Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Sveriges lantbruksuniversitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Den enskilde doktoranden bereds inflytande över sin forskarutbildning i och med att denna utformas i samråd med handledaren. Doktoranderna som grupp bereds tillfälle till inflytande och insyn genom doktorandrepresentanter i universitetets beslutande organ samt genom att delta i personalmöten på ämnesnivå.

Doktorander beskriver sig överlag nöjda med innehållet i utbildningen och anser att den håller hög kvalitet. Doktoranderna upplever respektive institutions arbetsområden som givande och att tiden som doktorand gör dem väl rustade inför det kommande arbetslivet, framförallt för en fortsatt akademisk karriär. Möjligheten att påverka den egna utbildningen är stor och den individuella studieplanen ses som ett verktyg för planering och ger tillfälle för inflytande. Doktoranderna i Uppsala har efterfrågat institutionsgemensamma seminarier tillsammans med seniora forskare inom institutionens samtliga forskningsområden. Korta presentationer hålls varannan vecka, och ambitionen är att utveckla dessa till seminarier längre fram.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

SLU genomför regelbundna doktorandenkäter som berör bland annat vetenskaplig samt psykosocial arbetsmiljö. En ämnesspecifik intervjurunda med doktoranderna har nyligen genomförts, och svaren återspeglas i självvärderingen.

Det finns ett systematiskt arbete med att ta tillvara doktoranders synpunkter om enskilda kurser inom forskarutbildningen och när man upplever behov av det så genomförs mindre systematiska uppföljningar av doktorandernas syn på utbildningen som helhet.

Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram att doktoranderna uttryckt sina perspektiv i en intern diskussion inför utvärderingen. Dessa åsikter framgår även i självvärderingen. Detta visar på att det finns en öppen dialog kring vidareutveckling av utbildningen och en realistisk syn på hur doktoranderna upplever den. Dock ser doktoranderna ett behov av förbättrad tillgång till information.

Bedömargruppen vill även lyfta fram att SLU under 2017 inför ett kvalitetssäkringssystem för att säkerställa att utbildningen uppnår den standard som kravställs i universitetsgemensamma styrdokument, gällande bland annat arbetsmiljö, handledning och karriärplanering, vilket bedömargruppen ser som positivt.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)