Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Doktoranderna har två representanter inom det organ som synes vara det viktigaste i att utveckla doktorandutbildningen, Research Faculty Board. Denna nämnd arbetar med många aspekter som är relevanta för att bedriva forskning på institutionen, och övervakar även intaget av nya doktorander, tillsättande av handledare och uppdatering/indragning av stöd för doktorander. Då alla dessa är väldigt viktiga aspekter av utbildningen bedöms det vara av vikt att doktorander medverkar vid dessa beslut. Representanterna väljs på långsiktig basis, då de sitter i tre år eller tills de avslutar utbildningen. Detta är ett bra sätt för doktoranderna att få erfarenhet av posten.

Doktorandrepresentanter har ett möte med beslutsfattande chefer för att diskutera utbildningen en gång per termin. Traditionellt finns även en doktorandrepresentant i arbetsmiljökommittén. Det finns även en övergripande doktorandförening på lärosätet, där representanter kan ta upp frågor relevanta för samtliga doktorander. Varje program har en doktorandrepresentant i denna förening.

Doktoranderna är fria att utforma en stor del av sitt kursprogram, då de har ungefär lika många poäng dedikerade till frivilliga kurser som obligatoriska. Utöver detta har de stor möjlighet att utforma sin internationella verksamhet, då institutionen hjälper och uppmanar doktoranderna att tillbringa tid vid ett utländskt universitet, både för en längre vistelse och till exempel kortare sommarkurser. Utöver detta har lärosätet ett system för att hjälpa till med finansiering. Institutionen verkar även för att ge doktoranderna goda möjligheter att bygga nätverk, och att få erfarenhet från andra lärosäten genom det s.k. SWEGPEC- samarbetet.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Universitetet samlar årligen in information och åsikter från kurser, och dessa diskuteras och används för att utveckla programmet. Dessa samlas in manuellt men är fortfarande anonyma, vilket bedöms öka svarsfrekvensen. Svaren sammanställs av administrationens representant för doktorander, som skickar ut dem till berörda parter (programansvariga, kursansvariga, och doktorander). Det sker således återkoppling för kursutvärderingarna. Det utförs även utvärderingar inom SWEGPEC nätverket, för det första för de individuella kurserna och för det andra årligen för hela samarbetet.

Efter att ha fått återkoppling om att stress har varit ett stort problem från många doktorander implementerade lärosätet en rad åtgärder för att förbättra situationen. Bland annat så ändrades tillfället då kurser ges så att arbetsbelastningen för doktoranderna blev jämnare över åren. Bedömargruppen ser det som positivt att lärosätet värnar om den psykosociala hälsan, och doktorandernas åsikter om utbildningen i allmänhet. Lärosätet verkar även lägga mycket resurser på att bygga upp doktorandernas nätverk.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)