Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsämne

Avgränsningen av forskarutbildningsämnet och dess koppling till den vetenskapliga grunden och beprövad erfarenhet är välmotiverad och adekvat.

Den allmänna studieplanen innehåller inte någon ämnesbeskrivning annat än att lärosätet fokuserar på tillämpad nationalekonomi. I självvärderingen listas områdena spatial ekonomi, urban och regional ekonomi, entreprenörskap, produktivitetsanalys, corporate förvaltning och finansiell analys. Bedömargruppen noterar att flera av dessa inriktningar överlappar med ämnet företagsekonomi. Avgränsningen av ämnet avspeglas i den forskning som bedrivs på lärosäte samt i publikationer och i doktorandernas avhandlingsämnen. I den allmänna studieplanen specificeras antagningskrav till forskarutbildningen som består av minst 240 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng i nationalekonomi och 15 högskolepoäng i statistik eller motsvarande. I de obligatoriska kurserna i utbildningen ingår mikroekonomi, makroekonomi, ekonometri och matematik, som enligt bedömarna är vanligt vid de flesta lärosäten med nationalekonomi på forskarnivå. Lite specifikt för utbildningen är att man inkluderar ’Classics in economics’ som en obligatorisk kurs. Vid disputation för doktorsexamen ska opponent och ledamöter i kommitteen ha minst docentkompetens i nationalekonomi. Sammantaget är utbildningen att betrakta som en forskarutbildning i nationalekonomi med en specifik inriktning.

Bedömningsgrund: Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande.

Enligt självvärderingen fanns 17 doktorander i nationalekonomi registrerade 2016 vid lärosätet, samt 13 handledare, varav 12 med minst docentkompetens och med huvudanställning vid lärosätet. Därutöver framgår av självvärderingen att ytterligare ett tiotal disputerade forskare är knutna till institutionen. Handledarkapacitet i förhållande till antal doktorander kan därmed anses vara god enligt bedömargruppens uppfattning, och kan vara en bidragande orsak till den relativt korta genomsnittliga nettostudietiden om 3,7 år för de 12 doktorander som disputerade under perioden 2011-2016.

Enligt den allmänna studieplanen ska huvudhandledare ha minst docentkompetens. Vidare krävs pedagogisk utbildning motsvarande 7,5 högskolepoäng för att bli antagen som docent, vilket cirka två tredjedelar av de med minst docentkompetens har. Kraven på handledare har utökats till att omfatta även en kurs i handledning om 7,5 högskolepoäng. Lärosätet har ett system där huvudhandledaren ersätts med 2,5 procent av en heltidstjänst, och övriga handledare med maximalt 1,25 procent av en heltidstjänst.

Flera av handledarna är involverade som lärare i kurser på forskarutbildningen och är anlitade som opponenter/ledamöter i betygsnämnd vid andra universitet.

Handledarnas och lärarnas sammantagna kompetens och kompetensutveckling följs systematiskt upp i syfte att främja hög kvalitet i utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

När det gäller aktuellt ämne förväntas alla anställda inklusive doktorander publicera sin forskning. Alla lärare och handledare garanteras 10 procent av sin arbetstid för kompetensutveckling, vilket utökas till 20 procent från och med år 2017. Den faktiska tiden för forskning är högre då flera av lärarna/handledarna har egna externt finansierade projekt. Detta förhållande avspeglas i publiceringsfrekvensen som är god.

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Miljön utgörs främst av verksamheten på institutionen för nationalekonomi, men också av samarbeten och enskilda forskares nätverk. Publiceringsfrekvensen i miljön är god. Enligt självvärderingen publicerade handledarna i medeltal två artiklar i refereegranskade tidskrifter per år under perioden 2014-2016. Emellertid är bara någon enstaka artikel publicerad i tidskrifter på "topp 50" och mindre än fem artiklar inom "topp 100" på AIS-listan (Article Influence Score), där de viktigaste tidskrifterna inom nationalekonomi listas. Bedömarnas tolkning är att inriktningen på utbildningen gör att val av tidskrifter för publicering innefattar mer än gängse tidskrifter inom nationalekonomi. Vad gäller de registrerade doktoranderna återfanns 17 publicerade artiklar i tidskrifter med sakkunniggranskning, och för flera av doktoranderna redovisas presentationer från nationella och/eller internationella konferenser.

Forskarutbildningsmiljön följs systematiskt upp för att säkerställa hög kvalitet. Resultatet av uppföljningen omsätts vid behov i kvalitetsutvecklande åtgärder och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Institutionen har regelbundna seminarier där alla forskare och doktorander förväntas delta. Det finns också sessioner för varje doktorand var sjätte vecka där alla handledare deltar och där doktoranderna får återkoppling på sitt arbete. Vidare anordnas fredagsseminarier där doktorander presenterar sina artiklar med en utsedd opponent närvarande. Kvaliteten på avhandlingen försäkras genom slutseminarium sex månader före disputation. Vartannat år görs en arbetsplatsundersökning där det går att identifiera doktorandernas svar.

Forskarutbildningen utvärderas vart tredje år av Research Faculty Board (RFB). Utbildningen är också ackrediterad av internationella utvärderingsorgan.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet miljö, resurser och område

Tillfredsställande

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Ämnesbeskrivningen har god förankring inom nationalekonomi och följer enligt bedömargruppen gängse upplägg med en kurs- och avhandlingsdel, där de obligatoriska kurserna omfattar mikro-, makroekonomi, ekonometri och matematik. Lite specifikt för utbildningen är att man inkluderar ’Classics in economics’ som en obligatorisk kurs. Handledarkapaciteten är god, antalet handledare med docentkompetens med huvudsaklig anställning vid JIBS står i rimlig proportion till antalet registrerade doktorander, och det finns ytterligare tio disputerade forskare vid institutionen. Alla handledare godkänns på fakultetsnivå av Research faculty board, och byte av handledare kan initieras av doktorand eller handledare, och fastslås i Doctoral Student Progress Committee.

Handledarna har tid avsatt för kompetensutveckling motsvarande 10 procent (20 procent från och med 2017), vilket bedömargruppen anser vara tillräckligt. Dock har huvudhandledarna publicerat i genomsnitt två artiklar per år de senaste tre åren. Flera av handledarna är också involverade som lärare i kurser på forskarutbildningen, och är anlitade som opponenter/ledamöter i betygsnämnder vid andra lärosäten.

Utöver uppföljning av progression genomförs också vartannat år en arbetsplatsundersökning, där lärosätet identifierat och åtgärdat problem såsom stress och bristande kommunikation. Utöver uppföljning av doktoranders framsteg sker regelbunden utvärdering av kurserna på lärosätet och SWEGPEC som utvärderas varje år av styrelse och doktorander. Forskarutbildningen utvärderas vart tredje år av Research Faculty Board.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)