Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Att aspektområdet miljö, resurser och område bedöms som tillfredsställande, styrks av att det enligt självvärderingen finns ett stort antal handledningskompetenta professorer och docenter, som bedriver forskning som enligt bedömarna håller hög kvalitet. Det finns väl utvecklade forskarnätverk både nationellt och internationellt. Det sker ett aktivt arbete för att nya doktorander snabbt ska bli en del av denna miljö och dessa nätverk. Institutionen arbetar även för att externa huvudhandledare och deras doktorander ska vara en del av forskningsmiljön. Bedömargruppen vill särskilt lyfta det goda exemplet att studierektorn för forskarutbildningen inte bara har ett formellt administrativt ansvar utan även ansvarar för att initiera avhandlingsdiskussioner med nyantagna doktorander, hjälpa dessa doktorander att komma in i forskningsmiljön och därefter följa deras framsteg. Det framgår tydligt att detta fungerar väl och bedöms av bedömargruppen vara en av de faktorer som bidrar till att de flesta doktorander blir klara inom utsatt tid.

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms vara tillfredsställande. Viss utvecklingspotential kan bedömargruppen konstatera finns vad gäller att säkerställa att de kurser som samläses med masternivån håller tillräcklig nivå. Det samma gäller den svaga överensstämmelsen mellan de kurskrav som formellt stipuleras i den allmänna studieplanen och de kurser som doktoranderna reellt läser under sin doktorandtid. I övrigt framgår det för bedömargruppen att utbildningen innehåller flera element som säkrar god kvalitet och hög måluppfyllelse; kurser, seminarieverksamhet, återkommande extern granskning liksom uppföljning från de egna kollegorna bidrar till detta.

Arbetslivets perspektiv bedöms av bedömargruppen som tillfredsställande, och som gott exempel vill lyfta det systematiska stödet som ges i from av skriftligt material, stöd under själva processen, CV-återkoppling, informationsseminarier, träningsintervjuer och träningsseminarier för de doktorander som väljer att göra karriär inom akademin. Bedömargruppen vill också lyfta att doktoranderna ges möjlighet att undervisa eller göra annan institutionstjänstgöring, och att undervisande doktorander erbjuds två veckors högskolepedagogisk utbildning med förlängning av doktorandtiden i motsvarande omfattning.

Doktoranders perspektiv bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Jämställdhetsperspektivet är integrerat i utbildningens utformning och genomförande. Könsfördelningen är ojämn bland doktoranderna och i synnerhet bland handledarna, men i bägge fallen framgår det för bedömarna att detta är något som institutionen är uppmärksam på och arbetar med. Det görs kontinuerliga interna uppföljningar av jämställdhetssituationen; bedömargruppen vill även lyfta fram det goda exemplet att man nyligen genomgått en extern utvärdering av jämställdhetssituationen på utbildningen.

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms vara tillfredsställande, eftersom lärosätet beskriver att tydliga rutiner och uppföljningssystem finns på plats på flera nivåer för att bevaka såväl den enskilde doktorandens progression som forskarutbildningsmiljöns utveckling i stort.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)