Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Historia - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Södertörns högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Inom aspektområdet miljö, resurser och område uppnås djup och bredd inom forskarutbildningsämnet historia genom en flervetenskaplig, internationell och mångfacetterad omgivning som omfattar formaliserat samarbete med andra lärosäten. Den vetenskapliga kompetensen bland handledarna är hög och publiceringstakten tillfredsställande trots att forskning inte ingår i normal bemanning. Det senare finner bedömargruppen anmärkningsvärt och välkomnar den förändring till det bättre som aviserats på detta område. Samtliga aktiva handledare har genomgått högskolepedagogisk utbildning. Bedömargruppen ser utvecklingsmöjligheter i den könsmässiga sammansättningen av handledarkollegiet där det nu råder en påtaglig obalans.

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. Doktoranderna ges ett balanserat och varierat utbud av obligatoriska och valbara kurser. Bedömargruppen manar till vaksamhet så att doktorandernas varierande finansieringsformer och basmiljöer inte ger upphov till opåkallade skillnader i villkor. Alla doktorander bör beredas samma möjligheter att få pröva på att undervisa under utbildningen.

Arbetslivets perspektiv är tillfredsställande tillgodosett. Framför allt förbereds doktoranderna för en fortsatt akademisk karriär. Bedömargruppen ser att doktoranderna kunde förberedas bättre för en arbetsmarknad utanför högskolan och välkomnar de nydaningar som lärosätet aviserat på detta område.

Doktoranders perspektiv tillgodoses på ett tillfredsställande sätt. Doktorander medverkar aktivt i flera organ på såväl institution och fakultet som i den nationella forskarskolan. Bedömargruppen har erfarit att det finns en upplevd skillnad mellan formellt och faktiskt inflytande och uppmanar därför lärosätet att ta denna som utgångspunkt för en allvarlig diskussion.

Jämställdhetsperspektivet är integrerat i utbildningens utformning och genomförande. För närvarande finns det en kvinnlig övervikt bland doktoranderna, men en manlig övervikt bland såväl handledare som externa granskare. Bedömargruppen ser här ett tydligt utvecklingsområde.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling sker såväl vid lärosätet som inom ramen för nationella forskarskolan. Den enskilda doktorandens progression följs upp genom handledning, kursutvärderingar och utvecklingssamtal medan utbildningens utformning diskuteras vid årliga handledarinternat.

Allt sammantaget ser bedömargruppen en utbildning som håller hög kvalitet och där utvecklingsområdena är sådana som bör kunna åtgärdas med rimliga insatser.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)