Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Materialvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-12-12
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Textil-, gummi och polymermaterial
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Forskarskolorna utvärderas regelbundet och när detta senast skedde 2012 fokuserades det på doktorandernas studiesituation, jämställdhet och mångfald samt handledning och studieuppföljning, samverkan och internationalisering. Resultaten omhändertas bl.a. i handlingsplaner. Chalmers tekniska högskola genomför årligen en gemensam medarbetarundersökning vars enkät avhandlar fem fokusområden: arbetsmiljö, arbetsklimat, ledarskap, organisation samt mål och strategier. Doktoranderna får besvara frågor om hur handledningen fungerar och frågor om resurser är tillräckliga för att bedriva framgångsrika studier.

Varje år hålls ett möte med studierektor, examinator, huvudhandledare, bihandledare och doktorand för att säkerställa att doktoranden gör adekvata framsteg. Vid mötet diskuteras genomförda och planerade aktiviteter samt gjorda framsteg i enlighet med uppdaterad ISP. Det finns även möjlighet att lyfta eventuella problem som doktoranderna upplevt när det gäller handledning. Om det finns brister så tas ett åtgärdsprogram fram samt att studierektor tar initiativ till tätare uppföljningsmöten. Bedömargruppen menar att denna metodik är mycket tillfredsställande.

I de fall doktorandprojektet ingår i ett större projekt med flera olika partner så utgör också projektmöten ett avstämningstillfälle av hur avhandlingsarbetet fortskrider. Motsvarande återkoppling till doktorander som siktar på en karriär inom akademin sker vid möten med andra forskare vid universitet/institut, konferenser och forskarskolor. Man står också i begrepp att digitalisera ISP, vilket kan ge viss möjlighet att förbättra uppföljningen av doktorandernas progression. Bedömargruppen menar att en bra metodik för uppföljning som tillämpas av Chalmers tekniska högskola är att licentiatseminarium eller mittseminarium ska hållas senast tre år från start av utbildningen.

Bedömargruppen konstaterar att det genomförs åtgärder och aktiviteter som syftar till att förbättra doktoranders situation såsom introduktionsmöten/träffar (när anställningen som doktorand inleds), skyddsronder (fysiska arbetsmiljön) och medarbetarsamtal (inkluderar också den psykosociala miljön). Jämställdhet beaktas även i de uppföljningar som beskrivs ovan och medvetandehöjande insatser i form av seminarier om härskartekniker kommer att hållas. Bedömargruppen påpekar att det även är viktigt att tillgången till nätverk för kvinnliga doktorander behöver adresseras. Att färre än 10 procent av huvudhandledarna är kvinnor kan enligt bedömargruppen vara av betydelse för den skillnad i tillgång till nätverk mellan kvinnliga och manliga doktorander som uppmärksammats i uppföljningarna.

Handledarna har bra kontakt med de doktorander som utexaminerats. Bedömargruppen menar dock att det är viktigt att ha systematisk uppföljning gällande var de utbildade doktorerna tar vägen efter examen. Chalmers tekniska högskola rekommenderas att följa upp var de utbildade doktoranderna är efter t.ex. ett respektive fem år efter examen.

Bedömargruppen vill framförallt framhålla den tydliga systematik varmed doktoranderna handleds med årliga möten, där olika kompetenser och funktioner möts med syftet att finna lösningar på problem som uppstått under utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)