Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Finance - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Handelshögskolan i Stockholm
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet som för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet. Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet som för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Studiehandboken stadgar att programmet består av 105 högskolepoäng kurser och 135 högskolepoäng avhandling. De obligatoriska kurserna ges inom ramen för SDPE som ger kritisk massa i doktorandunderlaget och hög kvalitet i kursutbudet. Programmet uppställer explicita minimikrav vad gäller prestationer under de två första studieåren. Doktoranden ska under det första året avlägga obligatoriska kurser inom ramen för SDPE (mikro, makro, ekonometri och matematik) samt två obligatoriska kurser inom finansiell ekonomi. Under det andra studieåret ska tre obligatoriska kurser samt två specialiseringskurser inom finansiell ekonomi avläggas. Hög kvalitet säkerställs med ett brett obligatoriskt kursprogram. Bedömargruppens utgångspunkt har varit praxis i internationella forskarutbildningsprogram, i vilka ingår obligatoriska kurser om minst 60 högskolepoäng. Det obligatoriska kursprogrammet i lärosätets forskarutbildningsprogram i finansiell ekonomi uppgår till 82,5 högskolepoäng (mikro, makro, ekonometri och matematik samt kurser i finansiell ekonomi). Detta motsvarar internationell standard.

Programmets utbud av valfria kurser inom ramen för SDPE är omfattande. Programmet ordnar årligen även kortare forskarutbildningskurser som undervisas av internationellt framstående forskare.

Enligt studiehandboken bör doktoranden konsultera handledaren om doktoranden planerar att avlägga kurser utanför SDPE-samarbetet. Dessa kurser måste godkännas av programdirektören för att ge högskolepoäng.

Före ingången av det tredje studieåret ska doktoranden inkomma med en plan för avhandlingen samt en preliminär tidtabell för avhandlingsarbetet. Avhandlingen som omfattar 135 högskolepoäng ska motsvara tre egenförfattade artiklar och en kort sammanfattande del. Beslut om disputation tas av Faculty and Program Board. Studiehandboken stadgar att alla artiklar som ingår i doktorsavhandlingen ska vara egenförfattade.

I studiehandboken framkommer det att doktoranderna uppmanas att bedriva forskning (maximum ett år) vid universitet utanför Sverige. Planer för utlandsvistelse bör förankras hos handledaren och godkännas av programdirektören. Det är vanligt att doktoranderna i forskarutbildningsprogrammet finansiell ekonomi utnyttjar denna möjlighet.

Lärosätet har stipendier för att finansiera doktorandernas deltagande i internationella konferenser. En förutsättning för att erhålla dessa stipendier är att doktoranden presenterar sin forskning. Progressionen i forskarstudierna beaktas vid beslut om stipendier. Deltagande i vetenskapliga konferenser ger inte högskolepoäng. Vid sidan av denna finansiering stöder forskarutbildningsprogrammet i finansiell ekonomi sina doktorander via resebidrag och en individuell forskningsbudget.

Under det femte studieåret kommer doktoranden ut på arbetsmarknaden. En placeringskommitté tillsätts för att säkra att doktoranden får träning i presentation av job market paper på seminarier och konferenser. Doktoranden tränas även i arbetsplatsintervjuer. Placeringskommittén och handledaren stöder doktoranden i hela job market processen. Disputationen äger rum i slutet av det femte året.

Under de senaste åren har speciell vikt lagts vid att utveckla den inledande och den avslutande perioden av programmet. Detta gäller speciellt satsningar på det egenförfattade job market papperet och förberedelserna för inträde på arbetsmarknaden.

Seminarieverksamheten är omfattande och doktoranderna förutsätts medverka aktivt och presentera sin forskning. Programmet har under perioden 2012-2016 utexaminerat i genomsnitt fyra doktorer per år. Den genomsnittliga studietiden är sex år, vilket utgör en av de längsta studietiderna nationellt. Men detta menar lärosätet är en internationell trend på motsvarande utbildningar.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen. Resultaten av uppföljningen omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av självvärderingen framgår att utbildningen systematiskt följs upp och att arbetsfördelningen mellan prefekten och programdirektören och handledarna är tydlig. Inom Stockholm - Doctoral Course Program in Economics, Econometrics and Finance genomförs kursvärderingar som rapporteras in till de programansvariga samt lärosätets kommitté för forskarutbildning. Handelshögskolan har nyligen tagit initiativ till att skapa en centraliserad struktur för utvärdering av samtliga doktorandkurser vid lärosätet i syfte att säkra att dessa kurser utvärderas på ett enhetligt sätt. Möjligheten för de kursansvariga att insamla kursspecifik information kvarstår. Doktorandernas progression utgör en del av den årliga rapporteringen till Swedish House of Finance (SHoF). Detta, tillsammans med de kontroller som görs av doktorandens kunskap och förståelse vid seminariepresentationer, egenförfattade arbeten och processen fram till disputation, säkrar att en tillräcklig uppföljning som kan utgöra underlag för utveckling av programmet, föreligger.

För att utöka doktorandens växelverkan med, inte endast huvudhandledaren utan också med övriga forskare, har man introducerat handledningskommittéer för doktoranderna. Handledningskommittén består av huvudhandledaren och två biträdande handledare.

Studiehandboken stadgar ett flertal processer och delmål som doktoranden ska leva upp till. Huruvida så sker och vilken uppföljning som ligger till grund för detta på dels individnivå, dels programnivå framgår dock inte av självvärderingen. Forskarutbildningsprogrammet förefaller följa upp de individuella studieplanerna i varierande grad. Några indikationer på att det på programnivå görs en sammanfattande analys av den information som ingår i de individuella studieplanerna finns inte. De bifogade individuella studieplanerna är uppdaterade 2016, men även om de är ifyllda till alla delar så är den information som framgår av dem knapphändig och kan sägas innehålla endast ett minimum av vad som stadgas i högskoleförordningen. För att informationen i de individuella studieplanerna ska ge ett mervärde för uppföljning av doktorandernas progression borde en sammanställning och utvärdering av dem göras årligen. De individuella studieplanernas roll i kvalitetssäkringssystemet skulle på så sätt kunna stärkas. Användningen av de individuella studieplanerna är ett utvecklingsområde för lärosätet.

Lärosätet mäter forskarutbildningens kvalitet och framgång utgående från dels direkta, dels indirekta indikatorer. Programmet, vars målsättning är att främst utbilda för den akademiska arbetsmarknaden, följer systematiskt upp i vilken utsträckning doktoranden efter slutförda studier erhåller positioner som motsvarar de ambitioner och målsättningar som programmet uppställer.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella och internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Forskarutbildningsprogrammets struktur och genomförande innehåller ett brett spektrum av olika element där doktoranderna tränas och utexamineras i sådana färdigheter som arbetsmarknaden efterfrågar. I huvudsak sker detta i avhandlingsarbetet där doktorandernas förmåga att arbeta självständigt som forskare utvecklas, men även examinationen av kurser under det andra studieåret utvecklar denna förmåga genom term paper examination.

Doktorandernas förmåga att inom givna tidsramar genomföra forskning och andra kvalificerade uppgifter tränas mångsidigt under hela studietiden. Detta sker inom ramen för doktorandkurser, olika skeden av forskningsprocessen och genom deltagande i undervisning på institutionen.

Doktoranderna får genom kurser, forskningsseminarier och samarbete med handledaren och övriga forskare insyn i olika skeden av forskningsprocessen och uppmanas att delta i de kurser och workshops som institutionen arrangerar kring teman som är relaterade till färdigheter och förmåga.

En obligatorisk kurs i akademiskt skrivande ingår inte i kursfordringarna. Vid intervjuerna framkom att detta är ett medvetet val. Programmet förefaller dock kunna säkra, via andra element i utbildningen, att alla doktorander ges grundförutsättningar för att utveckla färdigheter och förmåga på de områden som vanligen täcks av kursen i akademiskt skrivande. En livlig seminarieverksamhet och deltagande i konferenser och workshops där doktorandernas muntliga och skriftliga presentationsförmåga tränas säkrar också utvecklande av färdigheter och förmåga.

Genom undervisning tränas och prövas doktorandernas förmåga att stödja andras lärande. Doktoranderna ges möjlighet att delta i högskolepedagogiska kurser, men i vilken utsträckning så sker framgår inte av självvärderingen.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av självvärderingen framgår inte direkt hur en systematisk uppföljning sker. Emellertid förefaller uppföljningen av doktorandernas placering på arbetsmarknaden och de utexaminerades publikationsaktivitet garantera att lärosätet erhåller tillräcklig information och underlag för fortsatt utveckling av programmet.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

I likhet med övriga nationella och internationella forskarutbildningsprogram säkerställs doktorandernas intellektuella självständighet och förmåga till vetenskaplig redlighet genom individuell examination och genom aktivt deltagande i seminarier och konferenser där insyn i forskningsprocessens olika skeden erhålls.

Inom forskarutbildningsprogrammet förväntas alla doktorander i egenskap av forskare, lärare och kollegor lever upp till hög etisk standard. Introduktion i etiska frågeställningar ges via workshops kring olika tema såsom "Normkritik" och "Gender". Av självvärderingen framgår dock inte om doktoranderna erbjuds kurser i forskningsetik.

Av alla doktorander och forskare vid Swedish House of Finace (SHoF) förutsätts transparens i samhälleliga uppdrag. Detta för att säkerställa att det inte föreligger personliga eller finansiella intressekonflikter i forskningsarbetet.

Ett flertal av forskarutbildningsprogrammets doktorsavhandlingar har haft frågeställningar relaterade till etiska frågor. Användning av känsligt mikrodata på individnivå i empirisk forskning förutsätter att doktoranderna erhåller tillstånd av Centrala etikprövningsnämnden.

Av självvärderingen framgår inte huruvida samförfattande av artiklar mellan doktorander och seniora forskare sker. Bedömargruppen noterar också att det inte framgår huruvida lärosätet har en uttalad policy gällande samförfattandet av artiklar, inte heller huruvida doktoranderna informeras om upphovsrättsliga frågeställningar som doktoranderna kan konfronteras med under sin forskarkarriär. Detta kan ses som ett utvecklingsområde för forskarutbildningsprogrammet.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Programmet genomför kursvärderingar på samtliga kurser och resultaten rapporteras dels till programansvariga och dels till lärosätets kommitté för forskarutbildning. Handelshögskolan har nyligen infört en gemensam struktur för alla kursvärderingar som genomförs på lärosätet. De kursansvariga har dock fortfarande möjlighet att samla in synpunkter som är specifika för respektive kurs.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Utbildningen och dess genomförande håller genomgående internationellt sett hög kvalitet. Forskarutbildningsprogrammets struktur, med ett brett obligatoriskt kursprogram omfattande såväl finansiell ekonomi som nationalekonomi, med uttalade krav och processer för avhandlingsarbetet med fokus på det femte studieårets job market paper och förberedelserna för övergången till arbetslivet enligt internationellt mönster säkerställer hög kvalitet på programmet.

Programmets struktur och dess genomförande skapar goda förutsättningar för doktoranderna att slutföra utbildningen inom utsatt tid och etablera sig på arbetsmarknaden i enlighet med uppställda målsättningar. Bedömargruppen noterar dock att den genomsnittliga studietiden är sex år, något som lärosätet under intervjuerna menar är en internationell trend på motsvarande utbildningar.

Ett mera systematiskt förhållningssätt till kvalitetssäkring skulle ytterligare kunna stärka forskarutbildningsprogrammets internationella konkurrenskraft. Lärosätet har initierat detta och bedömargruppen rekommenderar starkt att fokus i utvecklingsarbetet läggs på de programspecifika utmaningarna. Bedömargruppen lyfter fram som ett utvecklingsområde en årlig sammanfattande analys av den information som finns i de individuella studieplanerna för att på programnivå följa upp doktorandernas progression och i vilken utsträckning de i Studiehandboken uppställda målsättningarna nås.

Bedömargruppen rekommenderar att programmet tar fram en policy gällande samförfattandet av artiklar och att det under studietiden tydligare informeras om olika upphovsrättsliga frågeställningar som doktoranderna kan konfronteras med under sin forskarkarriär.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)