Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Ambulanssjukvård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömargruppen anser utifrån lärartabellen och självvärderingen att den vetenskapliga kompetensen är tillfredsställande. Bedömargruppen anser att lärarresurserna är adekvata och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. 17 personer är engagerade i utbildningen, vilket enligt bedömargruppen kan innebära en utmaning när det gäller att få samstämmighet i lärargruppen, eftersom de flesta också arbetar med andra program och kurser. Lärosätet tar upp den utmaningen i självvärderingen. Men eftersom kursledningen är specialister i ambulanssjukvård förankras det perspektivet, samtidigt som de andra lärarna bidrar till bredd genom olika inriktningar. I utbildningen finns det flera vikarierande lektorer, men bland både lektorerna och adjunkterna är det få som är ambulanssjuksköterskor, vilket kan påverka det inriktningsspecifika perspektivet negativt om den vikarierande lektorn med specialistsjuksköterskeexamen inom ambulanssjukvård inte erbjuds fortsatt anställning. Enligt bedömargruppen är det särskilt en svaghet att lektorerna inte är ambulanssjuksköterskor, vilket kan åtgärdas med riktad rekrytering.

Bedömargruppen ser en styrka med den samläsning som sker och det gemensamma lektorskollegiet över inriktningsgränserna, eftersom det minskar sårbarheten i lärargruppen. Men en risk är att det bidrar till ett mer generellt akutsjukvårdsperspektiv snarare än ett inriktningsspecifikt ambulanssjukvårdsperspektiv, vilket dock enligt intervjun kan motverkas med riktade seminarier eller fall.

Bedömargruppen menar att det är en styrka med lärare som också har en formell klinisk anställning. Det är enligt bedömargruppen positivt att adjunkterna får möjlighet att utvecklas akademiskt genom studier på avancerad nivå eller forskarstudier. Men för att bevara kompetensen inom ambulanssjukvård bland lärarna krävs enligt bedömargruppen fler disputerade och seniora lärare med den inriktningen. Den vetenskapliga förankringen säkerställs, enligt självvärderingen, genom att den adjunkt och lektor som leder utbildningen också arbetar med pedagogisk utveckling parallellt med att de undervisar. Bedömargruppen menar att det är värdefullt med den kontinuerliga pedagogiska fortbildningsmöjlighet som beskrivs i självvärderingen. Det framkommer i självvärderingen att studierektorn kan bidra till ökad forskningsanknytning genom att påverka möjligheterna hos lärarna att ta ut forskningstid. Det kan dock vara svårt med planeringen för det med en så stor del visstidsanställda i lärargruppen.

Lärosätet beskriver i självvärderingen de utmaningar som framtiden innebär med rekrytering och möjlighet till forskarutbildning. Bedömargruppen menar att lärosätets ambition och samarbetet med regionen i frågan är positivt och att det kan få betydelse på sikt.

I intervjun framkom att det finns stöd till lärarna för digital pedagogik, och att det regelbundet ges möjlighet till seminarier och kurser inom det pedagogiska nätverket vid lärosätet. Bedömargruppen uppmuntrar till forskning inom det pedagogiska området parallellt med den övriga forskningen som pågår.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Utifrån självvärderingen anser bedömargruppen att det finns förutsättningar för en god vetenskaplig och professionsinriktad miljö, där hela lärargruppen engagerar sig i pedagogisk utveckling. Samtliga lärare är enligt lärartabellen engagerade i lärosätets olika specialistsjuksköterskeutbildningar. Samläsning förekommer ofta mellan de olika inriktningarna. Lektorerna är närvarande och tillgängliga, både vid informella möten och workshoppar, vilket enligt bedömargruppen är en styrka när det kommer till att göra forskningen till en naturlig del av studenternas undervisning. Självvärderingen ger enligt bedömargruppen en tydlig bild av en aktiv forskningskultur, där både undervisning och forskning är en del av lektorernas arbetsuppgifter. Bedömargruppen menar att det är värdefullt med de forskande lektorerna, men att det framöver skulle gynna ambulansinriktningen om fler lektorer också hade ambulanssjukvård som inriktning på sin forskning.

Samläsningen av kursen i vetenskapsteori är ett spännande sätt att skapa diskussioner om forskning och metoder över inriktningsgränserna. Enligt bedömargruppen är det något som gynnar en så liten inriktning som ambulanssjukvård, eftersom det finns en risk att utbytet mellan få studenter blir begränsat. Diskussionerna sker via digitala workshoppar och ska, enligt självvärderingen, bli ett återkommande inslag i utbildningen. Utbildningen erbjuder relevanta uppgifter och examinationer, där inbjudna forskares arbeten diskuteras.

Lärosätet tar i självvärderingen upp utmaningarna med internationalisering för studenter vars utbildning bara omfattar 60 högskolepoäng. Bedömargruppen uppmuntrar fortsatt utveckling av internationalisering som inte nödvändigtvis måste vara utbyte, utan det skulle kunna vara workshoppar eller falldiskussioner med studenter från ett lärosäte i annat land, eller en presentation av eget arbete för studenter i ett annat sjukvårdssammanhang.

Vid intervjun framkom att lärosätets ambition är att det ska finnas en adjunkt och en lektor inom respektive inriktning och att studenterna får individuella samtal med sina lärare, vilket möjliggör relevanta placeringar för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) och att brister i förhållningssätt kan uppmärksammas tidigt. En stor del av studenterna gör VFU utanför de regioner som lärosätet har avtal med och bedömargruppen uppmuntrar en formalisering med VFU-avtalen, för att möjliggöra att kraven på specialist- och handledarkompetens kan ställas och att utvärderingen av VFU-placeringarna blir liknande för alla utbildningens studenter, oavsett i vilken region den genomförs. Relationen mellan utbildningens lärare och den kliniska verksamheten framstår enligt bedömargruppen som god, och visar på nyttan med klinisk förankring. Bedömargruppen vill dock påminna om sårbarheten när relationerna och kvaliteten är beroende av en eller två personer i utbildningsledningen.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att den vetenskapliga och professionsrelaterade kompetensen är tillfredsställande. Bland både lektorerna och adjunkterna som är verksamma i utbildningen är det däremot få som är ambulanssjuksköterskor, vilket kan påverka det inriktningsspecifika perspektivet negativt. Enligt bedömargruppen är det särskilt en svaghet att lektorerna inte är ambulanssjuksköterskor, vilket kan åtgärdas med riktad rekrytering. Bedömargruppen menar att det är en styrka med lärare som också har en formell klinisk anställning. Det är enligt bedömargruppen positivt att adjunkterna får möjlighet att utvecklas akademiskt genom studier på avancerad nivå eller forskarstudier. Men för att bevara kompetensen inom ambulanssjukvård bland lärarna krävs enligt bedömargruppen fler disputerade och seniora lärare med den inriktningen.

Bedömargruppen menar att det är värdefullt med den kontinuerliga pedagogiska fortbildningsmöjlighet som beskrivs i självvärderingen Det framkommer i självvärderingen att studierektorn kan bidra till ökad forskningsanknytning genom att påverka möjligheterna hos lärarna att ta ut forskningstid. Det kan dock vara svårt med planeringen för det med så stor del visstidsanställda i lärargruppen. I intervjun framkom att det finns stöd till lärarna för digital pedagogik, och att det regelbundet ges möjlighet till utveckling inom det pedagogiska nätverket vid lärosätet. Bedömargruppen uppmuntrar till forskning inom det pedagogiska området parallellt med den övriga forskningen som pågår.

Utifrån självvärderingen anser bedömargruppen att det finns förutsättningar för en god vetenskaplig och professionsinriktad miljö, där hela lärargruppen engagerar sig i pedagogisk utveckling. Lektorerna är närvarande och tillgängliga vilket enligt bedömargruppen är en styrka när det kommer till att göra forskningen till en naturlig del av studenternas undervisning. Självvärderingen ger enligt bedömargruppen en tydlig bild av en aktiv forskningskultur, där både undervisning och forskning är en del av lektorernas arbetsuppgifter. Bedömargruppen menar att det är värdefullt med de forskande lektorerna, men att det framöver skulle gynna ambulansinriktningen om fler lektorer också hade ambulanssjukvård som inriktning på sin forskning.

Vid intervjun framkom att lärosätets ambition är att det ska finnas en adjunkt och en lektor inom respektive inriktning och att studenterna får individuella samtal med sina lärare, vilket möjliggör relevanta placeringar för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) och att brister i förhållningssätt kan uppmärksammas tidigt. En stor del av studenterna gör VFU utanför de regioner som lärosätet har avtal med och bedömargruppen uppmuntrar en formalisering med VFU-avtal för att möjliggöra att kraven på specialist- och handledarkompetens kan ställas. Relationen mellan utbildningens lärare och den kliniska verksamheten framstår enligt bedömargruppen som god, och visar på nyttan med klinisk förankring.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)