Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Vad gäller aspektområdet miljö, resurser och område, har lärosätet god kapacitet vad gäller handledare i förhållande till antalet doktorander, och kräver att huvudhandledare har docentkompetens och pedagogisk utbildning. Ämnesbeskrivningen har god förankring inom nationalekonomi. Det finns en tydlig profilering där lärosätet i självvärderingen listar områdena spatial ekonomi, urban och regional ekonomi, entreprenörskap, produktivitetsanalys, corporate förvaltning och finansiell analys. Publikationsfrekvensen är tillfredsställande. Lärosätet ingår i nätverk kring bland annat det obligatoriska kursutbudet.

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms vara tillfredsställande. Det omfattande kurspaketet, som omfattar halva utbildningstiden, utgör ett viktigt moment, där både baskurser och fördjupningskurser innehåller material om etik och förhållningssätt, t.ex. hur man inhämtar och tolkar data och betydelsen av replikerbarhet., Bedömargruppen ser dock en risk i att ett alltför omfattande kurspaket inkräktar på avhandlingens kvalitet och vill göra lärosätet uppmärksamt på detta.

Seminarier och konferenser bidrar också till utveckling avseende alla aspekter, t.ex. brett kunnande och metodkunskap genom muntlig presentation och diskussion av resultat. Vikten av självständighet hos doktoranden betonas genom den tydliga progressionen i forskarutbildningen, och med krav på att två bidrag i avhandlingen ska vara ensamförfattade av doktoranden. Bedömargruppen vill särskilt framhålla planering av sammanläggningsavhandlingen som är stegvis och där första bidraget (av totalt fyra) påbörjas redan under första året.

Doktorandperspektivet bedöms vara tillfredsställande. Doktorandernas perspektiv tas tillvara genom kursval och representation. Kursval sker efter första året (som består av gemensamma obligatoriska kurser för samtliga doktorander) och doktoranderna är representerade i organ som utformar och följer upp forskarutbildningen och fattar beslut om indragning av stöd till doktorand. Det finns också ett organ för samtliga doktorander på JIBS med en representant för varje ämne. Kursutvärderingar och ISP fångar också upp doktorandernas synpunkter och intressen.

Lärosätet genomför också varje år en arbetsplatsundersökning, där man identifierat och åtgärdat problem med bl.a. stress och bristande kommunikation. Utöver uppföljning av doktoranders framsteg sker regelbunden utvärdering av kurser på JIBS och SWEGPEC som utvärderas varje år av styrelse och doktorander.

Arbetslivets perspektiv bedöms vara tillfredsställande. Av värde för kommande arbetsliv är bland annat att doktoranderna ger regelbundna presentationer av sin forskning, är opponenter på andra presentationer, är biträdande handledare på kandidat- och masteruppsatser, och undervisar. Administrativa erfarenheter inhämtas genom planering och genomförande av kurser, deltagande i externa projekt och arrangerande av workshops mm. Publicering är viktig för fortsatt anställning på universitet, och 39 procent av de som disputerat de senaste fem åren har fått sådan anställning. Bedömargruppen vill särskilt framhålla karriärplaneringen för alla doktorander på JIBS i form av årliga möten där man diskuterar arbetsmarknaden med inbjudna representanter som kan vara tidigare doktorander vid JIBS. Självkritik framförs angående avsaknad av regelbunden uppföljning av jobbmarknaden, som man planerar att införa.

Programmet förefaller arbeta medvetet med att utveckla jämställdheten i utbildningens utformning och genomförande. Trots medvetenhet om betydelsen av jämställdhetsperspektivet är det inte uppenbart att uppföljningen av detta sker systematiskt.

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms vara tillfredsställande. Lärosätets fyra olika system för uppföljning av doktorander är tillfredsställande. Därutöver utvärderas hela forskarutbildningen vart tredje år av fakulteten, och vart sjätte år på universitetsnivå.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)