Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Verksamheten karakteriseras av en tämligen omfattande återkoppling varför brister torde upptäckas och kunna åtgärdas snabbt.

Forskningen vid Luleå tekniska universitet följs centralt upp genom att man regelbundet sammanställer listor över de tidskriftsartiklar som olika ämnesgrupper publicerat. I denna statistik faller ämnet nationalekonomi väl ut. Kopplat till personalen skulle verksamheten vinna på att göra en analys av handledarnas sammantagna kompetens och behov av kompetensutveckling, till exempel med utgångspunkt i de anställda forskarnas publikationer de senaste fem åren avseende inriktning och kvalitet.

Avseende utformning, genomförande och resultat sker en systematisk uppföljning av att doktoranderna når målen genom kurskraven på 120 högskolepoäng, återkommande handledningsmöten där avhandlingsuppsatserna diskuteras, deltagande i en årlig workshop med det vetenskapliga rådet, presentationer på doktorandworkshops och interna seminarier samt på nationella och internationella konferenser. Dessa återkommande inslag i utbildningen får tillsammans med examinationen anses säkra doktorandernas måluppfyllelse avseende kunskap och förståelse samt färdighet och förmåga.

Ett utvecklingsområde för universitetet skulle vara att regelbundet följa upp i vilka sammanhang deras doktorander publicerar sig efter disputation för att säkerställa att de artiklar som ingår i en examen publiceras i vetenskapliga tidskrifter.

Universitetet säkrar doktorandernas värderingsförmåga, intellektuella självständighet och vetenskapliga redlighet, främst genom att de deltar i olika seminarier. Vad gäller lärosätets möjlighet att följa upp doktorandernas intellektuella självständighet anser bedömargruppen att det är en svaghet att det inte finns ett formellt krav på minst en egenförfattad artikel. Svagheten är dock som påtalats ovan främst formell.

Den sammantagna bedömningen är att doktoranderna på ett tillfredställande sätt förbereds för arbetslivet. Bedömargruppen anser dock att utvecklingsmöjligheter finns avseende en mer strukturerat alumnverksamhet i anslutning till doktorandutbildningen.

Kursverksamheten för doktorander utvärderas genom ett kursutvärderingsverktyg som är universitetsövergripande, och ligger till grund för fortsatt kursutveckling. Dock tas de flesta kurser utanför Luleå tekniska universitet och doktorandernas möjlighet till inflytande på dessa kurser är begränsad. Utbildningen följs systematiskt upp genom en doktorandenkät som skickas till universitetets alla doktorander. Resultaten redovisas dock inte på ämnesnivå. En rekommendation skulle vara att de särredovisas eller återkopplas på något vis, då det inte finns något annat verktyg för detta.

Man har en skev könsfördelning på handledarsidan men man har ett jämställdhetsperspektiv som man arbetar med och som bland annat resulterat i att kvinnor nyligen meriterat sig till docenter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)