Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Vid lärosätet ges studenterna både formell och informell möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Varje kurs utvärderas anonymt och digitalt utifrån olika aspekter, som genomförande och upplägg. Under en kurs finns också möjlighet till formativ utvärdering. Ett gott exempel enligt bedömargruppen är studierektorns tillgänglighet som beskrivs i självvärderingen, och studentråden som testas.

Studenterna ges möjlighet att utöva inflytande, men eftersom de inte tar den möjligheten är det svårt att säga att de tar en aktiv roll i arbetet. Bedömargruppen ser mot bakgrund av det utvecklingspotential och behov av innovation för ökad delaktighet och inflytande i studentråd med övriga specialistutbildningar. Dessutom kan lärosätet avsätta tid för studentengagemang i schemat och för studentvalt utbildningsinnehåll. Fortsatt utveckling krävs för att komma tillrätta med den låga svarsfrekvensen på kursutvärderingar, enligt bedömargruppen.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Vid lärosätet ges studenterna både formell och informell möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Varje kurs utvärderas anonymt och digitalt utifrån olika aspekter som genomförande och upplägg. Ett gott exempel enligt bedömargruppen är studierektorns tillgänglighet som beskrivs i självvärderingen, och studentråden som testas.

Studenterna ges möjlighet att utöva inflytande. Bedömargruppen ser dock mot bakgrund av den låga engagemangsgraden en utvecklingspotential. Fortsatt utveckling krävs också för att komma tillrätta med den låga svarsfrekvensen på kursutvärderingar enligt bedömargruppen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)