Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Psykologi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Linköpings universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Efter att ha gått igenom samtliga underlag finner bedömargruppen att forskarutbildningen i psykologi vid Linköpings universitet håller hög kvalitet. Forskarutbildningsämnet präglas av både bredd och djup. Bredden föreligger dels i form av grundforskning inom exempelvis utvecklingspsykologi och kognitionsforskning, dels i form av mer tillämpad forskning där klinisk psykologi och terapiforskning verkar ha en framträdande roll sett utifrån antal publikationer och doktorander. Vidare är bedömargruppens uppfattning att handledargruppen är både kompetent och tillräckligt stor. Det pågår dessutom ett aktivt arbete för att avdelningens lektorer ska kunna meritera sig till att bli docenter och få handledningserfarenhet. Forskarutbildningsmiljön uppvisar hög kvalitet, både i form av antalet publikationer och i form av erhållna externa medel, men även i form av flera framgångsrika forskargrupper. Dessa forskargrupper har god samverkan med både nationella och internationella nätverk, vilket innebär goda förutsättningar för doktoranderna att verka i en dynamisk forskningsmiljö av hög kvalitet. Det är dock viktigt att det finns en gemensam och central översyn för att fånga upp doktorander som inte uppvisar progression i tillräcklig grad.

Forskarutbildningens kursverksamhet är genomtänkt med en obligatorisk breddkurs som introduktion, samt obligatoriska kurser i såväl kvalitativ som kvantitativ metodik, vetenskapsteori och forskningsetik. Vidare så framgår att forskarutbildningens bredd tillgodoses genom bland annat seminarier och workshops anordnas för att ge en spridning av erfarenheter och ämnesrelevant bredd i utbildningen. Forskningen sker ofta i nära samarbete med det omgivande samhället då den i flera fall har implikationer för exempelvis behandling och genomförs i samarbete med vårdgivare.

Det finns flera olika åtgärder för att förbereda doktoranderna för en karriär efter doktorandtiden. Bedömargruppen vill särskilt lyfta upp kursen i karriärplanering och den Junior Faculty som ger kollegialt stöd efter disputationen. Utbildningen gör doktoranderna väl förberedda för en karriär efter disputation.

Överlag sker ett fullgott kvalitetsarbete med ett ansvar för forskningsmiljön som ligger på forskningschefen, medan den psykosociala miljön ansvaras för av avdelningschefen. Eftersom återkommande doktorandundersökningar sker bara vartannat år, blir de årliga samtalen med avdelningschefen viktiga för uppföljning av den psykosociala arbetsmiljön. Vartannat år är en relativt lång tid ur ett doktorandperspektiv. Det framgår i självvärderingen att även om doktoranderna finns representerade i beslutande organ på flera nivåer, så har doktorandernas engagemang fluktuerat över tid. Bedömargruppen ser det som viktigt att samverkan och engagemang i doktorandfrågor lyfts fram och att det skapas en kultur i vilken det ses som naturligt att engagera sig i utbildningen och i de egna lärprocesserna. Det är utbildningens ansvar att se till att förutsättningar finns för en engagerad och aktiv doktorandgrupp, samt att resultat från utvärderingar och synpunkter från doktoranderna tas om hand och bidrar till kvalitetsutveckling av utbildningen. Bedömargruppen ser detta som ett utvecklingsområde.

Det finns en rad olika åtgärder inom lärosätet för främjande av jämställdhet i verksamheten. Bland annat har en strategigrupp inrättats bestående av prefekt, avdelningschef, forskningsledare, HR-konsult, ombud för lika villkor och arbetsmiljöombud vilken har till uppgift att tillsammans arbeta med arbetsmiljön och att verka för integrering av jämställdhetsperspektivet i forskarutbildningen. Bedömargruppen vill särskilt framhålla policyn att ha både en manlig och en kvinnlig handledare som ett gott exempel i jämställdhetshänseende.

Uppföljning och återkoppling sker på ett överlag fullgott vis, men ett utvecklingsområde föreligger när det gäller uppföljning av doktorandinflytandet i forskarutbildningen. Det framstår också i vissa fall som oklart vilka slags åtgärder som kan komma att vidtas i händelse av att i olika avseenden negativa resultat från uppföljningsverksamhet framträder. De individuella studieplanerna förefaller dock fungera väl och det sker även en kvalitetsutveckling vad gäller deras utformning, varför bedömargruppens uppfattning är att en fullgod uppföljning av doktorandernas måluppfyllelse sker.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)