Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Mittuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Av självvärderingen framgår det att utbildningen ger doktoranderna en rad generella förmågor där det ingår självständig forskning och utredningsarbete, undervisning, samarbete och administrativ förmåga. Vidare framgår det att utbildningen ger doktoranden verktyg och förmåga att utvecklas till forskare, vilket även inbegriper de generiska färdigheter som kan sägas återfinnas inom all forskarutbildning. De generiska färdigheterna kan även användas som kvalifikationsgrunder för arbete utanför akademin. Dock har flertalet av dem som disputerat i historia vid Mittuniversitetet fått fortsatt arbete inom akademin, många vid Mittuniversitetet, några vid universiteten i Umeå, Uppsala, Örebro och Stockholm. Endast en person arbetar utanför universitetsvärlden; på länsbiblioteket i Jämtlands län.

Under forskarutbildningen ges doktoranderna möjligheten att undervisa och arbeta administrativt inom institutionen. Regeln synes vara att doktoranderna utför 20 procents institutionstjänstgöring inom undervisning och administration med stöd av mer erfarna kollegor. Doktoranderna informeras regelbundet om olika utlysningar och inom forskarseminariets ram anordnas regelbundet något som benämns "Ansökningsverkstad", där bland annat forskningsansökningar diskuteras. En valbar kurs innehåller information om situationen på arbetsmarknaden. Det förekommer inte någon organiserad alumnverksamhet, men med stöd av personkännedom redogörs i självvärderingen för sex doktoranders arbetsplatser efter examen. Bedömargruppen menar att ett utvecklingsområde för lärosätet är att utveckla färdigheter och förmågor hos doktoranderna som kan underlätta för dessa i sina karriärer både inom och utom akademin efter examen.

Utbildningens utformning och genomförande följs inte systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet.

Bedömargruppen ser en brist i att ämnets doktorander i huvudsak ges en utbildning för en karriär inom akademin. Doktoranderna får viss erfarenheter av pedagogisk verksamhet och administrativt arbete motsvarande 20 procent per år. En brist är att det inte existerar en systematisk utvärdering eller återkoppling från doktorander gällande arbetslivsperspektivet.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)