Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Linköpings universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande. Vad gäller doktoranders perspektiv ser bedömargruppen ett utvecklingsområde i uppföljningen av doktorandinflytandet och av doktoranders engagemang i utvärderingen av forskarutbildningen.

Det finns ett väl utvecklat system för hur forskarutbildningsmiljön följs upp, vilket sker på flera nivåer. Kontinuerliga handledarsamtal med doktoranderna förs, förutom de årliga tillfällen då den individuella studieplanen följs upp och revideras. Vidare har avdelningschefen årliga medarbetarsamtal med alla anställda. Det pågår dessutom en kontinuerlig översyn av personalbehov på avdelningsnivå, även om det inte framgår klart i underlaget hur denna översyn sker.

Doktoranderna uppnår examensmålen för forskarutbildningen främst via årlig uppföljning av den individuella studieplanen. Som en del i den fortlöpande kvalitetsutvecklingen genomfördes nyligen en revidering av mallen för de individuella studieplanerna. Studierektor bjuder även in till en workshop, där doktoranderna kan få tillfälle att diskutera sin individuella studieplan utan handledare. Vidare sker bland annat avstämningsseminarier där forskarstuderandes arbeten granskas med avseende på bland annat intellektuell självständighet, vetenskaplig redlighet och forskningsetiska överväganden. Såväl mer färdighetsinriktade som teoretiska kurser avslutas med att doktorander får göra en kursvärdering, vars resultat omhändertas av kursansvarig. En fullgod återkoppling med avseende på de olika examensmålen förefaller således ske.

Förutom att en översyn torde ske av huruvida doktoranderna ger kursspecifik återkoppling på utbildningens utformning och genomförande, är bedömargruppens intryck som nämnts att någon mer systematisk uppföljning med avseende på doktorandinflytandet som sådant inte tycks ske på institutionsnivå. Stark representation av doktorander finns dock i samtliga beslutande organ och en hög ambition rörande involvering och uppföljning finns. Kursen i karriärplanering vill bedömargruppen lyfta fram som ett gott exempel på hur arbetslivets perspektiv tillgodoses i forskarutbildningen. Uppföljning av i vilken utsträckning som forskarutbildningen förbereder för arbetslivet sker exempelvis i form av de kursvärderingar som doktoranderna gör vid slutet av den kursen samt den högskolepedagogiska kurs som de ska genomgå före det att de börjar undervisa studenter. Beträffande jämställdhetsperspektivet bedriver lärosätet en universitetsgemensam verksamhet bland annat i form av strategigruppen för lika villkor, men också genom de lokala handlingsplaner med specifika utvärderingsbara åtgärder som upprättas. Policyn om jämn könsfördelning bland annat i betygsnämnder och att doktorander ska ha både en kvinnlig och en manlig handledare ser bedömargruppen positivt på även om målsättningen inte alltid realiseras, i det att ett frångående av jämställdhetsprincipen alltid måste motiveras. Dessa inslag av jämställdhet i verksamheten är också lätta att följa upp.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)