Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Economics - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Handelshögskolan i Stockholm
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Inom aspektområdet miljö, resurser och område konkurrerar forskarutbildningsprogrammet, i termer av vetenskaplig kompetens, publikationsverksamhet, rekrytering av doktorander, söktryck till programmet liksom även forskarmiljö idag med internationellt ledande forskarutbildningsprogram i nationalekonomi. Miljön attraherar internationellt både doktorander och forskare. Lärosätets hantering av finansieringen av doktoranderna, inte enbart under de första studieåren, utan även i slutskedet kan ses som ett gott exempel.

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. Forskarutbildningsprogrammets utformning följer i många avseenden ett internationellt mönster. Hög kvalitet säkerställs med ett brett obligatoriskt kursprogram. Programmet förutsätter att avhandlingen ska bestå av enbart egenförfattade artiklar. Doktorandernas internationella mobilitet främjas via ett långsiktigt samarbete med ledande europeiska nationalekonomiska institutioner. Lärosätet finansierar doktorandernas deltagande i vetenskapliga konferenser. Den omfattande seminarieverksamheten med gästande forskare ger doktoranderna förebilder och möjlighet att diskutera sin egen forskning. Stockholm - Doctoral Course Program in Economics, Econometrics and Finance skapar kritisk massa, stabilitet och förnyelse i kursutbudet och möjlighet för doktoranderna att bilda nätverk.

Bedömargruppen vill som ett gott exempel lyfta fram nätverket European Network for Training in Economics Research, inom vilket doktorandernas internationella mobilitet och nätverksbyggande främjas genom ett strukturerat avtalsbaserat samarbete mellan ledande europeiska nationalekonomiska institutioner.

Arbetsmarknadsperspektivet bedöms som tillfredsställande. Forskarutbildningsprogrammets syftar till att i första hand utbilda för den internationella arbetsmarknaden inom akademin. En medveten satsning på dels de två första studieåren dels på slutskedet av studierna har ytterligare stärkt de utexaminerades förutsättningar att konkurrera på en internationell arbetsmarknad och i ett föränderligt arbetsliv. Bedömargruppen noterar som ett gott exempel det sätt på vilket handledarnas, forskarnas och lärarnas breda internationella nätverk bidrar till att nya behov på arbetsmarknaden kan identifieras och mötas snabbare.

Doktorandperspektivet bedöms som tillfredsställande. Doktoranderna är representerade i lärosätets alla beslutande organ och förefaller ha och utnyttja möjligheten att påverka utbildningen och den miljö som de arbetar i. Ett doktorandombud har utsetts med uppgifter att bland annat bistå doktoranderna i eventuella konfliktsituationer mellan doktorand och handledare. Miljön beskrivs av doktoranderna som öppen. Doktorandrådet tar initiativ till utveckling av programmet och bedömargruppen vill som ett gott exempel lyfta fram den mentorverksamhet som Doktorandrådet har tagit initiativ till. Doktoranderna medverkar även i den arbetsmiljöundersökning som vart annat år riktar sig till lärosätets anställda.

Jämställdhetsperspektivet bedöms som tillfredsställande. Inom forskarutbildningsprogrammet finns en klar medvetenhet om de utmaningar som speciellt forskarutbildningsprogrammen i nationalekonomi har vad beträffar jämställdhetsperspektivet. Lärosätet har en jämställdhetsplan som omfattar såväl de studerande som de anställda. Planen följs upp systematiskt. Däremot kan självvärderingen inte hänvisa till en av den nationalekonomiska institutionen och forskarutbildningsprogrammet godkänd plan. Bedömargruppen ser det som en utmaning för institutionen och forskarutbildningsprogrammet att ta fram en plan som konkretiserar på ett mera systematiskt sätt de åtgärder man avser vidta för att stärka jämställdhetsperspektivet. Denna plan kan även inkludera åtgärder som integrerar jämställdhetsperspektivet i utbildningens utformning och genomförande. Avsaknaden av en konkret plan har inte hindrat forskarutbildningsprogrammet att sträva efter en mera balanserad könsfördelning bland forskarna och lärarna. Programmet har speciellt satsat på att stärka denna balans bland den yngre lärar- och forskarkåren.

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms som tillfredställande, men bedömargruppen vill lyfta fram betydelsen av en sammanfattande analys av den information som finns i de individuella studieplanerna i syfte att utvärdera hur de målsättningar som uppställs i Studiehandboken gällande doktorandernas progression kan uppnås.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)