Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Materialvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-12-12
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Textil-, gummi och polymermaterial
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Hur doktoranderna förbereds inför framtiden är viktigt ur ett arbetslivsperspektiv. I forskarutbildningen ingår bl.a. innovativ doctoral training, det livslånga lärandet, utbildning i ledarskap, nätverkande, nyttiggörande och karriärplanering (doktorandkurser). Därtill deltar ofta doktorander i handledning av examensarbeten på grund- och avancerad nivå. 5-20 procent av arbetstiden utgörs av institutionstjänstgöring vilket omfattar underhåll av forskarutrustning, undervisning och administrativt arbete. Chalmers tekniska högskola beskriver att doktorander tränas att jobba i projekt, vilket också företag och forskningsinstitut gör. Bedömargruppen menar att här har industridoktorander en positiv position; de har i förhållande till chalmersanställda doktorander en större erfarenhet av den icke-akademiska miljön.

För doktorander som vill fortsätta sin karriär inom akademin är ett eller två år av postdoc-vistelse utomlands mycket viktig. Handledargruppens nätverk är därvid viktigt eftersom den ger möjlighet för doktoranderna att få kontakt med potentiella universitet eller företag för en framtida postdoktorsvistelse. Här har Chalmers tekniska högskola en stor fördel med sina omfattande nätverk. Som det påpekas i självvärderingen har institutionerna beständiga samarbeten med en rad företag och forskningsinstitut, vilket är en bra indikator på att forskningen är relevant och därmed att doktorerna har en relevant kompetens (är anställningsbara). Alumner besöker Chalmers tekniska högskola och föreläser, vilket skapar ytterligare kontakter till företag.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultatet av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Uppföljning och återkoppling vid samarbetet med näringslivet sker kontinuerligt vid t.ex. projektmöten med involverade företag som finansierat de aktuella projekten. Motsvarande återkoppling till doktorander som siktar på en karriär inom akademin sker vid ovan nämnda återkoppling med andra forskare vid universitet/institut, konferenser och forskarskolor.

Det beskrivs i självvärderingen att handledarna har bra kontakt med de doktorander som utexaminerats. Från alumnerna inhämtas synpunkter på forskarutbildningen vilket t.ex. skedde 2015 när dessa ombads sammanfatta vad som varit bra respektive mindre bra under studietiden. Bedömargruppen menar att det är viktigt att se var de utbildade doktorerna tar vägen efter examen och att det skulle tillföra viktig information. Chalmers tekniska högskola rekommenderas att detta görs mer systematiskt t.ex. ett respektive fem år efter examen.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)