Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Arbetsmarknaden för nationalekonomer och i synnerhet disputerade nationalekonomer har varit god under de senaste åren och i stort sett samtliga disputerande tycks få kvalificerade jobb inom eller utanför akademin. En forskarutbildning i nationalekonomi förbereder för ett fortsatt arbetsliv som lärare/forskare inom akademin men förbereder och ger också relevant erfarenhet för ett arbetsliv som specialist i organisationer, företag och myndigheter. Självvärderingen belyser på ett bra sätt vikten av utbyte med andra lärosäten, samtidigt som vikten av anslutning till lärosätets och ämnets övriga forskningsmiljö betonas. En möjlig utveckling kan vara att även i högre grad ge stöd för doktorander som inriktar sig mer mot en karriär utanför akademin.

Bedömargruppen anser att möjligheter till undervisning, handledning och tillgång till pedagogisk utbildning är viktigt utifrån ett arbetslivsperspektiv liksom för doktorandernas karriärmöjligheter och anställningsbarhet. Bedömargruppen ser det därför som en styrka att doktoranderna ges möjlighet till undervisning och institutionstjänstgöring vid Luleå tekniska universitet. Bedömargruppen är vidare positiv till att doktorander får kunskap om hur forskningsansökningar skrivs. Flertalet doktorander är enligt självvärderingen verksamma i externa projekt som finansieras av myndigheter eller organisationer utanför eller i anslutning till akademin. Detta är enligt bedömargruppen en styrka för doktorandutbildningen då det ger policyrelevans och erfarenhet av att kommunicera forskningsresultat. Extern- och stipendiefinansierad forskning utgör ofta en värdefull signal och skapar kontakt med samhället och arbetslivet utanför akademin. Även de möjligheter doktoranderna har att delta i nationella och internationella konferenser och kurser är en styrka utifrån arbetslivsperspektivet.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

För att bedöma hur väl lärosätet förbereder sina doktorander för arbetslivet är konkret information om var tidigare doktorander arbetar viktigt, liksom kontakt och erfarenhetsutbyte med alumni. Ett utvecklingsområde är därför att förtydliga och strukturera utbytet med alumni och återkoppling till näringslivsaktörer utanför akademin. Lärosätet får därmed också större möjligheter att utvärdera doktorandernas anställningsbarhet efter disputation.

Återkoppling och interaktion med seniora forskare är avgörande för kvalitetsutveckling och uppföljning av forskningen liksom för andra projekt med mer direkt anknytning till externa aktörer och näringslivet. Möjligheterna för doktoranderna att delta i och presentera arbeten i egen seminarieserie är därför enligt bedömargruppen en styrka för doktorandutbildningen. Dessutom hålls obligatoriska arbetsseminarium kring pågående arbeten inom ämnet vilket stärker doktoranderna både akademiskt och utifrån ett arbetslivsperspektiv.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)