Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Economics - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Handelshögskolan i Stockholm
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet som för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Studiehandboken, som bland annat tar upp sådant som tas upp i ett ämnes allmänna studieplan, stadgar att programmet består av 105 högskolepoäng (hp) kurser och 135 hp avhandling. Forskarutbildningsprogrammet är enligt Studiehandboken fyraårigt, medan Stockholm - Doctoral Course Program in Economics, Econometrics and Finance -programmet enligt självvärderingen är femårigt. Vid intervjuerna framkom att det är fem års studietid som är regel.

Samarbetet inom ramen för programmet Stockholm - Doctoral Course Program in Economics, Econometrics and Finance ger kritisk massa i doktorandunderlaget och hög kvalitet i kursutbudet. Hög kvalitet säkerställs också genom ett brett obligatoriskt kursprogram. En utgångspunkt för bedömargruppen är praxis vid internationellt erkända forskarutbildningsprogram i nationalekonomi, i vilka ingår 60 hp obligatoriska kurser i mikro, makro, ekonometri och matematik. Det obligatoriska kursprogrammet i forskarutbildningsprogrammet i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm uppgår till 60 hp (mikro, makro, ekonometri och matematik) och motsvarar därmed internationell standard.

Doktoranden ska avlägga de obligatoriska kurserna under det första året och de valbara kurserna under det andra året. Om doktoranden planerar att avlägga kurser utanför Stockholm - Doctoral Course Program in Economics, Econometrics and Finance bör handledaren konsulteras. För att doktoranden ska få högskolepoäng för kurser utanför samarbetet måste dessa godkännas av programdirektören.

Före ingången av det tredje studieåret ska doktoranden inkomma med en plan för avhandlingen liksom en preliminär tidtabell för avhandlingsarbetet. Avhandlingen som omfattar 135 hp ska motsvara tre egenförfattade artiklar och en kort sammanfattande del. Studiehandboken stadgar att alla artiklar som ingår i doktorsavhandlingen ska vara egenförfattade. Beslut om disputation tas av Faculty and Program Board.

Doktoranderna rekommenderas att forska (maximum ett år) vid universitet utanför Sverige. En betydande andel av doktoranderna tillbringar det tredje eller fjärde studieåret vid ett utländskt universitet. Planer för utlandsvistelse bör förankras hos handledaren och godkännas av programdirektören.

Lärosätet har stipendier för att finansiera doktorandernas deltagande i internationella konferenser. Förutsättningen för att erhålla ett stipendium är att doktoranden presenterar sin forskning vid konferensen. Progressionen i forskarstudierna beaktas vid beslut om stipendier. Deltagande i vetenskapliga konferenser ger inte högskolepoäng.

Under det femte studieåret kommer doktoranden ut på arbetsmarknaden. En placeringskommitté tillsätts för att säkra att doktoranden får träning i presentation av ett "job market paper" på seminarier och konferenser. Doktoranden tränas också i arbetsplatsintervjuer. Kommittén och handledaren stöder doktoranden under hela processen. Disputationen sker i regel i slutet av det femte året. Under de senaste åren har speciell vikt lagts vid att utveckla den inledande och den avslutande perioden av programmet. Detta gäller särskilt satsningar på ett egenförfattat job market paper.

För doktorander antagna 2011-2016 är den genomsnittliga studietiden 5,6 år, vilket utgör en av de längsta studietiderna nationellt. I intervjuerna med representanter för lärosätet noterades att den genomsnittliga studietiden internationellt tenderar att stiga och konkurrensen ökar. Mot den bakgrunden har forskarutbildningsprogrammet de senaste åren börjat erbjuda framgångsrika doktorander finansiering för ett sjätte studieår. I detta sammanhang är lärosätet influerat av den internationella trenden.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen. Resultaten av uppföljningen omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Kvaliteten i utbildningen följs upp på flera olika sätt. Kunskapen och förståelsen inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom detsamma följs upp genom de kontroller som sker vid doktorandernas seminariepresentationer, genom egenförfattade arbeten och genom det slutseminarium med externa granskare som hålls innan avhandlingen släpps fram för disputation. Lärosätet lyfter fram de anställningar som deras tidigare doktorander har erhållit som en kvalitetsindikator.

Även om självvärderingen är rätt knapphändig gällande systematiken i uppföljningen av utbildningens utformning och genomförande framgår att uppföljningen säkerställer måluppfyllelsen i tillräcklig utsträckning. Kursutvärderingar inom Stockholm - Doctoral Course Program in Economics, Econometrics and Finance ingår som ett centralt element och rapporteras in till de programansvariga samt lärosätets kommitté för forskarutbildning. Nyligen har Handelshögskolan tagit initiativ till att skapa en centraliserad struktur för utvärdering av samtliga doktorandkurser vid lärosätet i syfte att säkra att dessa kurser utvärderas på ett enhetligt sätt. Möjligheten för de kursansvariga att insamla kursspecifik information kvarstår.

Eventuella ändringar av kursutbudet inom Stockholm - Doctoral Course Program in Economics, Econometrics and Finance, speciellt gällande utbudet av de obligatoriska baskurserna, föregås av informella diskussioner mellan de involverade lärosätena.

Studiehandboken stadgar ett flertal processer och delmål som doktoranden ska leva upp till. De individuella studieplanerna följs upp i varierande grad. Indikationer på att det på programnivå görs en sammanfattande analys av den information som finns i de individuella studieplanerna framkom inte tydligt. Av de bifogade individuella studieplanerna saknades vissa och en del var bristfälliga. De individuella studieplanernas betydelse för att på programnivå följa upp progressionen är enligt bedömarna ett utvecklingsområde för lärosätet.

Lärosätet mäter forskarutbildningens kvalitet och framgång utgående från dels direkta, dels indirekta indikatorer. Programmet, vars målsättning är att utbilda för den akademiska arbetsmarknaden, följer systematiskt upp i vilken utsträckning doktoranden efter slutförda studier erhåller positioner där de drar nytta av sin utbildning.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella och internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Forskarutbildningsprogrammets struktur och genomförande innehåller ett brett spektrum av olika element där doktoranderna tränas och utexamineras i sådana färdigheter som arbetsmarknaden efterfrågar. I huvudsak sker detta i avhandlingsarbetet där doktorandernas förmåga att jobba självständigt som forskare utvecklas, men även examinationen av kurser under det andra studieåret utvecklar denna förmåga genom term paper-examination. En obligatorisk kurs i akademiskt skrivande ingår inte i kursfordringarna. Vid intervjuerna framkom att detta är ett medvetet val. Programmet förefaller också säkra via andra element i utbildningen att alla doktorander har grundförutsättningar för att utveckla färdigheter och förmåga på de områden som vanligen täcks av kursen akademiskt skrivande.

En livlig seminarieverksamhet, deltagande i konferenser och workshops, där muntlig och skriftlig presentationsförmåga tränas säkrar doktorandernas utvecklande sådana färdigheter och förmågor. Doktoranderna har själva även initierat en årlig forskningskonferens. Lärosätet är medlem i European Network for Training in Economics Research (ENTER), som är ett utbytesprogram mellan ett flertal ledande europeiska nationalekonomiska institutioner. Dess syfte är bland annat att främja internationellt konkurrenskraftig forskning och bredda basen för konkurrenskraftig handledning av doktorander. Deltagande i nätverket ses av forskarutbildningsprogrammet som en viktig del i doktorandernas utvecklande av färdigheter och förmågor, där doktoranderna även har möjlighet att bygga upp egna nätverk med doktorander vid andra ledande universitet i Europa. Doktorandernas förmåga att stödja andras lärande tränas och prövas genom undervisning.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Uppföljning av programmet ger upphov till olika åtgärder. Bland annat har man nyligen beslutat tidigarelägga det skede av studierna då doktoranden involveras aktivt i forskning, samtidigt som doktoranderna även ges möjlighet till anonym återkoppling på arbetspapper samt större möjligheter att diskutera sin forskning med externa gästföreläsare.

Av självvärderingen framgår inte direkt hur en systematisk uppföljning av målsättningarna i Studiehandboken sker. Däremot följs doktorandernas etablering på arbetsmarknaden och de utexaminerades publikationsaktivitet upp och garanterar att lärosätet erhåller tillräcklig information och underlag för fortsatt utveckling av programmet.

Som ett utvecklingsområde lyfter bedömargruppen fram behovet av en sammanfattande analys av den information som finns i de individuella studieplanerna för att på programnivå följa upp progressionen och i vilken utsträckning de i Studiehandboken uppställda målsättningarna nås.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

I likhet med övriga nationella och internationella forskarutbildningsprogram i nationalekonomi säkerställs doktorandernas värderingsförmåga och förhållningssätt främst genom individuell examination, avhandlingsarbetet och aktivt deltagande i seminarier och konferenser.

Av självvärderingen framgår inte huruvida samförfattande av artiklar mellan doktorander och seniora forskare sker. Bedömargruppen noterar att det inte framgår huruvida lärosätet har en uttalad policy gällande samförfattande av artiklar, inte heller huruvida doktoranden informeras om upphovsrättsliga frågeställningar som doktoranderna kan konfronteras med under sin forskarkarriär. Detta kan ses som ett utvecklingsområde för forskarutbildningsprogrammet.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

På alla kurser genomförs kursutvärderingar och resultaten av dessa rapporteras till såväl programansvariga som lärosätets kommitté för forskarutbildning. Handelshögskolan har nyligen infört en gemensam struktur för kursutvärderingar utan att för den skull begränsa de kursansvarigas möjlighet att samla in kursspecifika synpunkter.

Vid behov ändras kursutbudet inom Stockholm - Doctoral Course Program in Economics, Econometrics and Finance. Ändringar i kursutbudet föregås av informella diskussioner mellan de involverade lärosätena.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Forskarutbildningsprogrammet har en välfungerande struktur med ett brett obligatoriskt kursprogram och ett brett utbud av valfria kurser inom ramen för Stockholm - Doctoral Course Program in Economics, Econometrics and Finance. Doktoranderna ges goda förutsättningar med uttalade krav och processer för avhandlingsarbetet där fokus är på det femte studieårets job market paper och förberedelser för övergång till arbetslivet. Tillsammans säkerställer detta hög kvalitet på programmet både nationellt och internationellt.

Bedömargruppen vill som ett gott exempel lyfta fram nätverket European Network for Training in Economics Research, inom vilket doktorandernas internationella nätverksbyggande främjas genom ett strukturerat avtalsbaserat samarbete mellan ledande europeiska nationalekonomiska institutioner.

Bedömargruppen lyfter fram som ett utvecklingsområde en sammanfattande analys av den information som finns i de individuella studieplanerna för att på programnivå följa upp doktorandernas progression och i vilken utsträckning de i Studiehandboken uppställda målsättningarna nås.

Bedömargruppen rekommenderar att programmet tar fram en uttalad policy gällande samförfattandet av artiklar och att det under studietiden tydligare informeras om olika upphovsrättsliga frågeställningar som doktoranderna kan konfronteras med under sin forskarkarriär.

Ett mera systematiskt förhållningssätt till kvalitetssäkring skulle ytterligare kunna stärka forskarutbildningsprogrammets internationella konkurrenskraft. Lärosätet har initierat detta och bedömargruppen rekommenderar starkt att fokus i utvecklingsarbetet läggs på de programspecifika utmaningarna. Bedömargruppen lyfter fram som ett utvecklingsområde en årlig sammanfattande analys av den information som finns i de individuella studieplanerna för att på programnivå följa upp doktorandernas progression och i vilken utsträckning de i Studiehandboken uppställda målsättningarna nås.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)