Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Mittuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

När det gäller aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling konstaterar bedömargruppen att lärosätet regelbundet arrangerar särskilda handledarträffar där handledningens och undervisningens kvalitet diskuteras, utvärderas och systematiskt följs upp. Vid behov effektueras byte av handledare i samförstånd med doktoranden. Avhandlingsarbetets kvalitet följs upp via ett system med olika etapper: första halvan av utbildningen presenterar doktoranden texter och kapitel vid det högre seminariet, ungefär vid halvtid anordnas ett seminarium med särskilt utsedd granskare och i slutskedet av utbildningen granskas och diskuteras avhandlingsmanuset av en extern opponent. Efter slutseminariet sammanställs en skriftlig rapport med förslag på justeringar och förbättringar inför disputation. Med syfte att systematiskt följa upp utbildningen sker enskilda regelbundna samtal mellan handledare och doktorand. Ämnet redovisar resultat och framtidsplaner inför fakulteten årligen, fakultetens interna utvärderingar diskuteras i forskarkollegiet och vid behov vidtas åtgärder.

Historieämnet vid lärosätet har förtjänstfullt redovisat en egen lista med önskvärda förbättringsåtgärder, några av dessa berör behovet att generellt utöka forskningsmiljön via ökat samarbete med andra ämne och andra lärosäten, vilket även bedömargruppen anser angeläget.

Bedömargruppen konstaterar att ämnets doktorander i huvudsak ges en utbildning för en karriär inom akademin. Doktoranderna får viss erfarenheter av pedagogisk verksamhet och administrativt arbete motsvarande 20 procent per år. En svaghet är att det inte existerar en systematisk utvärdering eller återkoppling från doktorander gällande arbetslivsperspektivet.

Ansvarig avdelningschef genomför samtal med doktoranderna angående den fysiska och psykosociala arbetsmiljön. Doktoranders inflytande inom utbildningen är säkrad via representanter i de beslutande organen.

Lärosätet strävar efter en könsbalans i utbildningens utformning och genomförande. Framförallt har ett systematiskt arbete skett med rekryteringsförfarandet av doktorander och postdoktorer.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)