Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Bedömningen är att utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv. I självvärderingen anges att arbetslivet definieras som forskningsrelaterat arbete såväl inom som utanför akademin. Vid en internt initierad studie och uppföljning har det framgått att av dem som disputerat i ämnet 2007-2015 har i princip alla fått ett arbete. De flesta har arbete i akademin, vilket innebär att det är den främsta arbetsgivaren och att de arbetslivsförberedande åtgärder som i första hand prioriteras är de som förbereder för just akademin. Andra arbetar på arkiv, bibliotek eller museer, som lärare eller utredare. Vid intervjuerna framkom att det finns en god medvetenhet om att de generiska kunskaper och färdigheter doktoranderna tillägnar sig är användbara inom skilda yrkesområden.

Det finns en kurs i "Karriärplanering och meritdokumentation" som doktoranderna kan ta som ett komplement till den förberedelse som utbildningen i övrigt ger. Det ges också fortlöpande information om innovationsstödsystemet inom universitetet och det finns en kontaktperson vid institutionen. Alumner har också medverkat vid en karriärdag. En ytterligare sådan planeras.

Av självvärderingen framgår att man är medveten om att de nydisputerades utsikter på arbetsmarknaden inte är entydigt goda. Detta behöver dock inte betyda att forskarutbildningen vid Umeå universitet i sig utgör en sämre förberedelse för arbetslivet än andra forskarutbildningar i historia, även om andra institutioner ger en betydligt ljusare bild av de nyblivna doktorernas arbetsmarknad. Förklaringen ligger kanske snarare i närområdets arbetsmarknadsstruktur.

Det finns begränsad möjlighet till institutionstjänstgöring i form av undervisning, men doktoranderna uppmanas att läsa pedagogiska kurser för sin utveckling och formella meritering. Lärosätet menar att det vore bra om doktoranderna kunde undervisa mer och att det skulle kunna stärka undervisningskvaliteten.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Bedömningen är att det görs en adekvat uppföljning. En ny karriärdag ska genomföras och de kurser som ges inom den humanistiska fakultetens forskarskola säkerställer enligt självvärderingen att doktoranderna förbereds för ett arbetsliv i förändring. Uppföljning av dessa kurser sker genom referensgruppsmöten som protokollförs och resultaten av dessa uppföljningar omsätts vid behov i åtgärder och berörda parter får återkoppling kring detta. På dessa referensgruppsmöten deltar studierektorer, doktorandrepresentant och fakultetsrepresentanter.

Intrycket är att det finns en god medvetenhet om att säkerställa utbildningens användbarhet och förberedelse för arbetslivet. Institutionen är väl medveten om att alumnernas arbetsmarknad inte är lätt, och den har också vidtagit relevanta åtgärder för uppföljning och återkoppling.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)