Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Economics - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Handelshögskolan i Stockholm
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv.

Det framgår av självvärderingen och intervjuerna arbetar lärosätet systematiskt med de utexaminerades anställningsbarhet. Det obligatoriska kursprogrammet, avhandlingens fokus på egenförfattade artiklar, liksom bredden i de färdigheter som de utexaminerade tränas upp i förbereder de nyutexaminerade doktorerna för ett föränderligt globalt arbetsliv.

Forskarutbildningsprogrammets uttalade ambitioner att utexaminera för den internationella arbetsmarknaden genomsyrar alla skeden av studiegången. Detta framgår tydligt i de målsättningar som programmet identifierar liksom de åtgärder och förändringar som vidtagits nyligen.

Trots att arbetslivsperspektivet inte behandlas i någon större utsträckning i självvärderingen finns det goda och tydliga exempel på att det finns strukturer för arbetslivsförberedelse inom doktorandprogrammet. Det finns ett fokus på doktorandens inträde och utträde i forskarutbildningen. Rekrytering av nya doktorander, de obligatoriska kurserna under det första studieåret liksom femte studieårets job market paper, placeringskommittén och simulerade arbetsplatsintervjuer är några exempel på hur forskarutbildningsprogrammet medvetet satsat på att stärka de nyutexaminerades förutsättningar att konkurrera på en internationell arbetsmarknad och i ett föränderligt arbetsliv.

Enligt bedömargruppen är undervisning en viktig arbetslivserfarenhet som förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv såväl inom som utanför den akademiska världen. Att kommunicera och förmedla kunskap är avgörande för en framgångsrik karriär. Ett strukturerat arbete med att tillgodose och återkoppla kring dessa erfarenheter är därför av vikt. Av självvärderingen framgår att en förutsättning för att doktoranderna erhåller finansiering för ett femte år är medverkan i undervisningen på institutionen. Bedömargruppen ser ett utvecklingsområde i att doktoranderna ges utökade möjligheter till undervisning och pedagogisk utbildning som en del av doktorandutbildningen.

Lärosätets satsningar på alumnverksamhet, stark växelverkan med näringslivet och det omgivande samhället liksom systematisk uppdatering av databaser som stöd för denna verksamhet gagnar forskarutbildningsprogrammet och de nyutexaminerades anställningsbarhet.

Bedömargruppen noterar att åtgärder som ytterligare stärker systematiken i alumnernas insats i utvecklingen av programmets uppläggning skulle kunna stärka programmets arbetsmarknadsrelevans i ännu högre grad.

Det sätt på vilket handledarnas, forskarnas och lärarnas breda internationella nätverk bidrar till att nya behov på arbetsmarknaden kan identifieras och mötas snabbare är, enligt bedömargruppens uppfattning, ett gott exempel.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter

Lärosätet betonar vikten av att skapa och behålla nätverk för doktorander och yrkesverksamma. Det finns en aktiv alumnverksamhet och det är inte ovanligt att före detta doktorander återkommer för att medverka på seminarier eller som gästföreläsare.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)