecklingspotential. Fortsatt utveckling krävs också för att komma tillrätta med den låga svarsfrekvensen på kursutvärderingar enligt bedömargruppen.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Enligt bedömargruppen är utbildningens utformning och genomförande när det gäller arbetsliv och samverkan tillfredsställande. Lärosätet arbetar med ett nationellt perspektiv och med nära koppling till avnämarna. Självvärderingen visar att lärosätet är medvetet om utmaningarna i att utveckla studenternas förmåga att anpassa sig till framtidens arbetsliv. Lärosätet arbetar enligt bedömargruppen på ett föredömligt sätt med olika samarbetspartner. Det nära samarbetet är dock till stor del grundat på relationen med en i kursledningen, och skulle därför kunna bli sårbart om personen inte längre kan delta, om det inte formaliseras.

Genom föreläsningar och färdighetsträning visar lärosätet en ambitiös och relevant anpassning till dagens omvärld, som krig och naturkatastrofer, vilket enligt bedömargruppen är en styrka. Lärosätet konstaterar att kontakten med tidigare studenter skulle kunna stärkas, vilket bedömargruppen håller med om vore värdefullt. Att lärosätet arbetar med pedagogisk utveckling som rör ambulanssjuksköterskans roll, inklusive de utmaningar som kommer med god och nära vård, menar bedömargruppen är positivt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)