Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen är användbar och förbereder doktoranden för ett föränderligt arbetsliv.

Utbildningen förbereder doktorander för ett arbetsliv både inom och utanför akademin i såväl Sverige som internationellt, enligt självvärderingen. En indikation på detta är att alla doktorander, enligt institutionens uppföljning av alumner (kallas "Job Placements" och startade 2007), får arbete ett par månader efter avslutad utbildning, och där 50 procent väljer arbete utanför akademin. För de doktoranderna som vill göra karriär inom akademin har institutionen under de senaste sex åren förlagt rekryteringar till det årliga internationella arbetsmarknadsmötet som anordnas av American Economic Association. Då ansöknings- och tillsättningsprocesser på denna marknad sker enligt en viss systematik tränas doktoranderna och får hjälp främst i form av skriftligt material som institutionen tagit fram ("Job Market Guide" och "Job Market Schedule"), stöd under själva processen, CV-återkoppling, informationsseminarier, träningsintervjuer och träningsseminarier. Träningsprogrammet pågår enligt självvärderingen mellan maj till december varje år för de doktorander som är inne på sitt sista år. Ungefär hälften av institutionens doktorander uppges ha sökt arbete på denna marknad.

Doktorander som vill göra karriär utanför akademin får också stöd genom erbjudande av olika typer av träning - exempelvis i form av anställningsintervjuer och CV coachning. För att säkerställa att rätt träning erbjuds har institutionen ett samarbete med Ekonomihögskolans karriärservice. Institutionen har också en speciell hemsida där årets "job market candidates" synliggörs. Institutionens handledarkollegium används också genom regelbundna diskussioner om olika arbetsmarknadsfrågor och hur man bättre kan förbereda doktorander för en framtida arbetsmarknad. Det uppges ske dels genom utbildningen som sådan, dels i processen att finna ett jobb. En annan möjlighet är de arbetsmarknadsdagar som Ekonomihögskolan årligen anordnar.

En ytterligare möjlighet som lärosätet beskriver för doktorander att skaffa meriter inför kommande arbetsliv oavsett karriärväg är undervisning eller annan institutionstjänstgöring som motsvarar 20 procent av en heltidstjänst, och som samtliga doktorander uppges göra i varierande utsträckning. Som förutsättningar ges undervisade doktorander enligt självvärderingen dels två veckors högskolepedagogik, dels förlängs doktorandtiden i motsvarande omfattning.

Doktoranderna förbereds visserligen för en karriär utanför akademin men dock inte i motsvarande omfattning som för akademisk karriär trots att hälften av doktoranderna väljer en karriär utanför akademin. Enligt bedömargruppens uppfattning är detta ett utvecklingsområde.

Utbildningens utformning och genomförande följs inte upp systematiskt för att säkerställa att den är användbar och förbereder inte för arbetslivet.

Enligt självvärderingen följs utbildningen upp genom att institutionens ledning införskaffar kontinuerlig information om vilka ämnen och inriktningar som är efterfrågade. Handledarnas nationella och internationella nätverk anses spela en viktig roll i sammanhanget. Den lyhördhet som beskrivs vid samverkan med det omgivande samhället används också för att fånga vad som efterfrågas utanför akademin. Upprätthållande av kontakten med tidigare doktorander, genom alumnnätverk, utgör också en pusselbit, som tas upp i självvärderingen. Till exempel bjuds alumner in för olika seminarier och arbetsmarknadsdagar och som gästföreläsare. Doktoranderna, genom Ekonomiska doktorandrådet, bidrar också genom att anordna egna alumnidagar där tidigare doktorander bjudits in.

Nätverket och kontakterna är dock enligt bedömargruppen uppfattning informella och uppföljningen görs inte på ett systematiskt sätt, vilket också framgår av självvärderingen. Det gäller dock inte alla ämnesinriktningar. Inriktningen mot finansiell ekonomi uppges ha en avancerad alumnverksamhet, vilket institutionen säger sig ämna ta lärdomar av i ett framtida arbete med att tillvarata alumners erfarenheter. Det framgår dock inte för bedömargruppen hur resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling i utbildningen.

Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta det systematiska stödet som ges i from av skriftligt material, stöd under själva processen, CV-återkoppling, informationsseminarier, träningsintervjuer och träningsseminarier för de doktorander som väljer att göra karriär inom akademin. Bedömargruppen vill också lyfta att doktoranderna ges möjlighet att undervisa eller göra annan institutionstjänstgöring, och att undervisande doktorander erbjuds två veckors utbildning i högskolepedagogik med förlängning av doktorandtiden i motsvarande omfattning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)