Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Materialvetenskap - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-12-12
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Textil-, gummi och polymermaterial
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Inom aspektområdet miljö, resurser och område framgår att ämnet är tvärvetenskapligt men har en tydlig avgränsning trots olikheten mellan de ingående vetenskapsdisciplinerna. Sammantaget är läget gott: hög kompetens i handledargruppen, mycket goda resurser avseende instrument, starka vetenskapliga nätverk, god kontakt med industri och relevanta forskningsinstitut och en stark portfölj av forskningsresultat. Bedömargruppen kan konstatera att det finns en god kunskap om de nya krav som framtidens förändringar medför.

Avseende aspektområde utformning, genomförande och resultat är den systematiska handledningen av doktoranderna med årsträffar inkluderande studierektor, examinator, handledarna och doktorand, förtjänstfull. Licentiatseminarium eller mittseminarium är ett viktigt moment för att säkerställa progression och för att ge doktoranden perspektiv på den egna forskningen. Utvecklingen av doktorandernas självständighet och vetenskapliga redlighet görs på flera olika sätt: Journal club där doktoranderna läser och granskar litteratur och kopplar den till sin egen forskning samt peer-review-processen. Forskningsetik bibringas genom doktorandkurser. Bedömargruppen menar att ovan nämna åtgärder synes ge den efterfrågade positiva effekten.

Arbetslivets perspektiv visar på att doktoranderna förbereds på ett förtjänstfullt sätt för arbetslivet genom doktorandkurser, företagskontakter, likheten i arbetssätt mellan det tekniska universitetet och forskningsinstitut/företag och institutionstjänstgöring. För doktorander som vill fortsätta sin karriär inom akademin är en postdoc-vistelse utomlands mycket viktig. Bedömargruppen vill påpeka att handledargruppens nätverk är därvid viktigt eftersom det ger möjlighet för doktoranderna att få kontakt med potentiella universitet eller företag för en framtida postdoc-vistelse. Här har Chalmers tekniska högskola en stor fördel av sitt stora nätverk. Institutionerna har etablerade samarbeten med en rad företag och forskningsinstitut, vilket är en bra indikator på att forskningen är relevant och därmed att doktorerna har en relevant kompetens.

Doktoranders inflytande sker genom: (i) i egna projektarbetet tillsammans med handledare; (ii) gruppmöten, institutionsmöten; (iii) doktorandsektionen; (iv) direktkontakt med prefekt och proprefekt. Doktoranderna har även möjlighet att medverka vid utveckling av kursmaterial. Bedömargruppen kan konstatera att det genomförs flera åtgärder och aktiviteter som syftar till att förbättra doktoranders situation såsom introduktionsmöten/-träffar (när anställningen som doktorand inleds) och skyddsronder (fysiska arbetsmiljön). Ett jämställdhetsperspektiv ska vara integrerat i utbildningen och arbetet ska vara fullt genomfört 2019. Jämställdhetsarbetet fokuserar på strategiska och förebyggande frågor, arbete med konflikter/trakasserier samt att forma en hållbar arbetsmiljö. Bedömargruppen menar att de planer som Chalmers tekniska högskola skisseras angående jämställdhetsarbetet är mycket tillfredsställande.

På Chalmers tekniska högskola genomförs det flera uppföljningar på olika nivåer. Forskarskolorna utvärderas regelbundet där fokus är på doktorandernas studiesituation, jämställdhet och mångfald samt handledning och studieuppföljning, samverkan och internationalisering. Årligen genomförs en medarbetarundersökning vars enkät avhandlar fem fokusområden: arbetsmiljö, arbetsklimat, ledarskap, organisation samt mål och strategier. Varje år hålls ett möte med studierektor, examinator, huvudhandledare, biträdande handledare och doktorand för att säkerställa att doktoranden gör adekvata framsteg. Man står också i begrepp att digitalisera ISP, vilket kan ge viss möjlighet att förbättra uppföljningen av doktorandernas progression. Bedömargruppen vill framförallt framhålla den tydliga systematik varmed doktoranderna handleds med de årliga mötena, där olika kompetenser och funktioner möts med syftet att finna lösningar på problem som uppstått under utbildningen.

Avslutningsvis kan bedömargruppen konstatera att utbildningen håller hög kvalitet, men gruppen vill passa på att lyfta fram några områden där det finns utvecklingsmöjligheter: (i) Skaffa en bredare kunskap om var de utbildade doktorerna tar vägen efter examen, genom systematiska uppföljningar exempelvis ett och fem år efter examen; (ii) Utveckla metoder för att följa upp vetenskaplig redlighet och intellektuell självständighet samt applicera dem på doktorandgruppen; detta kunde t.ex. göras vid två tillfällen: efter två år och strax innan disputation. Bedömargruppen tror också att ett sådant fokus kunde stimulera doktoranderna att utveckla dessa viktiga egenskaper; (iii) Kvinnliga doktorander upplever att de har ett mindre nätverk än manliga dito. Bedömargruppen vill uppmana den starka handledargruppen att fundera ut lösningar på detta problem.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)