Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Det framgår tydligt av självvärderingen att doktoranderna ges och nyttjar möjligheten att ta aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser. Doktorander är bland annat representerade i institutionens ledningsgrupp, i nyrekryteringen av doktorander samt mer centralt på fakultets- och universitetsnivå. Utöver den goda yttre representationen återfinns även en doktorandsektion vid universitetet som verkar fungera väl i termer av informationsutbyte gällande hur forskarutbildningen fungerar. Det framgår att doktoranderna vid institutionen är särskilt aktiva. Ett välfungerande informationsflöde mellan doktorandråd och institutionsledning bedöms vara positivt ur doktorandperspektivet.

Doktoranderna har goda möjligheter att lämna synpunkter och ha inflytande på sin egen individuella utbildning. Goda exempel på detta är årliga medarbetarsamtal med en som inte är huvudhandledare för någon av doktoranderna, terminsvisa uppdateringar av den individuella studieplanen, en särskild doktorandombudsman, en anonym universitetsgemensam doktorandenkät och en arbetsmiljöenkät. Det framgick i denna arbetsmiljöenkät att institutionens medarbetare, inklusive doktoranderna, uttrycker en hög tillfredsställelse med arbetsmiljön och arbetsklimatet. Självvärderingen ger dessutom ett intryck av en välfungerande och gemytlig doktorandmiljö så som till exempel systemet med "doktorandguider" och konkreta exempel på socialt umgänge utanför kontorets väggar.

Doktorandgruppen vid forskarutbildningen är relativt liten och doktoranderna läser därför de flesta av sina kärnkurser utanför Luleå tekniska universitet. Det framgår av intervjuerna att doktoranderna tycker det är praktiskt och lärorikt att läsa kurser utanför det egna lärosätet och att det finns utrymme för att, till viss del, anpassa schemaläggningen av dessa kurser så att det passar doktoranderna tidsmässigt. Doktoranderna har möjlighet och uppmuntras också till att spendera en hel termin vid utländska lärosäten. Sammantaget verkar doktoranderna ha goda möjligheter till inflytande över sin individuella utbildning, vilket bedöms som positiv ur ett doktorandperspektiv. I relation till detta framgår i självvärderingen att doktoranderna vet var de kan vända sig vid olika typer av problem och är medvetna om de olika stödsystem som erbjuds. Detta styrks även under intervjuerna.

Handledardynamiken bedöms fungera bra och det finns en tydlig struktur för handledarbyten som doktoranderna är medvetna om. Det framgår i självvärderingen att byten oftast gäller tillägg eller byte av biträdande handledare. Doktorandernas kanaler för individuell och organisatorisk återkoppling och inflytande bedöms enligt självvärderingen att vara många och välfungerande.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Kursverksamheten för doktorander utvärderas genom ett kursutvärderingsverktyg som är universitetsövergripande, och ligger till grund för fortsatt kursutveckling. Dock tas de flesta kurser utanför Luleå tekniska universitet och det kan finnas en viss problematik kring doktorandernas möjlighet till inflytande på just dessa kurser. Det framgår i självvärderingen att doktoranderna diskuterar kurserna med sina handledare, men svårigheterna att ha inflytande kvarstår dock. Det framkommer under intervjuerna att doktoranderna håller med om detta, men upplever samtidigt att det inte är något som påverkar dem negativt.

Utbildningen följs systematiskt upp genom en doktorandenkät som skickas till universitetets alla doktorander. Dock framgår det i självvärderingen att resultaten inte redovisas på ämnesnivå. En rekommendation skulle vara att det faktiskt särredovisas, eller återkopplas på något vis, då det inte finns något annat verktyg för detta.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)