Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Umeå universitet genomför forskarutbildning inom ramarna för en etablerad definition av ämnet nationalekonomi med en viss inriktning mot offentlig ekonomi och miljöekonomi.

Antalet handledare och deras kompetens står i proportion till antalet doktorander. Det förekommer dock att forskare som inte nått docenttitel är huvudhandledare, vilket får sägas vara en brist. Bedömargruppen vill samtidigt lyfta det goda exemplet att explicit sätta av 100 timmar till handledning i den allmänna studieplanen.

Det är en styrka att Umeå universitet håller god internationell nivå på forskningen. En annan styrka är att många doktorander, på lärosätets uppmuntran, läser forskarutbildningskurser utomlands under sin utbildning.

Omfattning på den obligatoriska kursdelen och kraven på avhandlingen är de gängse och får ses som tillfredställande. En brist är dock avsaknaden av krav på minst en egenförfattad artikel. Bedömargruppen anser att det bör finnas ett sådant krav.

En grundläggande förutsättning för att doktorander ska uppnå god färdighet och förmåga är, enligt bedömargruppen, att det rekryteras lämpliga kandidater till forskarutbildningen. Ett högt söktryck tillsammans med en väl genomtänkt antagningsprocess bidrar till kvaliteten i forskarutbildningen i nationalekonomi vid Umeå universitet.

Förmåga att bedriva forskning och kommunikationsfärdighet erhåller doktorander skriftligt via avhandlingsarbetet och muntligt på seminarier, konferenser och genom att många undervisar. Ett viktigt prov på självständighet är förmåga att egenförfatta forskningsartiklar något som idag inte är ett formellt krav.

Doktoranderna kan studera en kurs i att söka forskningspengar. Denna främjar självständighet och då forskningsansökningar ofta innefattar forskningsetiska ställningstaganden är detta en bra och viktig övning.

Bedömargruppen ser Företagsforskarskolan - en fakultetsövergripande forskarskola som bygger på samarbete mellan Umeå universitet, näringslivet och offentlig sektor - som ett gott exempel på samarbete i syfte att stärka arbetslivsanknytningen under doktorandutbildningen och förbereda doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv.

Utifrån ett arbetslivs- och arbetsmarknadsperspektiv ser bedömargruppen undervisning som en viktig erfarenhet. Möjligheterna till undervisning bör även finnas och vara likvärdiga för doktorander med utländsk bakgrund. Ett utvecklingsområde i syfte att stärka arbetslivsanknytningen för alla doktorander vore därför att se över och förbättra möjligheterna att bistå i undervisning på andra kurser än grundkurser på svenska. Detsamma gäller möjligheterna att bistå i handledning av studentuppsatser.

En ytterligare utvecklingsmöjlighet som identifierats av lärosätet och som bedömargruppen delar är en potentiell anpassning av den individuella studieplanen så att den tydligare beaktar den internationella arbetsmarknaden. Detta är enligt bedömargruppen lämpligt, både ur arbetslivsperspektiv och ur doktorandernas perspektiv då en stor del av doktoranderna i nationalekonomi vid Umeå universitet har utländsk bakgrund.

Doktoranderna tar en aktiv del i utvecklingen av utbildningen och lärprocesser genom att vara representerade i olika beslutsfattande och beslutsberedande organ. Det finns också ett lokalt doktorandråd som värderas av enheten och erhåller resurser vid behov. Även på individuell nivå finns goda möjligheter för doktoranderna att påverka sin utbildning. Exempel på detta är bland annat den årliga uppföljningen av den individuella studieplanen och årliga enskilda samtal om utbildningssituationen med en senior forskare som inte deltar i handledningen av doktoranden.

Doktorandernas kanaler och möjligheter för individuell och organisatorisk återkoppling och utveckling förefaller vara tillfredsställande och fungera bra.

Umeå universitet framhåller att jämställdhetsperspektivet är viktigt vid rekryteringen och att rekryteringen till forskarutbildningen på senare år har blivit könsmässigt mer balanserad. Enheten har dock en tydlig manlig dominans bland handledarna. Jämställdhetsfrågor ingår som en viktig del i den handledarutbildning som blivande handledare går igenom vid enheten.

Verksamheten vid enheten för nationalekonomi vid Umeå universitet har i många avseenden ett väl fungerade system för återkoppling och uppföljning. Allt från en kompetensförsörjningsplan som revideras årligen, kursutvärderingar till flera olika kontrollstationer under avhandlingsarbetet bidrar till detta. I många fall ligger systemen för återkoppling på en högre nivå än enheten, antingen på Handelshögskolan eller på universitet centralt. Detta spelar mindre roll givet att återkopplingen fungerar, vilket den av allt att döma gör. Bedömargruppen vill rekommendera universitetet att formalisera erfarenhetsutbytet med alumni som idag är mer informellt. Ett bra exempel på kvalitetssäkringsarbete är den pilotstudie som inletts på universitetet efter en medarbetarundersökning i syfte att utreda hur doktorander bäst kan stödjas i arbetssituationen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)