Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Sveriges lantbruksuniversitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Aspektområdet Miljö, resurser och område bedöms som tillfredsställande. Bedömargruppen anser att detta är två forskarutbildningar. Detta följer av att det är två olika och geografiskt i hög grad åtskilda forskningsmiljöer, att doktorander antas till campus Umeå eller campus Uppsala och att doktoranderna går olika kurser. Givet att det i praktiken är två olika utbildningar är miljöerna små för båda utbildningarna, men denna utmaning hanteras och motverkas genom kontakter med relevanta miljöer vid Umeå universitet och Uppsala universitet.

Aspektområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget inte vara tillfredsställande. Vad gäller aspekten kunskap och förståelse anser bedömargruppen att kurskraven i Umeå är för låga vad gäller obligatoriska kurser, både avseende totalt kurskrav samt genom att kurser i makroekonomi saknas. Även i Uppsala saknas krav på kurser i makroekonomi om 15 högskolepoäng.

Bedömargruppen anser att utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett arbetsliv inom såväl akademin, både utomlands och i Sverige, som offentlig sektor. För en karriär inom akademin erbjuds doktoranderna möjlighet att undervisa och får då en förlängning av doktorandtjänsten i motsvarande omfattning. Doktoranderna erbjuds även en kurs i högskolepedagogik. Ytterligare stöd i förberedelserna inför arbetslivet ges i form av kurs som anordnas centralt inom ramen för SLU karriärstöd. Denna är dock inte ämnesspecifik och bedömargruppen ser svagheter i karriärplaneringen och då särskilt vad gäller karriärsstöd för de doktorander som väljer att lämna akademin.

Det finns ett systematiskt arbete med att ta tillvara doktoranders synpunkter om forskarutbildningen och när man upplever behov av det så genomförs uppföljningar. Möjligheten att påverka den egna utbildningen är stor och den individuella studieplanen ses som ett verktyg för planering och ger tillfälle för inflytande. Bedömargruppen vill som ett gott exempel lyfta att det finns en öppen dialog kring vidareutveckling av utbildningen och en realistisk insyn på hur doktoranderna upplever utbildningen.

Jämställdhetsperspektivet är integrerat i utbildningens utformning och genomförande. Könsfördelningen är dock skev i den ena handledargruppen och skev bland doktoranderna, men det finns ett tydligt och systematiskt jämställdhetsarbete framför allt på lärosätesnivå.

Aspektområdet Uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms vara tillfredsställande. Denna bedömning görs utifrån att det finns tydliga rutiner och uppföljningssystem på plats på flera nivåer för att bevaka såväl den enskilde doktorandens progression som forskarutbildningsmiljöns utveckling i stort.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)