Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Ett uttryck för att jämställdhetsperspektivet integreras i forskarutbildningen är den obligatoriska kursen Genusperspektiv inom psykologin och bedömargruppen skulle vilja lyfta denna kurs som ett gott exempel på integration av ett jämställdhetsperspektiv i forskarutbildningen. Kursen syftar till att ge kunskap om genusperspektivets utveckling inom psykologin utifrån en vetenskapsteoretisk och vetenskapshistorisk belysning. Inom ramen för denna kurs utvecklar doktorander sin förmåga till kritisk granskning ur ett genusteoretiskt perspektiv.

I självvärderingen och vid intervjuerna beskrivs jämställdhetsarbetet som en långsiktig strategi för att i görligaste mån utjämna eventuella könsskillnader bland doktorander och bland lärare med avseende på möjligheter att komma till tals och att få sina behov tillgodosedda. I dagsläget är könsfördelningen jämn både bland lärare och doktorander.

Systematisk uppföljning görs inte för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet.

I självvärderingen nämns i princip ingenting om uppföljning och återkoppling med avseende på jämställdhetsperspektivets integrering i forskarutbildningen. Universitetet har en lärosätesövergripande plan för att främja lika villkor för män och kvinnor inom forskarutbildningen - och sådana måldokument är nödvändiga för att därigenom ha något att utvärdera verksamheten gentemot - men arbetet för jämställdhet behöver enligt självvärderingen diskuteras och planläggas på ett medvetet och strategiskt sätt. En ökad kunskap och medvetenhet inom områdena genus och intersektionalitet vore önskvärd bland handledarna för att dessa ska kunna bistå doktoranderna på bästa sätt. Uppföljning med avseende på jämställdhetsperspektivet framstår för bedömargruppen som ett utvecklingsområde.

Den jämna könsfördelningen bland doktorander och lärare samt det goda exemplet i form av forskarutbildningskursen Genusperspektiv inom psykologin gör tillsammans att bedömargruppen likväl finner att jämställdhetsperspektivet kan sägas vara integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)