Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv.

Forskarutbildningen innehåller ett väsentligt antal aktiviteter som lärosätet beskriver i sin självvärdering förbereder för livet efter disputation genom att doktoranden ger regelbundna presentationer av sin forskning, är opponent på andra presentationer, är biträdande handledare på kandidat- och masteruppsatser, och undervisar. Detta utvecklar en kommunikation förmåga, (muntlig och skriftlig) och skapar nätverk. Administrativa erfarenheter inhämtas genom planering och genomförande av kurser, deltagande i externa projekt och arrangerande av workshops m.m. Publicering är viktig för fortsatt anställning på universitet, och 39 procent av de som disputerat de senaste fem åren har fått sådan anställning.

Karriärplanering förekommer för alla doktorander i form av årliga möten där man diskuterar arbetsmarknaden med inbjudna representanter som kan vara tidigare doktorander vid lärosätet. Förberedelserna förefaller vara mer fokuserade på en karriär inom akademin än utanför, även om mycket att de färdigheter som doktoranderna tränas i kan vara användbara för en anställning hos offentliga och privata arbetsgivare. Denna aspekt kan vara ett utvecklingsområde med tanke på att de flesta doktorander enligt lärosätets egen redovisning väljer att lämna akademin. Det saknar också en formell yrkesplanering vilket också nämns i självvärderingen. Lärosätet bör överväga att vidta åtgärder i denna riktning. Erfarenheter från andra lärosäten som har kommit längre i detta arbete kan med fördel tas tillvara.

Utbildningens utformning och genomförande följs inte systematiskt för att säkerställa att den är användbar och förbereder inte för arbetslivet. Resultaten av uppföljningen omsätts inte vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker inte till relevanta intressenter.

Självkritik framfördes angående avsaknad av regelbunden och systematisk uppföljning av doktorandernas arbetsmarknad. Lärosätet planerar att införa ett råd eller dylikt med alumner och representanter inom och utom akademin för diskussion om arbetsmarknaden för doktoranderna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)