Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv.

Utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett arbetsliv främst inom akademin både i Sverige och internationellt. Utbildningens relevans ur ett arbetsmarknadsperspektiv säkerställs genom att följa upp doktorandernas arbeten närmast disputationen på ett systematiskt sätt. Doktorander som närmar sig disputation och planerar internationell karriär erbjuds möjligheter att genom forskarkollegiets återkoppling och förbättringsförslag träna på presentation och argumentation. Pedagogiska kunskaper och meriter möjliggörs genom att erbjuda samtliga doktorander undervisning som gruppövningslärare på grund- och avancerad nivå. Stödet till de doktorander som vill göra karriär utanför akademin ges i form av de kontaktytor som handledare och övriga forskare har med det omgivande samhället.

På universitetsnivå erbjuds studie- och karriärsvägledning för doktorander oavsett ämne. Dessutom anordnas informationsdagar för de som vill bli post-doc samt workshops för att lära sig att skriva bidragsansökningar. En särskild avdelning på universitetet finns att tillgå för information om och hjälp med forsknings- och postdockansökningar.

Ett alumnnätverk erbjuds också som ett led i övergången från utbildning till yrkeskarriär. Universitetet tillgängliggör dessutom ett arbetsmatchningsverktyg; My Career till alla samt organiserar regelbundna seminarier där potentiella arbetsgivare presenteras eller olika vägar till arbetsmarknaden behandlas. Så väl doktorander som nydisputerade ges tillgång till den internationella databasen Research Professional.

Utbildningens utformning och genomförande följs inte systematiskt för att säkerställa att den är användbar och förbereder inte för arbetslivet.

Uppföljningen av doktorandernas arbeten gäller första arbetet närmast efter disputationen. Det framgår med andra ord inte hur yrkeskarriären för alumner ser ut på lite längre sikt. Förberedelsearbetet lägger tonvikten på en karriär inom akademin. Det återspeglas också i kartläggningen av alumners yrken där närmare 80 procent har arbete inom akademin. En yrkeskarriär utanför akademin sker i betydligt mindre utsträckning och förberedelsearbetet är formaliserat i betydligt mindre utsträckning, vilket också definierats som ett utvecklingsområde i självvärderingen, något som bedömargruppen instämmer i.

Anställningsbarheten och typ av arbete för de nydisputerade följs upp systematiskt genom att kartlägga alumners yrken närmast disputationen. Det framgår dock inte på vilket sätt resultaten av uppföljningen används i förbättringsarbetet. Erfarenheter och kunskap från rekrytering från den internationella arbetsmarknaden kommer doktoranderna till godo på ett regelbundet sätt genom "Job-Talk" upplägget. Det gäller endast de doktorander som vill göra en internationell karriär. Motsvarande förberedelse för doktorander som väljer annan karriär framgår dock inte. Med tanke på att majoriteten av nydisputerade väljer en karriär inom akademin är det anmärkningsvärt att doktoranderna inte erbjuds pedagogiska kurser utan endast erbjuds undervisning som grupplärare. Det framgår inte heller på vilket sätt universitetets karriärsstödjande insatser följs upp och utvärderas.

Som gott exempel vill bedömargruppen lyfta upplägget "job talk" där forskarkollegiets återkoppling och förbättringsförslag möjliggör träning på presentation och argumentation och riktar sig till de doktorander som närmar sig disputation och planerar internationell karriär.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)