Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande. Vad gäller jämställdhetsperspektivet ser bedömargruppen ett utvecklingsområde beträffande en mer systematisk och strategisk uppföljning av dess integrering i forskarutbildningen.

Det finns även ett behov av fortsatt systematisk uppföljningen av forskarutbildningsmiljön, inte minst för att i görligaste mån kunna åstadkomma lika villkor för alla doktorander inklusive samverkansdoktoranderna och att integrera dem alla i forskarutbildningsmiljön. Doktoranderna är utspridda och miljön kan se olika ut för olika slags doktorander, exempelvis när det gäller medel för kurser och konferensdeltagande. Det är betydelsefullt att motverka uppkomsten av olika kategorier av doktorander där den ena kategorin har bättre villkor än den andra och i denna strävan är uppföljning av forskarutbildningsmiljön ett betydelsefullt moment. Bedömargruppens uppfattning är dock att rutinerna för uppföljning av handledarnas kompetens är väl utarbetade, då både forskarutbildningskommittén och institutionens prefekt gör en återkommande översyn av personalens kompetensutveckling.

Uppföljning och återkoppling vad avser doktorandernas måluppfyllelse genom de individuella studieplanerna förefaller fungera väl. Emellertid är underlaget otydligt kring hur eventuella problem som uppdagas i samband med uppföljningen kan hanteras och vilka slags åtgärder som vid behov kan komma att vidtas. Uppföljning med avseende på förmågan att stödja andras lärande ser bedömargruppen som ett utvecklingsområde, så till vida att något krav om genomgången kurs i högskolepedagogik för doktorander inte verkar finnas. Examinationen i samband med en sådan kurs skulle innebära en uppföljning av och återkoppling på doktorandernas förmåga att stödja andras lärande. Den uppföljning av måluppfyllelse avseende inte minst färdighet och förmåga som sker i samband med de olika slags seminarierna anser bedömarna dock utgör ett positivt inslag i återkopplingshänseende.

Beträffande arbetslivets perspektiv, så sker uppföljningar i form av bland annat alumnenkäter. Återkoppling avseende doktorandens färdigheter exempelvis i att kommunicera forskningsresultat sker även i samband med konferensmedverkan exempelvis i populärvetenskapliga sammanhang. Bedömargruppen vill framhålla de återkommande doktorandträffarna som ett bra sätt att stärka forskarutbildningsmiljön med avseende på dels dess psykosociala aspekter och dels den möjlighet till mer informell uppföljning som dessa sammankomster innebär. Trots att det föreligger ett utvecklingsområde beträffande uppföljning av jämställdhetsperspektivets integrering, vittnar bland annat den befintliga kursen om genusperspektiv inom psykologin om att jämställdheten ingalunda åsidosätts inom lärosätet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)