Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Linköpings universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Självvärderingen ger intryck av att det sker en rad olika åtgärder för främjandet av jämställdhet vid Linköpings universitet och institutionen för beteendevetenskap och lärande. Det finns vid lärosätet en strategigrupp som bedriver arbete för lika villkor. Detta lärosätesövergripande arbete inkluderar upprättandet av handlingsplaner för lika villkor vid institutionerna, däribland institutionen för beteendevetenskap och lärande. Lika lön tillämpas enligt en etablerad lönestege för doktorander. Också i handledarutbildningen ingår moment med fokus på genus och jämställdhet. Det framhålls i självvärderingen att jämställdhet ingår i seminarieverksamheten ingår att jämställdhet som ett integrerat tema, samt att det är naturligt i det vetenskapliga samtalet att anlägga ett genusmedvetet och normkritiskt perspektiv på forskarstudierna.

Det finns en policy om att ha både en manlig och en kvinnlig handledare, även om denna målsättning inte alltid praktiseras. Dock måste alltid ett frångående av den policyn motiveras. I betygsnämnder och på kurser eftersträvas en jämn könsfördelning. Andelen doktorander är jämnt fördelad, men av professorer är fler män än kvinnor. Det har uppdagats upplevd diskriminering i samband med medarbetarundersökningar, men denna har inte gått att specifikt härleda till forskarutbildningen.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts inte vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling även om återkoppling sker till relevanta intressenter.

Medarbetarundersökningen utgör en viktig del av utvärderingen av lärosätets verksamhet och används bland annat som grund för handlingsplaner gällande jämställdhet och likabehandling. Det är dock något oklart i vilken utsträckning som resultaten av medarbetarundersökningarnas utvärdering följs upp på lokal nivå eller i vad mån de omsätts i åtgärder vid behov. Det finns likväl vid institutionen en grupp bestående av prefekt, avdelningschef, forskningsledare, HR-konsult, ombud för lika villkor och arbetsmiljöombud som har till uppgift att tillsammans arbeta med arbetsmiljön och att tillse att bland annat jämställdhetsperspektivet är integrerat i forskarutbildningen.

Det lärosätesövergripande arbetet för integrering av jämställdhetsperspektivet i verksamheten förefaller således vara förankrat på lokal nivå inom universitetet. Även om medarbetarundersökningen äger rum bara vartannat år, sker uppföljning av jämställdhetsperspektivets integrering i verksamheten likväl med viss systematik och den nämnda arbetsmiljögruppens övervakning av verksamheten är i sig också en form av återkommande uppföljning av verksamheten.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)