Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms vara tillfredställande.

Lärosätet är välförsett med handledarresurser även med tanke på den stora stocken av doktorander. Rekrytering av både handledare och doktorander sker internationellt. Forskningen vid lärosätet är i internationell framkant och säkerställer en hög kvalitet på kurser och handledning.

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms vara tillfredställande.

Lärosätet har ett omfattande kursprogram där doktoranderna ges rika möjligheter att välja sitt forskningsområde fritt. Matchningen mellan doktorand och handledare skulle kunna förbättras, framför allt när det gäller att tidsåtgången att finna en handledare. Genomströmningen är bekymmersam, det tar i genomsnitt sex års nettotid för en doktorand att genomföra utbildningen. Det är dock bra att lärosätet tar tag i denna fråga och undersöker orsakerna samt inrättar åtgärdsprogram för att minska tidsåtgången. De två parallella spåren, ett vid lärosätet och ett vid IIES, bör också diskuteras i detta avseende. Ett annat utvecklingsområde är att säkerställa att samtliga doktorander är väl informerade om alla aspekter av forskarutbildningen. I dagsläget finns det tveksamheter om detta är fallet.

Arbetslivsperspektivet bedöms sammantaget vara tillfredsställande. Som gott exempel vill bedömargruppen lyfta upplägget "job talk" där forskarkollegiets feedback och förbättringsförslag möjliggör träning på presentation och argumentation och riktar sig till de doktorander som närmar sig disputation och planerar internationell karriär.

Med tanke på att majoriteten av nydisputerade väljer en karriär inom akademin ser bedömargruppen det som brist att doktorander inte erbjuds pedagogiska kurser utan endast erbjuds undervisning som grupplärare, samt att karriärplanering utanför akademin inte får samma tonvikt som inom akademin.

Doktorandperspektivet bedöms vara tillfredställande. Medinflytande och möjligheter att påverka utbildningen är väl utbyggda. Det finns ett doktorandråd som kan få finansiering av institutionen. Doktoranderna kan få finansiellt stöd för konferensresor och besök vid andra lärosäten. Det är tydligt att det finns ett informationsgap mellan doktorander och handledare som behöver åtgärdas. Användningen av de individuella studieplanerna behöver förbättras.

Jämställdhetsperspektivet bedöms vara tillfredsställande. Precis som vid många andra lärosäten är könsfördelningen ojämn bland handledarna. Den är mer jämn bland doktoranderna vilket visar att jämställdhetsarbetet genomsyrar antagningen. Institutionen täcker kostnaderna för kvinnliga doktoranders medverkan i nätverk för kvinnliga doktorander. Det framgår dock inte hur och om institutionen aktivt arbetar med jämställdhetsaspekter vid rekrytering av handledare. Det finns en jämställdhetsplan men det framgår inte om det finns någon handlingsplan. Detta är ett utvecklingsområde. Det är överraskande att inte lärosätet har en mer uttalad ambition när det gäller jämställdhet i handledargruppen, medan den finns när det gäller antagning till forskarutbildningen. Det torde inte vara svårt att attrahera kvinnliga forskare vid lärosätet.

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms vara tillfredställande.

Kursutvärderingarna används för uppföljning och återkoppling vilket borgar för att det finns förutsättningarna för en väl genomförd utbildning. En svaghet är dock att det inte finns en övergripande strategi för kompetensutveckling. Utvecklingsmöjligheter som bedömargruppen ser gäller de individuella studieplanerna där det framgår att dessa inte används fullt ut. Med tanke på den höga kvaliteten i doktorandutbildningen framstår det som överraskande att lärosätet har sämst genomströmning av alla lärosäten i landet. Arbetet med att förbättra genomströmningen bör prioriteras.

Bedömargruppen vill särskilt lyfta det goda exemplet när det gäller att säkerställa måluppfyllelsen för examensmålen, särskilt det omfattande obligatoriska kursprogrammet men också när det gäller det mycket omfattande antalet valbara kurser. Lärosätet har också initierat en översyn av det obligatoriska kursprogrammet. Även om självvärderingen inte ger några detaljer, är detta ett gott exempel på uppföljning, åtgärder och återkoppling.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)