Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Fullföljandet av examensmålen avseende kunskap och förståelse sker enligt självvärderingen genom ett programupplägg som innefattar tillhandahållande av kurser, finansiering och seminarieverksamhet. Kurserna, som omfattar 120 högskolepoäng, utgör enligt lärosätet en viktig del för både bredd och djup kunskap inom forskarutbildningsämnet. Kurser såsom pedagogik och vetenskapligt skrivande kan inte räknas in inom ramen för dessa 120 högskolepoängskurser. Första årets kurser ger enligt bedömargruppen en grund för bredd och metodkunskap inför avhandlingsarbetet (15 högskolepoäng vardera i mikro, makro, ekonometri och matematik, och 7,5 högskolepoäng i "classics of economics"). De frivilliga kurserna tas vid det egna lärosätet, inom ramen för SWEGPEC eller vid andra lärosäten och kan innebära fördjupning inom t.ex. ekonometri men också kurser inom helt nya områden. De frivilliga kurserna, som omfattar 60 högskolepoäng, visar inte enligt bedömargruppen på en planerad progression. Bedömargruppen vill göra lärosätet uppmärksamt på att med det omfattande kurskravet, en otydlighet i progressionen i den valfria kursdelen och fördelningen kurser/avhandling är risken stor att kurskravet inkräktar på avhandlingens kvalitet.

Bred kunskap inom ämnet skapas genom institutionens krav på närvaro vid samtliga seminarier vid lärosätet. Doktoranderna förväntas ge minst ett seminarium och agera opponent en gång per år.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Lärosätet har fyra olika system för uppföljning av doktorandernas framsteg. Ett är den individuella studieplanen, vilken gås igenom och uppdateras varje år. Den innehåller information om finansiering och progression rörande kurser och avhandling samt doktorandens egen undervisning på grund- och mastersnivå, deltagande på konferens- och workshop. Det framgår också av den individuella studieplanen att doktoranderna deltar vid nationella och internationella konferenser och workshops, och att de publicerar i internationella tidskrifter.

Ett annat uppföljningssystem för doktoranderna utgörs av så kallade "feed back-seminarier" var sjätte vecka för varje doktorand, där fler seniora deltar och ger synpunkter på doktorandens framsteg. Den tredje uppföljningen utgörs av att studierektor för forskarutbildning har enskilda samtal varje år med doktoranderna för att bl.a. fånga upp eventuella problem. Det fjärde systemet är regelbundna seminarier där doktorander presenterar egna arbeten och agerar som opponenter på andras.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Bedömning: Hög kvalitet

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Färdighet och förmåga att identifiera, formulera, och med adekvata metoder genomföra forskningsproblem inom givna tidsramar säkerställs enligt självvärderingen genom kursutbudet, seminarieverksamheten, och doktorandernas publicering i refereegranskade tidskrifter. Sammanläggningsavhandlingen planeras stegvis utifrån ett längre tidsperspektiv, medan kurser och undervisning genomförs utifrån ett kortare. Redan första året påbörjar doktoranderna sin första artikel. Två samförfattade och två ensamförfattade artiklar krävs för en godkänd doktorsavhandling. Doktoranden börjar oftast med den samförfattade. Undervisning om max 20 procent ger färdighet i ämnet och dess framställning. Detta s.k. multitasking ger doktoranderna träning i planering och genomförande av projekt.

Att undervisningen ger doktoranderna färdigheter i kommunikation och framställning betonas i självvärderingen. Lärosätet framför också att detta åstadkommes via deltagande i seminarier och egna presentationer (och som opponent) vid nationella och internationella konferenser. Det tidiga påbörjandet att skriva ger också färdigheten tid att utvecklas och mogna. Fakulteten tillhandahåller kurser i vetenskaplig framställning, och doktoranderna tränas också i populärvetenskapligt skrivande på institutionens bloggar och genom att författa rapporter för externa projekt.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Uppföljning av kurser och skrivande sker framför allt genom den årliga uppföljningen av den individuella studieplanen, som studierektor diskuterar med handledare och doktorand. En annan mekanism är seminarier var sjätte vecka för varje doktorand.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Enligt lärosätets beskrivning i självvärderingen säkerställer utbildningen att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet, och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Förmågan till självständig forskning gynnas av att doktoranderna börjar skriva avhandlingsdelar under första året. Det ger inte bara mer tid att utveckla författarskapet, utan också möjlighet att bli tillfrågad som granskare av en tidskrift, vilket bedöms utveckla förmågan att bedöma kvalitet. Dessutom måste minst två av bidragen i avhandlingen skrivas med doktoranden som ensamförfattare, vilket kräver självständighet från doktorandens sida.

Etik inom forskning, såsom förbud mot plagiering, fusk med data etc., diskuteras regelbundet under utbildningen. Doktorander uppmuntras också att söka externa medel, vilket tränar förmågan att identifiera och relatera forskningen till, för samhället, relevanta problem.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter

Den individuella studieplanen, återkoppling-sessioner och seminarier är viktiga instrument som lärosätet beskriver sig använda vid uppföljningen av måluppfyllelsen för förmågorna som ingår under denna aspekt.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Doktorandkurserna, avhandlingsarbetet, presentationer och närvaro vid seminarier samt undervisning är enligt bedömargruppen viktiga för måluppfyllelsen. Första årets kurser ger bredd och metodkunskap och de frivilliga kurserna kan ge fördjupning inom t.ex. ekonometri, men också innebära orientering inom nya områden av relevans för avhandlingen. Bedömargruppen vill göra lärosätet uppmärksamt på att med tanke på det omfattande kurskravet, otydlig progression i den valfria kursdelen och fördelningen kurser/avhandling är risken stor att kurskravet inkräktar på avhandlingens kvalitet.

Skrivandet på avhandlingsbidrag införs stegvis där doktoranderna redan första året påbörjar sin första artikel, vilket bedöms av bedömargruppen vara gynnsamt för det fortsatta skrivandet. Det tidiga påbörjandet att skriva ger färdigheten tid att utvecklas och mogna. Undervisningen ger doktoranderna färdighet i kommunikation och framställning. Dessa färdigheter uppövas också via seminarier och presentationer (och oppositioner) vid nationella och internationella konferenser. Fakulteten tillhandahåller också kurser i att skriva vetenskapligt. Doktoranderna tränas också i populärvetenskapligt skrivande genom att medverka på institutionens bloggar och genom redovisning av externa projekt i form av rapporter. Allt detta anser bedömargruppen vara goda förutsättningar för doktoranderna att utvecklas.

Den individuella studieplanen, särskilda seminarier med återkoppling och allmänna seminarier är viktiga instrument för uppföljning, enligt bedömarnas uppfattning. Den individuella studieplanen konstrueras under första året och följs upp varje år med avseende på hur långt doktoranden kommit vad avser kurser, skrivande m.m. Studierektor för forskarutbildning matchar handledare och doktorander och har enskilda samtal varje år med doktoranderna för att bl.a. fånga upp problem.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)