Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Materialvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-12-12
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Textil-, gummi och polymermaterial
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet. Denna slutsats är baserad på följande omständigheter: utbildningen genomförs genom doktorandkurser och självstudier (grundläggande teoretisk kunskap (fysik, kemi, biologi, matematik, ingenjörsvetenskap, generell materialvetenskap) samt kunskap relaterad till det specialiserade vetenskapsområdet, träning som befordrar färdighet att analysera och tolka experimentella data, praktiskt arbete i laboratoriet, vana att använda datorer (numerisk analys, datasimuleringar, modellering, datapresentation och utformning av text och grafik), vetenskaplig publicering och generellt vetenskaplig presentation av forskningsresultat (också muntligt). Samtidigt visar statistiken för genomströmning att studietiden ligger i paritet med motsvarande för övriga landet, och föranleder därför inga särskilda frågor utöver hur Chalmers tekniska högskola arbetar generellt för att doktorander ska slutföra sina utbildningar inom stipulerad tid.

Chalmers tekniska högskola har även ett obligatoriskt kurspaket "Generic and Transferable skills" (GTS) där 15 högskolepoäng är obligatoriska. Det gäller bl.a. kurser avseende forskningsetik och hållbar utveckling, karriärplanering, muntlig populärvetenskaplig presentation och skriftlig populärvetenskaplig presentation. Andra kurser inom paketet är inte obligatoriska, men det finns en stark rekommendation att doktoranderna tillgodogör sig t.ex. kursen i avancerade analysmetoder.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen. Resultaten av uppföljning omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Vid den regelbundna utvärderingen av forskarskolan identifierades olika starka och svaga sidor avseende forskarutbildningen och bl.a. genomfördes åtgärder för att stärka identiteten hos forskarskolan i Materialvetenskap såsom införandet av årliga doktoranddagar. Det genomfördes även olika åtgärder på olika institutioner som att införa uppföljningssamtal med studierektor samt revidera mallen för den individuella utvecklingsplanen (ISP). Det senare ledde till att en gemensam mall för hela Chalmers tekniska högskola initierats vilken också ska bli elektronisk. Det kan ge viss möjlighet att förbättra uppföljningen av doktorandernas progression. En bra metodik för uppföljning som tillämpas av Chalmers tekniska högskola är att licentiatseminarium eller mittseminarium ska hållas senast 3 år från start av utbildningen.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande. Självvärderingen ger en tydlig bild av hur doktoranden tränas i tidsplanering via ISP och de årliga mötena mellan studierektor, examinator, handledare och doktorand. De årliga mötena och eventuellt efterkommande åtgärder har också en viktig funktion att säkerställa doktorandernas positiva utveckling och också för uppföljning av eventuella åtgärder.

Doktoranderna ska delta i undervisning på grund och avancerad nivå. Flera doktorander handleder även arbeten på kandidat- och/eller masternivå, vilket är en förberedelse för arbetslivet. Inom GTS-paketet ges kurser som stöd för att ge undervisning.

Doktoranderna deltar på minst en internationell konferens varje år och får även möjlighet att presentera sin forskning i populärvetenskapliga sammanhang. Att kunna presentera i skriftlig form genomsyrar hela forskarutbildningen. Det sker oftast genom att doktoranden, efter samråd med handledargruppen, skriver ett utkast och att handledarna därefter läser och ger återkoppling på texten. Inledningsvis skrivs mindre omfattande arbeten för att stegvis övergå till mer omfattande. Doktoranderna har en bred meny av kurser som syftar till att ge dem nödvändiga kunskaper om hur vetenskapliga resultat presenteras skriftligt och muntligt. Avhandlingsarbetet och disputationen har en tydlig och bra struktur. Bedömargruppen anser vidare att publiceringsstatistik också indikerar att målen är uppnådda.

En systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

På Chalmers tekniska högskola sker regelbundet utvärdering av forskarskolan där t.ex. studieuppföljning, samverkan och internationalisering ingår. Årligen genomförs en gemensam medarbetarundersökning där exempelvis organisation följs upp och doktoranderna får besvara frågor om hur handledningen fungerar och frågor om resurser är tillräckliga för att bedriva framgångsrika studier. De årliga mötena med studierektor, examinator, huvudhandledare, biträdande handledare och doktorand som nämns ovan har som sagt både en viktigt planerande funktion och en uppföljande funktion. Om brister synliggörs här tas ett åtgärdsprogram fram och studierektor tar initiativ till tätare uppföljningsmöten. I de fall doktorandprojektet ingår i ett större projekt med flera olika partner är också projektmöten ett tillfälle för avstämning av hur avhandlingsarbetet fortskrider.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används. Detta arbete görs på flera olika sätt. Doktoranderna deltar i seminarier på avdelnings- och institutionsnivå, på forskarskolans doktoranddagar, på Journal club där doktoranderna läser och granskar litteratur samt kopplar den till sin egen forskning. Förhållningssättet tränas också i samband med deltagandet i konferenser, publicerandet av artiklar i vetenskapliga tidskrifter och i det dagliga arbetet i växelverkan mellan handledare och doktorand. I samband med licentiatseminariet (alternativt mittseminariet) får doktoranden en avstämning av sin egen forskning. Den vetenskapliga redligheten utvecklas av peer-review-processen, som enligt intervjuerna är något som varje doktorand tar del i. Forskningsetik bibringas genom doktorandkurser. Bedömargruppen konstaterar att ovan nämnda åtgärder synes ge den efterfrågade effekten, även om det är mycket svårt att följa upp förhållningssätt som doktoranderna ska utveckla.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behovs i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Den årliga genomgången (involverande studierektor m.fl.) av de framsteg som doktoranderna gör är det verktyg som bäst kontrollerar progressionen. Varje doktorand har en grupp av seniora forskare som följer med och säkerställer progressionen under hela doktorandtiden. Det framgår inte mer specifikt vad som följs upp och bedömargruppen föreslår att Chalmers tekniska högskola ytterligare utvecklar metoder för att följa upp vetenskaplig redlighet och intellektuell självständighet. Det kan sedan appliceras på doktorandgruppen vid två tillfällen, efter t.ex. två år och strax innan disputation. Ett sådant fokus skulle kunna stimulera doktoranderna att utveckla dessa viktiga färdigheter.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Forskarutbildningen genomförs genom doktorandkurser och självstudier i grundläggande teoretisk kunskap samt kunskap relaterad till det specialiserade vetenskapsområdet, träning som befordrar färdighet att analysera och tolka experimentella data, praktiskt arbete i laboratoriet, vana att använda datorer, vetenskaplig publicering och generellt vetenskaplig presentation av forskningsresultat skriftligt och muntligt. Doktoranderna deltar på minst en internationell konferens varje år och får möjlighet att presentera sin forskning i populärvetenskapliga sammanhang. Doktoranderna ska även delta i undervisning på grund och avancerad nivå. Bedömargruppen menar att avhandlingsarbetet och disputationen har en tydlig och bra struktur och publiceringsstatistik indikerar att målen är uppnådda.

Intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet tränas på flera olika sätt. Doktoranderna deltar i seminarier på avdelnings- och institutionsnivå, på forskarskolans doktoranddagar, på Journal club där doktoranderna läser och granskar litteratur och kopplar den till sin egen forskning. Färdigheterna tränas också i samband med deltagandet i konferenser, publicerandet av artiklar i vetenskapliga tidskrifter och i det dagliga arbetet i växelverkan mellan handledare och doktorand. Bedömargruppen vill särskilt framhålla de årliga mötena där alla relevanta parter (doktorand, handledare, studierektor och examinator) deltar. Forskningsarbetet som gjorts i relation till tidigare år bedöms och en speciell lupp läggs på doktorandens progression (mognadsgrad). I de fallen att arbetet inte fungerat tillfredsställande och/eller att doktorandens utveckling varit mindre positiv tas ett åtgärdsprogram fram. Bedömargruppen konstaterar att det är mycket svårt att följa upp de förhållningssätt som doktoranderna ska utveckla och föreslår därmed att Chalmers tekniska högskola ytterligare utvecklar metoder för att följa upp vetenskaplig redlighet och intellektuell självständighet. Det kan sedan appliceras på doktorandgruppen vid två tillfällen, efter t.ex. två år och strax innan disputation. Ett sådant fokus skulle kunna stimulera doktoranderna att utveckla dessa viktiga färdigheter.

Bedömargruppen kan konstatera att det finns en mycket väl anpassad arsenal av åtgärder som presenteras under utformning, genomförande och resultat. Kunskap och förmåga bedöms systematiskt samt reflekteras till berörda personer.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)