Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Materialvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-12-12
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Textil-, gummi och polymermaterial
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Ett systematiskt arbete pågår utifrån den överordnade CTH-policyn, liksom utifrån målinriktade enkäter. Ett jämställdhetsperspektiv ska vara integrerat i utbildningen och arbetet ska vara fullt genomfört 2019. Jämställdhetsarbetet fokuserar på strategiska och förebyggande frågor, arbete med konflikter/trakasserier samt att forma en hållbar arbetsmiljö. Som en del av arbetet med jämställdhetsintegrering genomförs även olika kartläggningar och genomlysningar ur ett könsperspektiv. Det gäller exempelvis fördelning av institutionstjänstgöring, möjlighet att delta på konferenser samt utlysning av tjänster.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultatet av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Chalmers tekniska högskola genomför regelbundet utvärderingar av forskarskolorna där bl.a. frågor kring jämställdhet och mångfald adresseras. Det ingår också i den årliga medarbetarundersökningen där det i enkäten ställs frågor om jämställdhet. Dessa resultat kan delas upp på kön och befattning, men avser dock avdelningen Tillämpad kemi vid institutionen för Kemi och Kemiteknik. Eftersom den största delen av doktoranderna inom ämnet Textil- gummi- och polymermaterial vid forskarskolan Materialvetenskap är anställda där anses de ge en god bild även för denna grupp. 2016 genomfördes även en kvalitativ intervjustudie med ett urval doktorander och handledare vilken visade att doktoranderna (oavsett kön) anger att det är viktigt att hitta verktyg för att hantera stress och utveckla en akademisk identitet. En plan för förändringsarbetet tas fram under våren 2017.

Undersökningar visar att jämställdheten mellan man och kvinna anses god på Chalmers tekniska högskola; männen anser dock den bättre än kvinnorna. Då lärosätet reflekterat kring detta utfall har man landat i att det finns olika förväntningar på vilket ansvar kvinnor och män förväntas ta i olika sociala situationer samt vilken uppskattning dessa insatser visas. Medvetandehöjande insatser behöver genomföras och bl.a. kommer seminarier om härskartekniker att genomföras. Undersökningarna visar också att kvinnliga doktorander anser att de har mindre effektiva nätverk än männen. Bedömargruppen menar att detta är en viktig fråga som bör adresseras. Att färre än 10 % av huvudhandledarna är kvinnor kan enligt bedömargruppen vara betydelse för nätverksdifferensen.

Bedömargruppen menar att Chalmers tekniska högskola har visat att de arbetar systematiskt med jämställdhetsfrågorna.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)