Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Hög kvalitet säkerställs enligt lärosätets självvärdering med ett brett obligatoriskt kursprogram. Bedömargruppens utgångspunkt har varit praxis vid internationellt erkända forskarutbildningsprogram i nationalekonomi, i vilka ingår 60 högskolepoäng (hp) obligatoriska kurser i mikro, makro, ekonometri och matematik. Vidare skriver lärosätet att det obligatoriska kursprogrammet vid Stockholms universitet följer denna praxis. Av totalt 240 hp utgör 105 hp kursdelen medan avhandlingen utgör resterande 135 hp.

Efter det första årets obligatoriska kurser beskrivs i självvärderingen en bred palett av fördjupningskurser som ges under det andra och tredje året. Dessa kurser ges tillsammans med Handelshögskolan i Stockholm och Uppsala universitet. Bedömargruppen tolkar det som att detta innebär att ett stort antal kurser kan erbjudas doktoranderna och för de delaktiga institutionerna blir kursprogrammet mer kostnadseffektivt. Enligt lärosätet uppmuntras doktoranderna också till att vara ett halvår eller ett år på ett universitet utanför Sverige, oftast i USA. Detta anser bedömarna vara ett bra komplement till det egna programmet. Lärosätet skriver också att de ingår i ett europeiskt nätverk för forskarutbildning vilket innebär att doktorander kostnadsfritt kan gästa de medverkande lärosätena.

Enligt självvärderingen läser doktoranderna under det andra året två eller tre kurser inom varje kunskapsområde där varje delkurs motsvarar 7,5 hp. Det finns 13 olika kunskapsområden som avspeglar olika specialområden och ett stort antal (22 stycken) fördjupningskurser. Både traditionella områden som arbetsmarknadsekonomi, och nya områden som behandling av "big data" finns representerade. Detta visar enligt bedömarna att kursprogrammet utvecklas och tar upp nya intressanta områden på forskningsfronten. Totalt sett framstår kursprogrammet för bedömargruppen som väl genomtänkt och det finns en tydlig progression.

Det omfattande kursprogrammet menar lärosätet säkerställer att doktoranderna ges förutsättningar för att framgångsrikt bedriva avhandlingsarbetet. Examination sker genom skriftlig eller muntlig tentamen, men kan också ersättas helt eller delvis med uppsatser. Information om hur vanligt förekommande detta är har dock inte framställts till bedömargruppen. De obligatoriska kurserna examineras enligt självvärderingen genom skriftlig tentamen.

Självvärderingen poängterar att en livlig seminarieverksamhet utgör grunden för nätverksbyggande, och kompetensutveckling. Inte minst anser lärosätet att seminarieverksamhet och presentationer på konferenser viktiga för att säkerställa att doktorandernas arbeten ligger i forskningsfronten.

Framtidsutsikterna när det gäller finansiering av doktorander uppfattar dock bedömarna som ett orosmoment och därmed ett utvecklingsområde. Minskad antagning skulle enligt bedömargruppens uppfattning ha negativa effekter, speciellt när det gäller att upprätthålla kursprogrammet.

Systematisk uppföljning görs inte av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen.

Ett av de viktigaste verktygen för uppföljning och återkoppling av doktoranderna beskrivs av lärosätet vara de individuella studieplanerna. Av de individuella studieplaner som har gjorts tillgängliga framgår det tydligt för bedömarna att det finns stora brister i användningen av dessa. I samtliga tillgängliga individuella studieplaner finner bedömarna de kurser som doktoranden har genomfört väl dokumenterade. Däremot finner bedömargruppen i princip ingen information om hur avhandlingsarbetet fortgår, och i de flesta fallen finns inte ens någon information om i vilken utsträckning som avhandlingsarbetet har påbörjats. Eftersom den individuella studieplanen beskrivs av lärosätet som en central del i uppföljningen av varje enskild doktorand anser bedömarna det vara en nackdel om dessa inte används i tillräcklig utsträckning. Bedömargruppen får intrycket att de individuella studieplanerna endast är något som lärosätet pliktskyldigast fyller i och skriver under, och som inte används som ett centralt verktyg för att säkerställa en god genomströmning. Detta är därmed något som bedömargruppen betraktar som ett tydligt utvecklingsområde.

Under intervjuerna med lärosätet framkom också att det finns ett gap mellan den information som handledarna/studierektor anser sig ge till doktoranderna och den information som doktoranderna anser sig ha fått. Intrycket som bedömarna fick under intervjuerna är att många doktorander känner en osäkerhet omkring procedurer och regler, vilket därför också identifieras som ett utvecklingsområde.

Bedömargruppen uppmanar därför lärosätet att se över användningen av de individuella studieplanerna, förstärka kraven på att dessa används fullt ut och att införa uppföljning och återkoppling samt att säkerställa att relevant information når ut till alla doktorander.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Givet det ambitiösa kursprogrammet som beskrivs i självvärderingen samt seminarieverksamheten, möjligheter för vistelse vid utländskt lärosäte, osv. framgår det tydligt för bedömarna att doktoranderna tillgodogörs en hög grad av färdigheter och förmågor. Doktoranderna erbjuds också enligt lärosätet möjligheten att undervisa. För de doktorander som planerar en internationell karriär erbjuds möjligheter att ge så kallade "job talks". Detta anser bedömargruppen vara ett viktigt inslag och stärker möjligheterna för doktoranderna att kunna konkurrera på den internationella marknaden.

Samtidigt identifierar bedömarna problem med genomströmningen, vilket till viss del ifrågasätter måluppfyllelsen. Det finns 101 doktorander inskrivna vid lärosätet varav 78 är aktiva men dessa är inte alltid fulltidsdoktorander. Att en så stor andel som 20 procent av inskrivna doktorander inte har någon aktivitetsgrad är överraskande och problematiskt för bedömarna, vilket också underströks av intervjuerna där handledarna inte visade sig vara medvetna om denna grupp eller vilka de var. En mer djuplodande analys av detta förhållande och av fördelningen av handledningen på tillgängliga handledare borde genomföras av lärosätet och är något som bedömargruppen anser vara ett utvecklingsområde.

En förklaring till den svaga genomströmningen som framförs i självvärderingen är att det första årets kurser är intensiva och arbetskrävande. Av de fåtal individuella studieplaner som funnits tillgängliga ser det, enligt bedömargruppens uppfattning, inte i första hand ut som att det handlar om svårigheter att gå igenom kursprogrammet, åtminstone inte det första årets kurser.

En annan möjlig förklaring som framfördes under intervjuerna av både handledare och ledning är fokuseringen på så kallade "job market papers". Lärosätet beskriver två spår för doktoranderna, ett vid lärosätet och ett vid IIES, där regelverken är mer strikta för lärosätet medan det finns en större flexibilitet vad gäller finansiering av ett extra års doktorandstudier på IIES. Det framkom under intervjun att ledningen aktivt arbetar med frågan och att ambitionen är att förkorta tidsåtgången. Mot bakgrund av handledarnas sammantagna kompetenser är det överraskande för bedömarna att genomströmningen inte är bättre, vilka därmed ser en betydande utvecklingspotential. Lärosätet rekommenderas av bedömargruppen att kraftsamla för att vända utvecklingen. Bedömarna finner det inte långsiktigt hållbart att genomströmningen på lärosätet är så svag i en nationell jämförelse, och även mot bakgrunden i den uttalade policyn att placera lärosätets doktorander vid de mest välrenommerade universiteten i Europa och USA.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

I självvärderingen framgår att det har genomförts en genomgång av det obligatoriska kursprogrammet, och att detta har reformerats mot mer empiri och mindre teori. Mer exakt vad detta innebär framgår inte av självvärderingen.

Det finns beskrivet i självvärderingen en utarbetad procedur för avhandlingsarbetet fram till disputation. Efter slutseminariet där en extern opponent har granskat avhandlingsutkastet behandlas ärendet av professorskollegiet tillsammans med handledare. Det framstår dock som oklart för bedömargruppen hur och om de synpunkter som framförs under detta möte leder fram till förbättringar av avhandlingen. Lärosätet anger detta som ett utvecklingsområde i sin självvärdering, vilket bedömargruppen instämmer i.

Lärosätet lämnar ingen information om uppföljning av tidigare doktorander, eller i vilken grad som doktorander publicerar bidrag från sin avhandling. Detta är ett viktigt sätt att utvärdera måluppfyllelsen vad gäller färdigheter och förmågor, varför bedömargruppen uppmanar lärosätet att dokumentera publiceringsfrekvensen av avhandlingskapitel.

Som beskrivits ovan finns en genomarbetad procedur för avhandlingsarbetet som leder fram till examination. Kursprogram såväl som enskilda kurser utvärderas systematiskt. Kvalitetssäkringssystemet kan dock utvecklas enligt bedömarnas uppfattning genom att använda de individuella studieplanerna fullt ut och att förtydliga hur avhandlingsarbetet fortgår efter slutseminariet.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens/konstens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Precis som nämns i självvärderingen anser bedömargruppen att det finns en stor utvecklingspotential inom området värderingsförmåga och förhållningssätt. Dessa moment beskrivs ofta ingå i kurserna, exempelvis genom utvärdering av kurslitteraturen, diskussion av alternativa angreppsätt osv, men det framstår inte för bedömarna att det finns någon övergripande strategi för att förbättra insikterna omkring dessa frågor vid lärosätet.

Självvärderingen nämner att många doktorander arbetar med projekt som kräver etikprövning. Lärosätet anordnar kurser omkring dessa frågor och det finns styrdokument som bekräftar detta.

Samtidigt anser lärosätet att doktoranderna får goda insikter i etik då de deltar i seminarieverksamheten och internationella konferenser. Det som bedömarna anser saknas är en mer övergripande insikt om frågans betydelse, inte bara under avhandlingsarbetet utan också efter disputation.

Omfattningen av avhandlingen och eventuella regler för samförfattande finns inte redovisade vare sig i den allmänna studieplanen eller i självvärderingen. Bedömargruppen finner det önskvärt att reglerna för samförfattande klargörs. Vid intervjuerna framkom att det finns regler om samförfattande men det vore enligt bedömarna en fördel om dessa också framgår tydligt i den allmänna studieplanen. Vid intervjuerna framgick också att det finns en osäkerhet bland doktoranderna om vilka reglerna är. Dessutom identifierar bedömarna ett behov att lärosätet närmare specificerar antalet artiklar som normalt avkrävs doktoranderna, och hur många av dessa som ska vara egenförfattade. I de fall då delar i avhandlingen är samförfattade bör det dessutom framgå vilka delar som doktoranden är ansvarig för.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Som beskrivits ovan genomförs kursutvärderingar och genomlysning av det obligatoriska kursprogrammet vilket säkerställer att kurserna håller hög kvalitet. Den livliga seminarieverksamheten såväl som deltagande i nationella och internationella konferenser borgar för att doktoranderna utvecklar värderingsförmågor och får ett vetenskapligt förhållningssätt. Speciellt vill bedömargruppen lyfta fram att lärosätet stöder handledare och doktorander finansiellt för att möjliggöra internationellt utbyte. Bedömargruppen uppmanar dock lärosätet att förtydliga kraven på avhandlingens omfattning och införa regler omkring samförfattande.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Sammantaget framstår kursprogrammet för bedömargruppen som väl genomtänkt och det finns en tydlig progression. Vad gäller utformningen av utbildningen ser bedömargruppen dock utvecklingsmöjligheter beträffande regler och krav på avhandlingen. Lärosätet bör också utvärdera effekterna och konsekvenserna av utformningen av det första årets kurser samt av genomströmningen.

Kvalitetssäkringssystemet kan dock utvecklas enligt bedömarnas uppfattning genom att använda de individuella studieplanerna fullt ut och att förtydliga hur avhandlingsarbetet fortgår efter slutseminariet. Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta fram att lärosätet stöder handledare och doktorander finansiellt för att möjliggöra internationellt utbyte.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)