Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Economics - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Handelshögskolan i Stockholm
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Självvärderingen är knapphändig gällande detta perspektiv. Bilagorna och intervjuerna belyser läget något utförligare. Av de registrerade doktoranderna i forskarutbildningsprogrammet uppgår andelen kvinnliga doktorander som antagits under perioden 2012-2016 till 34,6 procent. Forskarutbildnings-programmet strävar efter en balanserad könsfördelning bland doktoranderna och andelen kvinnliga doktorander som antagits under de senaste åren har varit något högre än andelen kvinnliga sökanden. Lärosätet eftersträvar en bättre balans bland annat genom att i första skedet av rekryteringen ge erbjudande om studieplats till kvinnliga toppsökanden i stor utsträckning.

Andelen kvinnliga professorer är låg, endast 14 procent. Inom forskarutbildningsprogrammets administration saknas helt manlig personal. Bland yngre forskare/lärare råder en mer balanserad könsfördelning. Intervjuerna gav uttryck för att obalansen på professorsnivån inte lätt korrigeras på kort sikt, men att programmet satsar aktivt på att via den övriga forskar- och lärarkåren uppnå en bättre balans. Samtidigt poängterades att åtgärder för att korrigera obalansen inom forskarutbildningsprogrammet måste vidtas parallellt med att motsvarande åtgärder vidtas inom grundutbildningen. Intervjuerna gav även belägg för de utmaningar som följer av jämställdhetsperspektivet inom forskarutbildningsprogrammet i många avseenden motsvarar situationen vid övriga forskarutbildningsprogram i nationalekonomi.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Lärosätet har en av rektor godkänd jämställdhetsplan som omfattar såväl de studerande som forskarna och lärarna. Av denna framgår att uppställda mål gällande diskriminering och trakasserier är nolltolerans. Jämställdhetsplanen inkluderar årliga åtgärdsprogram som också strävar till att öka medvetenheten om denna dimension i utbildningen. Jämställdhetsplanen omfattar också en uppföljning av hur tidigare planer verkställts.

Bedömargruppen lyfter fram vikten av att forskarutbildningsprogrammet och nationalekonomiska institutionen tar fram en konkret, mera långsiktig plan för hur jämställdhetsperspektivet kan främjas. Denna plan bör även inkludera åtgärder som tydligare integrerar jämställdhetsperspektivet i utbildningens utformning och genomförande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)