Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Det framgår av självvärderingen att doktoranderna får möta såväl manliga som kvinnliga lärare under utbildningen och i kurserna som ges ska det finnas texter författade av både män och kvinnor. Det pågår även ett arbete med att skapa en mer aktiv och jämställd seminariekultur då det uppfattats som att det finns vissa skevheter inom seminariet baserade på kön. Bland annat gäller detta talarutrymmet.

I kursen "Forskningsprocessens delar", som är obligatorisk, tas frågor om kön och vetenskap upp. Dessutom kan doktoranderna läsa kurser och följa seminarier inom ramen för den nationella genusforskarskolan, som är en resurs i detta avseende. Lärosätet försöker stimulera de kvinnliga doktoranderna att stanna kvar efter disputation för att bidra till en jämnare könsbalans inom fakulteten. Det anges dock som en utmaning att förmå kvinnliga doktorander att göra en fortsatt karriär inom akademin efter disputation.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Bedömningen är att det görs uppföljning framför allt inom ramen för generellt arbete med lika villkor. Bedömargruppen anser att det på institutionen finns goda ambitioner att arbeta med jämställdhetsperspektivet i kurser och på seminarier. Institutionen har identifierat två områden där uppföljningen kan utvecklas. Det ena gäller tillsättningen av handledare, som för närvarande inte är jämställd då endast en av åtta handledare är kvinna. Den sneda könsfördelningen i handledarkollektivet är något som bedömargruppen ser som ett utvecklingsområde.

Ansvar för uppföljningen vilar på studierektorn för forskarutbildningen, och i självvärderingen noteras en svaghet i institutionens kvalitetsarbete. Det finns två företrädare för lika villkor, varav en är doktorand, som i samverkan med prefekten planerar åtgärder. De är också med i fakultetens kommitté för lika villkor. Även doktorandorganisationen på fakulteten arbetar med frågor om jämställdhet. Det framkommer av självvärderingen att det pågår en översyn av litteraturlistorna på de olika kurserna som ges med avseende på jämställdhet, men att lärosätet även noterar en brist i kvalitetsarbetet med detta då arbetet inte finns med i policydokumenten och att det inte finns ett systematiskt arbete inom detta område.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)