Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsämne

Avgränsningen av forskarutbildningsämnet och dess koppling till den vetenskapliga grunden och beprövad erfarenhet är välmotiverad och adekvat.

Den allmänna studieplanen för forskarutbildningen i nationalekonomi vid Lunds universitet definierar ämnet som ett samhällsvetenskapligt ämne som med hjälp av teoretiska och empiriska verktyg analyserar och studerar beteenden och ekonomiska samband på mikroekonomisk och makroekonomisk nivå. Inom ämnet fokuserar lärosätet även på hur ett samhälle, eller olika beståndsdelar av ett samhälle använder sina resurser och vilka effekter ekonomisk-politiska åtgärder ger upphov till. Denna definition och avgränsning följer, enligt bedömargruppen nationell och internationell praxis för forskarutbildningar i nationalekonomi, och stämmer även väl överens med den beskrivning av hur forskarutbildningen faktiskt genomförs som ges i självvärderingen och i den allmänna och de individuella studieplanerna.

Bedömningsgrund: Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande.

I dagsläget är 34 personer involverade som huvud- eller biträdande handledare i forskarutbildningen. Av dessa är 23 verksamma vid institutionen (tio professorer, åtta docenter och fem övriga disputerade), och ytterligare elva utanför institutionen (fem professorer, tre docenter och tre övriga disputerade). På institutionen finns ytterligare personal som kan utnyttjas för handledning vid behov. Programmet har 42 inskrivna doktorander, och kvoten mellan antalet handledare och antalet doktorander bedöms vara tillfredsställande. Fyra doktorander har huvudhandledare som inte är anställda vid institutionen, varav tre är anställda utanför universitetet. I de övriga fall där personer utanför institutionen är verksamma som handledare är det fråga om biträdande handledare. Docentkompetens, handledarutbildning och fast anställning (vid institutionen eller på annat håll) krävs för huvudhandledarskap.

Studierektorn för forskarutbildningen är formellt handledare för alla nyantagna doktorander till dess att de väljer avhandlingsämne. Dessutom ansvarar studierektorn dels för att snabbt integrera nya doktorander i forskarutbildningsmiljön, dels för att hjälpa doktoranderna identifiera avhandlingsämne och därefter identifiera lämpliga handledare. Totalt avsätter institutionen 72 klocktimmar per år för huvud- och biträdande handledares tjänstgöringstid för att säkerställa att alla handledare har rimliga förutsättningar att utföra sin handledning på ett bra sätt. Det finns tydliga processer för hur handledarbyten ska gå till och eventuellt missnöje med handledningen kan fångas upp på ett naturligt sätt i och med att studierektorn för forskarutbildningen har årliga utvecklingssamtal med alla doktorander. Både av intervjuer och skriftligt material framgår det att både doktorander och handledare uppfattar handledarbyten som tämligen odramatiska och som något som görs när behov finns.

Handledarnas och lärarnas sammantagna kompetens och kompetensutveckling följs systematiskt upp i syfte att främja hög kvalitet i utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Det finns en tydlig förväntan från lärosätet att handledare själva ska vara aktiva forskare. Alla handledare har utrymme för vetenskaplig och pedagogisk kompetensutveckling inom ramen för sina tjänster. Vetenskaplig kompetensutveckling säkerställs genom egen forskning, och pedagogisk kompetensutveckling säkerställs genom pedagogikkurser. Kompetensförsörjningen följs upp genom medarbetarsamtal med prefekt eller (för professorer) ekonomihögskolans rektor. Vidare följs den vetenskapliga meriteringen upp genom publikationslistor, där det framgår tydligt från de publikationslistor som bedömargruppen tagit del av att gruppens forskning håller hög vetenskaplig nivå. Medarbetares pedagogiska meritering bevakas av prefekt eller rektor. Institutionens kompetensförsörjning på gruppnivå följs upp genom en rekryteringspolicy som har till syfte att säkerställa en generellt bred kompetens och att personal regelbundet rekryteras utifrån för att säkerställa inflöde av nya idéer till forskningen.

Den statistik över genomströmning som bedömargruppen tagit del av pekar på att nettostudietiden för att fullföra forskarutbildningen generellt är kortare än för landets forskarutbildningar i nationalekonomi som helhet och ligger nära den stipulerade tiden om fyra år.

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Det bedrivs en aktiv forskningsverksamhet vid institutionen, med ett stort antal forskningsprojekt som innebär samverkan med det omgivande samhället. Det framgår tydligt av underlagen att det finns omfattande nationella och internationella nätverk som doktoranderna har goda möjligheter att delta i genom exempelvis gästforskarbesök, seminariebesök och utlandsvistelser. Som noterades tidigare framgår det tydligt från de publikationslistor som bedömargruppen tagit del av att forskarna vid institutionen publicerar regelbundet i framstående tidskrifter. Det finns en tydlig målsättning att alla uppsatser ska hålla publicerbar standard, och för att säkerställa detta behandlas alla uppsatser dels på interna seminarier under forskarutbildningens gång och dels på ett slutseminarium med en extern diskutant inför disputationen. På samma sätt som på många andra lärosäten görs dock ingen tydlig uppföljning på institutionsnivå av om avhandlingens uppsatser faktiskt publiceras efter det att doktoranden fullgjort sina forskarstudier; när detta följs upp görs det av enskilda handledare snarare än av institutionen.

Doktorandtjänster utlyses i konkurrens, med en antagningskommitté som ansvarig för rekryteringen. Lärosätet rekryterar såväl nationellt som internationellt och har ett högt söktryck till de tjänster som utlyses. Närmare två tredjedelar av doktoranderna är män, vilket enligt bedömargruppen är en påfallande ojämn könsfördelning med tanke på doktorandgruppens storlek och kan tyda på att det funnits problem i antagningsprocessen. Könsfördelningen har dock varit mer jämn bland de doktorander som antagits de senaste åren. De flesta doktorander tillbringar huvuddelen av sin doktorandtid vid institutionen. För doktorander som tillbringar en stor del av sin tid utanför institutionen finns tydliga strategier för att säkerställa att de ändå integreras på ett naturligt sätt i forskarutbildningsmiljön och att de får tillfredsställande handledning.

De flesta huvudhandledare och biträdande handledare är knutna till institutionen eller åtminstone till lärosätet. Institutionen arbetar medvetet för att säkerställa att även externa handledare deltar i den gemensamma forskningsmiljön, och man håller kontinuerlig kontakt med dessa. Könsfördelningen i handledargruppen är mycket ojämn, med i stort sett enbart manliga handledare; institutionen arbetar dock för att förbättra könsfördelningen. Åldersspridningen i handledargruppen är sådan att man inte är sårbar för stundande pensionsavgångar, och som noterades ovan har institutionen en aktiv rekryteringspolicy för att säkerställa fortsatt god tillgång till bred vetenskaplig kompetens i handledargruppen.

Forskarutbildningsmiljön följs systematiskt upp för att säkerställa hög kvalitet. Resultatet av uppföljningen omsätts vid behov i kvalitetsutvecklande åtgärder och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Miljöns kvalitet bevakas både på institutions- och fakultetsnivå samt via externa ackrediteringsprocesser. Återkoppling till relevanta intressenter i forskarvärlden sker exempelvis via den omfattande seminarieverksamheten, och återkoppling till intressenter i det omgivande samhället sker via externa forskningsprojekt.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet miljö, resurser och område

Tillfredsställande

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Institutionen erbjuder enligt bedömargruppen en väl fungerande generalistutbildning i nationalekonomi. Definitionen av ämnet följer nationell och internationell praxis för forskarutbildningar i nationalekonomi, och stämmer även väl överens med den beskrivning av hur forskarutbildningen faktiskt genomförs som ges i självvärderingen och i den allmänna och de individuella studieplanerna. Handledningskapaciteten bedöms som är god; både handledare och andra forskare vid institutionen bedriver omfattande forskning av hög kvalitet: Utifrån bedömarnas uppfattning står antalet handledare i rimlig proportion till antalet doktorander, och det finns tydliga krav på både vetenskaplig och pedagogisk kompetens för att få handleda. I självvärderingen beskrivs institutionen erbjuda en bra forskningsmiljö för sina doktorander, både vad gäller egen forskningsverksamhet och vad gäller kontakter med nationella och internationella nätverk. Bedömargruppen får intrycket att lärosätet arbetar medvetet för att nya doktorander snabbt ska komma in i miljön och komma igång med sin forskning. Lärosätet arbetar också aktivt för att även externa doktorander och handledare ska introduceras vid institutionen.

Det finns tydliga rutiner för att fånga upp eventuella problem i handledningen. Kontinuerlig uppföljning görs både av handledargruppens kompetenssammansättning som helhet och av enskilda handledares kompetensutveckling. Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram som ett gott exempel att studierektorn för forskarutbildningen inte bara har ett formellt administrativt ansvar utan även ansvarar för att initiera avhandlingsdiskussioner med nyantagna doktorander, hjälpa dessa doktorander att komma in i forskningsmiljön och därefter följa deras framsteg. Det framgår tydligt att detta fungerar väl och är enligt bedömarna säkerligen en av de faktorer som bidrar till att de flesta doktorander blir klara inom utsatt tid.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)