Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot ambulanssjukvård skall studenten visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

Bedömningen grundar sig på självvärderingen samt utbildnings- och kursplaner, och visar ett föredömligt upplägg där forskning tidigt introduceras för studenterna. Evidensbegreppet introduceras tidigt i utbildningen, likaså det svenska forskningsläget, där studenterna får möjlighet att studera en avhandling och därefter redogöra för dess olika delar och författare under ett seminarium, vilket beskrivs i självvärderingen. Det är enligt bedömargruppen ett bra sätt att visa studenterna en större helhet av forskningen än enbart enstaka artiklar. Även i en annan kurs, Omvårdnad inom ambulanssjukvård 1, ingår det att fördjupa sig i föreläsarens artiklar, vilket bidrar till att ge studenterna en person bakom forskningen.

I självvärderingen framkom att studenterna tidigt i utbildningen får bekanta sig med omvårdnadsteorier som de knyter till en klinisk situation. Att kombinera omvårdnadsteorier med evidensbegreppet menar bedömargruppen är ett bra sätt att göra studenterna medvetna om sin profession i relation till tidigare kunskap och sina kommande patienter. Utbildningen ger enligt bedömargruppen studenterna kunskaper inom många olika fält, med stor hjälp av bredden i den stora lärargruppen. Kärnkompetensen förbättringsarbete är en del av kursen Omvårdnad inom ambulanssjukvård 2, där studenterna ska göra ett teoretiskt förbättringsarbete. Bedömargruppen ser en tydlig teoretisk progression genom utbildningen, och det blir tydligt att studenterna får en bra grund när det gäller teorier för sitt yrkesutövande. Bedömargruppen menar att utvecklingen mot att låta studenterna ta sitt förbättringsarbete vidare till praktiken är något att arbeta vidare med.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot ambulanssjukvård ska studenten visa förmåga att självständigt bedöma den sjukes eller skadades somatiska och psykiska status och omedelbara behov samt visa förmåga att genomföra de åtgärder som krävs för patienter under starkt varierande förhållanden.

Bedömargruppen anser, utifrån självvärderingen och kursplanerna, att det finns goda möjligheter för studenterna att nå examensmålet. Det är enligt bedömargruppen värdefullt för studenterna med simulering och övningar genom hela utbildningen. Lärosätet beskriver i självvärderingen att utbildningen omfattar omvårdnad och patofysiologi med ökad variation och komplexitet i examinationer och läraktiviteter efter hand som utbildningen pågår, så att studenterna examineras på examensmålet som handlar om att visa förmåga att självständigt bedöma patienter under varierande förhållanden.

Utbildningen är campusbaserad med inslag av digital undervisning. I intervjun framkom att flera moment har behållits som digitala efter pandemin. Studenterna får möjlighet till träffar med sina lärare, där de själva får bestämma innehållet. I de inriktningsspecifika kurserna ingår både teoretiska och praktiska moment, som kliniskt träningscenter och verksamhetsförlagd utbildning, vilket bedömargruppen anser är ett positivt sätt för att få studenterna att nå examensmålet. Studenterna arbetar både enskilt och tillsammans med olika uppgifter, och peer learning uppmuntras. Bedömargruppen ser positivt på initiativet med workshoppar med två andra lärosäten, och med andra specialistinriktningar där studenterna undervisar varandra, eftersom det är ett bra sätt att förstå sin egen inriktning i ett större sammanhang.

I självvärderingen och kursplanerna framgår att studenterna får undervisning av olika karaktär och utifrån olika aspekter, som omvårdnad, patofysiologi och vetenskapsteori för att utveckla sin förmåga att hantera komplexa situationer. Inom utbildningen genomförs cirka tio olika simuleringar inom olika verksamheter, som på Arlanda, räddningstjänsten och kliniskt träningscentrum, som bedöms enligt fastställda kriterier. Bedömargruppen anser att det är en styrka, eftersom studenterna på förhand vet vad som bedöms och återkopplingen relateras till målen så att de kan följa sin egen utveckling. Den kliniska delen av utbildningen avslutas med en examinationsvecka med klinisk examination av patienter i ambulans med en kursansvarig lärare på plats hos sjukvårdens larmcentral för att dirigera ambulansen. Bedömargruppen anser att det på ett bra sätt säkerställer att alla studenter examineras på ett likartat sätt. I intervjun framkom att anpassning till god och nära vård sker, men inte riktigt på vilket sätt eller i vilken takt.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot ambulanssjukvård ska studenten visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Lärosätet beskriver i självvärderingen att studenterna examineras på olika sätt för att visa att de når examensmålet. Studenterna introduceras tidigt i utbildningen till sin professionella identitet, och får undervisning om relationen mellan makt och kunskap. Enligt självvärderingen får studenterna möjlighet att diskutera sin yrkesroll och funktion i samhället under de första kurserna. Senare i utbildningen ska studenterna välja en kunskapstaxonomi och reflektera över sitt kunskapsbehov relaterat till en uppgift och vald taxonomi. Bedömargruppen ser det som ett bra exempel på hur kunskap kan teoretiseras och därmed bidra till ökad medvetenhet hos studenterna om deras eget behov av kompetensutveckling.

I självvärderingen framkom att det används en särskild modell för reflektion vid scenarioträningarna, som bland annat strukturerar lärandet, där studenterna reflekterar både enskilt och i grupp. Med tanke på att ambulanssjuksköterskan är en del av ett team, är gemensam reflektion ett spännande sätt att utvecklas tillsammans med andra när det gäller vilken kunskap som behövs för var och en, och gruppen, i framtiden. Studenterna ska formulera egna lärandemål under sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), vilket bedömargruppen menar är ett värdefullt och konkret sätt att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap, som studenterna kan ha nytta av även efter att de avslutat sin utbildning.

Halvtidsbedömningen under VFU:n genomförs i dialog online och då tas målen som rör kommunikation upp. I bedömningsformuläret ingår självkännedom som en del, vilket är ett annat sätt för lärosätet att ta reda på hur väl målet uppfyllts. Förutom sin egen profession ska studenterna även kunna beskriva vad som kännetecknar god och nära vård. I självvärderingen beskrivs också hur studenterna ska analysera sin yrkesutövning. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har ett ambitiöst och varierat upplägg där alla aspekter av ambulanssjukvård på avancerad nivå beaktas och att säkerställandet av examensmålet är god.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Av självvärderingen framgår att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens utformning och genomförande genom att vara diskuterat och medvetet på flera nivåer av utbildningen. Sambandet mellan genus och ohälsa skulle enligt bedömargruppen kunna förstärkas genom riktade läraktiviteter, som vid val av artiklar.

I självvärderingen framgår att studenterna har flera olika ingångar som rör jämställdhet, som hedersrelaterat våld och våld mot barn, vilket behandlas i en teoretisk uppgift. Däremot är perspektivet genus och ohälsa inte lika tydligt. Det är enligt bedömargruppen en styrka med en person knuten till utbildningen som har specialistkompetens inom genus. Studenterna får möjlighet att diskutera jämlik vård och könsfördelning inom olika områden vid seminarierna. Innehållet i kursplanerna visar inte några mål med ett uttalat jämställdhetsperspektiv. Det visar enligt bedömargruppen att jämställdhetsperspektivet skulle kunna beskrivas tydligare och därmed synliggöras och examineras, vilket hade varit värdefullt för beaktande av det i utbildningens innehåll och genomförande.

I självvärderingen beskrivs ett bra exempel på hur hela lärosätet arbetat med genomlysning av specialistsjuksköterskeutbildningarna ur ett jämställdhetsperspektiv inom olika områden, och jämställdhet har införts som en stående punkt under lärarmötena. När det gäller jämställdhet för studenterna tillfrågas de i kursvärderingen om sin utbildningsmiljö när det gäller inkludering. Det är föredömligt att studenternas inlämnade arbeten rättas anonymt, men med tanke på den lilla studentgruppen är det omöjligt att behålla anonymiteten när lärarna lärt känna studenterna. Bedömargruppen menar att det utvecklingsområde som tas upp i självvärderingen om normkritik både är relevant och viktigt, och det är en styrka att lärosätet identifierar det eftersom jämställdhetsperspektivet i utbildningens genomförande och innehåll är svagt i kursplanerna.

Bedömningsgrund: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Studenternas uppfattning tas tillvara i dels anonyma kursvärderingar, dels i Studentrådet, och kommuniceras med berörda lärare och kliniska handledare. Studierektorn är öppen för diskussion, men det finns en risk för bristande transparens om de informella vägarna är de som oftast används. Det är enligt bedömargruppen värdefullt med den direkta kontakten mellan student och lärare, och bra med formell struktur för uppföljning. Lärosätet har en övergripande modell för utvärdering som används av utbildningen. När momenten som samläses utvärderas kan det vara utmanande för kursledningen att genomföra åtgärder när flera olika utbildningsinriktningar utvärderar samma moment. I självvärderingen konstateras att det finns utrymme för ytterligare engagemang när det gäller uppföljningen av utbildningen från studenternas perspektiv. I intervjun framkom att flera moment hade förändrats utifrån studenternas utvärderingar. Det framkom också att utbildningen försöker öka studenternas möjlighet att ge sina synpunkter genom kontinuerlig dialog med den kursansvariga och interaktion i samband med en del moment, till exempel utvärdering med hjälp av ett digitalt verktyg. Kursvärderingen distribueras i samband med tentamen.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

I självvärderingen beskrivs en god genomströmning, men att studenternas möjlighet att genomföra utbildningen de antagits till beror på om de får tjänstledigt från sina ordinarie arbeten, och om de får ersättning under studietiden. Lärosätet underlättar för studenter som missat examinationer genom att erbjuda fler och anpassade tillfällen, med tanken att flexibilitet möjliggör för studenterna att fullfölja sin utbildning inom planerad studietid, vilket bedömargruppen bedömer som värdefullt.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen är att utbildningen möjliggör måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Självvärderingen och utbildnings- och kursplaner visar ett föredömligt upplägg där forskning tidigt introduceras för studenterna. Evidensbegreppet introduceras tidigt i utbildningen, likaså det svenska forskningsläget där studenterna får möjlighet att studera en avhandling. Det är enligt bedömargruppen ett bra sätt att visa studenterna en större helhet av forskningen än enbart enstaka artiklar. Studenterna får tidigt i utbildningen bekanta sig med omvårdnadsteorier som de knyter till en klinisk situation. Att kombinera omvårdnadsteorier med evidensbegreppet menar bedömargruppen är ett bra sätt att göra studenterna medvetna om sin profession i relation till tidigare kunskap och deras kommande patienter. Bedömargruppen ser en tydlig teoretisk progression genom utbildningen. Bedömargruppen menar att utvecklingen mot att låta studenterna ta sitt förbättringsarbete vidare till praktiken är något att arbeta vidare med.

Utbildningen uppfyller examensmålet färdighet och förmåga. Det är enligt bedömargruppen värdefullt för studenterna med simulering och övningar genom hela utbildningen. Lärosätet beskriver i självvärderingen att utbildningen omfattar omvårdnad och patofysiologi med ökad variation och komplexitet i examination och läraktiviteter efter hand som utbildningen pågår, så att studenterna examineras på examensmålet som handlar om att visa förmåga att självständigt bedöma patienter under varierande förhållanden. I de inriktningsspecifika kurserna ingår både teoretiska och praktiska moment, som kliniskt träningscenter och verksamhetsförlagd utbildning, vilket bedömargruppen anser är ett positivt sätt för att få studenterna att nå examensmålet. Inom utbildningen genomförs simuleringar inom olika verksamheter. Den kliniska delen av utbildningen avslutas med en examinationsvecka med klinisk examination av riktiga patienter i ambulans.

Måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt examineras på olika sätt för att visa att studenterna når examensmålet. Studenterna introduceras tidigt till sin professionella identitet, och får undervisning om relationen mellan makt och kunskap. Senare i utbildningen ska studenterna välja en kunskapstaxonomi och reflektera över sitt kunskapsbehov relaterat till en uppgift och vald taxonomi, vilket bedömargruppen ser som ett bra exempel på hur kunskap kan teoretiseras och bidra till ökad medvetenhet om studenternas behov av kompetensutveckling. Det används en särskild modell för reflektion vid scenarioträningarna, som bland annat strukturerar lärandet. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har ett ambitiöst och varierat upplägg, där alla aspekter av ambulanssjukvård på avancerad nivå beaktas och säkerställandet av examensmålet är god.

Jämställdhetsperspektivet beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens utformning och genomförande genom att vara diskuterat och medvetet på flera nivåer av utbildningen. Sambandet mellan genus och ohälsa skulle enligt bedömargruppen kunna förstärkas genom riktade läraktiviteter, som vid val av artiklar. Studenterna får möjlighet att diskutera jämlik vård och könsfördelning inom olika områden vid seminarierna. Det är enligt bedömargruppen en styrka med en person knuten till utbildningen som har specialistkompetens inom genus. Innehållet i kursplanerna visar dock inte några mål med uttalat jämställdhetsperspektiv. Enligt bedömargruppen kan jämställdhetsperspektivet därför beskrivas tydligare och därmed synliggöras och examineras.

Studenternas uppfattning tas tillvara i dels anonyma kursvärderingar, dels i Studentrådet, som kommuniceras med berörda lärare och kliniska handledare. Studierektorn är öppen för diskussion, men det finns en risk för bristande transparens om de informella vägarna är de som oftast används. Det är enligt bedömargruppen värdefullt med den direkta kontakten mellan studenter och lärare, och bra med en formell struktur för uppföljning. Lärosätet verkar enligt bedömargruppen för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)