Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Bedömning med motivering: Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Bedömningen baseras på de processer för uppföljning och återkoppling som beskrivs utförligt i självvärderingen. Handledare ska genomgå handledarutbildning, lärare ska ha genomgått kurser i pedagogik.

Kursutvärderingarna används för uppföljning och återkoppling vilket borgar för att förutsättningarna för en väl genomförd utbildning finns. En svaghet är dock att det inte finns en övergripande strategi för kompetensutveckling. Detta är möjligen inte något stort problem vid lärosätet. Dock förefaller publiceringstakten av forskningsresultat variera mellan olika handledare. Lärosätet skulle enligt bedömarna med fördel kunna utvärdera varför detta är fallet och genomföra åtgärder om det skulle finnas behov.

Utvecklingsmöjligheter som bedömargruppen ser gäller de individuella studieplanerna där det framgår att dessa inte används fullt ut. Dessa är ett mycket viktigt instrument för uppföljning och återkoppling. Speciellt viktigt är dessa för att höja genomströmningen. Det är uppenbart att lärosätet behöver sätta in kraftfulla åtgärder för att förbättra situationen. Med tanke på den höga kvaliteten i doktorandutbildningen framstår det som överraskande att lärosätet har sämst genomströmning av alla lärosäten i landet. Vad gäller arbetslivsperspektivet anser bedömargruppen att arbetet med att förbättra genomströmningen bör prioriteras.

Vad gäller perspektivet jämställdhet ser bedömargruppen stora utvecklingsområden. Lärosätet har en jämställdhetsplan och i urvalsprocessen till doktorandutbildningen deltar både män och kvinnor och vid lika kvalifikationer väljs det underrepresenterade könet. I övrigt saknas information om hur jämställdhetsarbetet befrämjas, hur uppföljning och återkoppling sker. Det finns heller ingen information om i vilken utsträckning som jämställdhetsaspekter aktivt används vid rekrytering av handledare och lärare. Jämställdhetsarbetet är inte integrerat i utbildningens utformning utan varje lärare väljer själv om dessa aspekter ska ingå i kursinnehållet. Det finns ingen övergripande strategi. På samtliga dessa områden finns stora behov till förbättringar.

Bedömargruppen vill särskilt lyfta det goda exemplet när det gäller att säkerställa måluppfyllelsen för examensmålen, särskilt det omfattande obligatoriska kursprogrammet, men också när det gäller det mycket omfattande antalet valbara kurser. Lärosätet har också initierat en översyn av det obligatoriska kursprogrammet. Även om självvärderingen inte ger några detaljer, är detta ett gott exempel på uppföljning, åtgärder och återkoppling, enligt bedömargruppen synpunkt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)