Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Umeå universitet har ett tämligen stort kurspaket om 105 högskolepoäng. De obligatoriska kurserna utgör 75 högskolepoäng och består av matematiska metoder (15 högskolepoäng), ekonometri (15 högskolepoäng), mikroekonomi (15 högskolepoäng) och makroekonomi (15 högskolepoäng). Dessa kurser är viktiga för att ge bred kunskap och förståelse för nationalekonomi. Utöver dessa 60 högskolepoäng är det obligatoriskt att läsa kurser motsvarande 15 högskolepoäng med inriktning mot avhandlingsområdet, vilket ger doktoranderna djup i sina kunskaper. Det obligatoriska kurskravet är därmed omfattande. Resterande 30 högskolepoäng är valfria. De obligatoriska kurserna erbjuds vid enheten. Doktoranderna examineras på kurserna huvudsakligen genom skriftliga examina, men de får även göra olika slags fördjupningsuppgifter.

Kursdelen, i synnerhet den obligatoriska, är omfattande. Därför infinner sig frågan om detta påverkar genomströmningen och tiden det tar att disputera. Det finns dock inget som tyder på att nettotiden som doktoranderna behöver är längre vid enheten för nationalekonomi vid Umeå universitet än på andra lärosäten. Statistik från Universitetskanslersämbetet visar att genomsnittsnettotiden för de doktorander som disputerade mellan 2011 och 2016 pendlar mellan fyra och fem år vilket är fullt jämförbart med andra lärosäten.

När det gäller forskningsmetodik, förståelse och kunskap avseende forskning inhämtas denna kunskap dels på metodkurserna, men också i avhandlingsarbetet och via handledning. Kravet på avhandlingen framgår av den allmänna studieplanen. Till att börja med framgår att texterna i avhandlingen "ska doktoranden ha författat ensam eller gemensamt". Det finns alltså inget krav på ensamförfattarskap. Emellertid finns en ambition som framgår i självvärderingen om att det ska finnas egenförfattade artiklar. Enligt självvärderingen skriver doktoranden i normalfallet egenförfattade artiklar, vilket också tycks vara fallet att döma av de tidigare doktorandernas avhandlingar. I den allmänna studieplanen framgår att artiklarna ska ha sådan kvalitet att den ska kunna publiceras "i en erkänd vetenskaplig monografiserie eller tidskrift." De flesta avhandlingar idag vid Umeå universitet liksom på andra lärosäten i Sverige och utomlands är numera sammanläggningsavhandlingar. Vid Umeå universitet ska en sådan bestå av minst tre artiklar för en doktorsexamen. Vidare framgår att det inte behöver finnas ett samband mellan artiklarna, men avhandlingen ska innehålla en introduktion till och sammanfattning av resultaten i de olika artiklarna.

Omfattning på kursdel och krav på avhandling är de gängse och får ses som tillfredställande. En brist är dock avsaknaden av krav på minst en egenförfattad artikel. Bedömargruppen anser att det bör finnas ett sådant krav.

Säkerställande av bred kunskap sker via kurskraven på 105 högskolepoäng. Det framgår av självvärderingen att examinationen är skriftlig, vilket innebär att förståelse för metodik med mera kontrolleras vid sådana examina.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen. Resultaten av uppföljning omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Det framgår av självvärderingen att forskarutbildningen följer upp kvaliteten på kurserna genom kursutvärderingar. I avhandlingsarbetet följs kunskapsinhämtning och resultat upp genom handledning och av forskarutbildningsansvarig på enheten. Dessutom finns handledarkollegiet, där avhandlingar följs upp. Uppföljningen av avhandlingsarbetet, vilket framgår av den allmänna studieplanen, har delvis formaliserats så att doktoranden först ska lägga fram en forskningsplan med redogörelse för hittillsvarande och fortsatt planerat arbete. Detta ska ske senast ett år efter att forskarutbildningen har inletts. Inom två år från starten av forskarutbildningen ska delar av avhandlingsarbetet presenteras och granskas av en särskild läsare. Normalt sett är det en avhandlingsartikel som läggs fram. När avhandlingen närmar sig färdigställande hålls ett slutseminarium. Vid slutseminariet utses två granskare för varje del av avhandlingen. En av granskarna ska vara lektorskompetent.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

En grundläggande förutsättning för att doktorander ska uppnå god färdighet och förmåga är att det rekryteras lämpliga kandidater till forskarutbildningen. Rekryteringsprocessen vid enheten för nationalekonomi vid Umeå universitet ser ut att vara strukturerad på så sätt att minst tre forskare läser ansökningarna. Lärosätet påpekar också att det har varit ett mycket högt söktryck de senaste åren och menar sig inte ha några problem att hitta kandidater som är lämpade för forskarutbildning i ämnet.

Kriterier för urval i antagningen är förmåga att tillgodogöra sig utbildningen, vilket följer högskoleförordningens krav. Vad som mer specifikt tas hänsyn till är tidigare studieresultat. Här avses främst resultat på avancerade kurser samt kvalitet på akademiska uppsatser. Vidare bedöms också kvaliteten på en eventuellt inlämnad forskningsskiss och hänsyn tas till om denna är relaterad till institutionens forskningsinriktning. Dessutom bedöms de sökandes kommunikativa förmåga skriftligt och muntligt, självständighet, kritiska förmåga, analytiska förmåga samt hur lång tid deras prestationer tagit. Lärosätet har också regeln att forskarstuderande som antas till utbildningen med annan finansiering än från den sedvanliga doktorandtjänsten måste vara minst lika meriterade som de sökande som erhåller doktorandanställning. Bedömargruppen finner att denna antagningsprocess är väl genomtänkt och bidrar till kvaliteten i forskarutbildningen.

Förmåga att bedriva forskning och kommunikationsfärdighet erhåller doktorander skriftligt via avhandlingsarbetet och muntligt på seminarier, konferenser och genom att många undervisar. Det framgår även av självvärderingen att doktoranderna förväntas delta vid minst en internationell konferens och presentera sin egen forskning.

Som framgått ovan är genomströmningen på forskarutbildningen mellan fyra och fem år vilket är fullt jämförbart med andra lärosäten.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Doktorandernas planering av sin forskning och säkerställandet av deras färdighet och förmåga sker bland annat vid seminarier och varje doktorand ska vid minst tre tillfällen presentera det egna avhandlingsarbetet vid enhetens seminarium. Dessa tre kontrollstationer torde vara viktiga för att bedöma färdighet och forskningsförmåga. I självvärderingen beskrivs hur doktoranderna inledningsvis arbetar med samförfattade artiklar och att de efter två år är redo för att skriva egenförfattade forskningsartiklar, vilket får anses vara en god och naturlig progression.

Den sista kontrollstationen för säkerställandet av färdighet och förmåga sker i samband med disputation då en opponent som är vetenskapligt meriterad och med särskild kompetens inom avhandlingsområdet granskar avhandlingen. Lärosätet har även en noga sammansatt betygsnämnd med kompetens inom området.

Doktorandernas färdigheter kan också bedömas efter deras förmåga att publicera sina arbeten i bra forskningstidskrifter. I doktorandernas publikationslista finns en doktorand som har en samförfattad och en egenförfattad artikel bland de 100 högst rankade tidskrifterna. Detta är ett gott tecken på kvalitet och kvalitetsambitioner. Samtidigt ska det noteras att publikationsprocessen i nationalekonomi är långsam, varför det inte går att förvänta sig att särskilt många doktorander får sina artiklar publicerade innan de disputerat. Lärosätet skulle, för att ytterligare visa på förmåga och ambition, kunna sammanställa information om doktorander som har disputerat de senaste åren och lyckats publicera sig och då i synnerhet avseende egenförfattade artiklar.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Intellektuell självständighet kan bedömas och säkerställas bland annat genom skriftlig och muntlig examination på kursdelen. Enligt självvärderingen framgår också att examinationen på kursdelen huvudsakligen är skriftlig och därmed sannolikt individuell. Ett viktigt prov på självständighet är förmåga att egenförfatta forskningsartiklar. Lärosätet uppger att avhandlingarna består av "vanligtvis två samförfattade och två egenförfattade" artiklar. I den allmänna studieplanen framgår att minst en artikel bör vara egenförfattad. Bedömargruppen rekommenderar Umeå universitet att ersätta "bör" med ett "ska" i denna formulering, även om det inte torde spela någon praktisk roll då det framgår av självvärderingen att doktoranderna normalt författar en eller två artiklar själva. Så är också fallet beträffande ett urval av tidigare doktoranders avhandlingar. Lärosätet ställer även krav på att avhandlingen ska innehålla en relativt omfattande kappa där doktoranden visar prov på att självständigt förhålla sig till den aktuella forskningen. Bedömargruppen ser positivt på detta.

Forskarutbildningen innehåller ingen specifik kurs i forskningsetik eller forskningsmässig redlighet men lärosätet menar att processen att skicka in material och sedan få kommentarer till forskningstidskrifter kopplar till vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra etiska avvägningar. Vidare uppmuntras doktorander att söka extern finansiering för exempelvis konferensdeltagande och deltagande i kurser utanför det egna lärosätet. I självvärderingen hävdas att denna process kräver intellektuell självständighet och förmåga att göra forskningsetiska avvägningar samt att inse vetenskapens möjligheter och begränsningar. Den förutsätter också doktorandens förmåga att formulera vilken roll forskningen kan spela för samhället.

På enheten har en kurs i att söka forskningspengar utvecklats. Examinationen består i att skriva en forskningsansökan och att kritiskt granska andras ansökningar. Detta främjar självständighet och då forskningsansökningar ofta innefattar forskningsetiska ställningstaganden är detta en bra och viktig övning.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Det finns en tydlig systematisk uppföljning i samband med möten - handledningsmöten, interna seminarier, slutseminarium och disputation - som har till syfte att säkerställa att doktoranderna når målen.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Omfattning på den obligatoriska kursdelen och kraven på avhandlingen är de gängse och får ses som tillfredställande. En brist är dock avsaknaden av krav på minst en egenförfattad artikel. Bedömargruppen anser att det bör finnas ett sådant krav.

En grundläggande förutsättning för att doktorander ska uppnå god färdighet och förmåga är, enligt bedömargruppen, att det rekryteras lämpliga kandidater till forskarutbildningen. Ett högt söktryck tillsammans med en väl genomtänkt antagningsprocess bidrar till kvaliteten i forskarutbildningen vid Umeå universitet.

Förmåga att bedriva forskning och kommunikationsfärdighet erhåller doktorander skriftligt via avhandlingsarbetet och muntligt på seminarier, konferenser och genom att många undervisar.

Ett viktigt prov på självständighet är förmåga att egenförfatta forskningsartiklar. I den allmänna studieplanen framgår att minst en artikel bör vara egenförfattad. Bedömargruppen rekommenderar Umeå universitet att ersätta "bör" med ett "ska" i denna formulering, även om det inte torde spela någon praktisk roll då det framgår av självvärderingen att doktoranderna normalt författar en eller två uppsatser själva.

Doktoranderna kan studera en kurs i att söka forskningspengar. Examinationen består i att skriva en forskningsansökan och att kritiskt granska andras ansökningar. Detta främjar självständighet och då forskningsansökningar ofta innefattar forskningsetiska ställningstaganden är detta en bra och viktig övning.

Genomströmningen på forskarutbildningen mellan fyra och fem år, vilket får anses vara tillfredställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)