Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Hållbara system - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-11-28
Lärosäte: Linköpings universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Energisystem
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Linköpings universitet har etablerat forskarutbildningskurser med bredd och djup, med obligatorisk kurser både inom forskarutbildningsämnesområdet Energisystem och inom forskarutbildningsämnet Hållbara system. Energisystem har två obligatoriska ämnesspecifika kurser, Energisystemanalytiska verktyg (steg ett och två). Inom ämnet är kurserna System och management (steg ett och två) samt en seminariekurs obligatoriskt. Därutöver finns ett antal valfria kurser, vars omfattning beskrivs i den allmänna studieplanen (ASP). Det finns också ett etablerat samarbete med andra lärosäten inom forskarskolan med gemensamma kurser och doktorander. På Linköpings universitet finns det även obligatoriska seminarier och presentationer vilket utgör en viktig del av genomförandet av forskarutbildningen. I självvärderingen betonas även vikten av den löpande handledningen och handledarnas roll.

I självvärderingen framgår att det finns ett stort fokus på antal publikationer och medverkan på konferenser. Generellt publicerar doktoranderna flitigt i lämpliga fora. Genom publicering förkovrar sig doktoranderna i analys, syntes och att skriva för i första hand vetenskapssamhället. Samtidigt framgår att de flesta forskningsprojekten sker i samverkan med näringslivet och samhället i övrigt. Linköpings universitet menar att det leder till att en bred förståelse för frågeställningar och problem eller utmaningar relaterade till energisystem uppnås. Denna uppfattning delas av bedömargruppen.

Den individuella studieplanen (ISP) är viktig vid planeringen och uppföljning av forskarutbildningen. Huvudansvaret för upprättandet ligger på prefekten men doktoranden och handledarna tar en aktiv roll i denna process. Det finns tydliga rutiner för dess hantering och uppföljning vilket beskrivs ytterligare nedan. Statistiken för genomströmning att studietiden ligger i paritet med motsvarande för övriga landet, och föranleder därför inga särskilda frågor utöver hur Linköpings universitet arbetar generellt för att doktorander ska slutföra sina utbildningar inom stipulerad tid.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen. Resultaten av uppföljning omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Planering och uppföljning av forskarutbildningens utformning bygger på den allmänna studieplanen och att denna revideras vid behov. Det är den tekniska fakulteten som beslutar om revidering av den allmänna studieplanen. Det är forskarstudierektorn som bl.a. har ansvar för att kvalitetssäkra forskarutbildningar, följa upp individuella studieplaner, fastställa och revidera kursplaner på forskarutbildningsnivå samt följa upp och initiera revideringar av forskarutbildningsstudieplaner. Vid utvecklandet av nya kurser vid forskarutbildningsämnesområdet Energisystem deltar doktoranderna på seminarier där bl.a. forskarutbildningen diskuteras t.ex. med avseende på forskarutbildningskurser, pågående forskning och institutionstjänstgöring. Doktoranderna återkopplar vad som framkommit vid seminarierna vid regelbundna avdelningsmöten.

Avdelningens personalresurser studeras utifrån kompetens och åldersstruktur samt lika villkor och bedöms mot forskarutbildningsämnesområdet Energisystem volym och kommande behov inom grund, avancerad och forskarnivå samt inom forskning. Utifrån detta sker en diskussion mellan institutionen och avdelningen avseende långsiktig kompetensförsörjning för att säkra stabila handledarresurser över tid. Publicering av forskningsresultat i tidskrifter är en del av det systematiska uppföljningsarbetet.

Det genomförs även alumnundersökningar som ger återkoppling om huruvida utbildningen är relevant för arbetslivet.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

I självvärderingen beskrivs tre obligatoriska seminarier: ett inledande planeringsseminarium, halvtidsseminarium/lic-seminarium och slutseminarium. Det inledande seminariet planeras av doktoranden tillsammans med handledaren. Doktoranden presenterar sin forskningsplan på ett kollegialt avhandlingsseminarium där projektets syfte, forskningsfrågor, metod, tidplan etc. diskuteras. Efter hälften av utbildningstiden ska doktoranden presentera och försvara sitt arbete på ett kollegialt halvtidsseminarium eller lic-seminarium. Inför planerad disputation genomförs ett slutseminarium. I detta skede ska alltid en extern granskare yttra sig om avhandlingsmanusets vetenskapliga kvalitet och rekommendera eventuella förändringar och tillägg. Därtill har även kollegiets forskare möjlighet att inkomma med synpunkter på avhandlingen. Avstämningen vid de obligatoriska seminarierna ger vid handen om progressionen framskrider nöjaktigt. Dock trycker Linköpings universitet hårt på ett precist antal artiklar för doktorsavhandlingen. Bedömargruppen menar att detta kan vara en hämmande faktor för den enskilde doktoranden samt utsätta doktoranden för press. Dock tycks verkligheten enligt intervjuerna vara mjukare eller flexiblare i detta avseende.

Man strävar efter att underlätta för doktoranderna att delta i konferenser, presentera papers och att delta i internationellt forskningsutbyte, t.ex. genom vistelse i annan forskarmiljö. Doktoranderna kan söka resestipendier för att finansiera detta. Doktorander kan också delta i formulering och utarbetande av forskningsprojekt, speciellt i slutet av doktorandtiden. Det finns en medveten strategi att uppmuntra doktoranderna att driva projekt och att skriva forskningsansökningar, ibland tillsammans med externa samarbetspartners. I självvärderingen framgår att denna kollegiala formering av forskningen vid ämnet förbereder doktoranden för ett arbetsliv både inom och utanför akademin. Att doktorandprojekt eller avhandlingsarbete sker i nära omgivning med det omgivande samhället är enligt Linköpings universitet det viktigaste sättet att inom ett tillämpat forskningsområde säkra att doktoranden bidrar till samhällets utveckling och stödjer andras lärande.

Många doktorander medverkar som lärare i utbildningen på grundnivå och avancerad nivå vilket enligt bedömargruppen bidrar till doktorandernas färdighet och förmåga inom ämnet. Som stöd för att både planera och presentera sin forskning finns det som tidigare nämnts obligatoriska kurser för doktoranderna. För att ytterligare stärka de vetenskapliga färdigheterna ges även fördjupningskurser och det finns då möjlighet att läsa kurser på andra lärosäten, både nationellt och internationellt. Flera doktorander har forskat vid flera olika internationella universitet och till Linköpings universitet kommer regelbundet gästdoktorander/-forskare från internationella universitet. Även disputerade forskare från Linköpings universitet har gästforskat internationellt. Det finns således upparbetade nätverk för doktoranderna att ta del av.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Uppföljningen av ISP har en tydlig struktur vilket framgår i självvärderingen. ISP granskas av forskarstudierektor samt prefekt vilka bl.a. fokuserar på progression, avklarade kurspoäng och måluppfyllelse. I den nya ISP som införts ska kopplingen till högskoleförordningens mål anges för varje aktivitet samtidigt som helheten, dvs. doktorandens progression och hur vägen fram till examen ser ut, ska framgå. Om avvikelser från tidplanen upptäcks vid den årliga uppföljningen av ISP vidtar institutionen tillsammans med handledare och doktorand åtgärder för att lösa eventuella problem. Det sker även en kontinuerlig uppföljning av doktorandernas progression i och med återkommande handledartillfällen.

Planeringen av seminarierna sker tillsammans med huvudhandledaren och rapporteras i den individuella studieplanen (ISP). Det innebär att det utöver uppföljningen vid själva seminarietillfället även sker en uppföljning i ISP. Bedömargruppen anser att avstämningen vid de tre obligatoriska seminarierna, med kritiska åhörare, utgör en bra uppföljning av utvecklingen av färdighet och förmåga.

Den uppföljning som görs av publicerade artiklar och antalet disputerade doktorander, som har en ökande trend, visar också att utbildningen stödjer doktorandernas utveckling av färdighet och förmåga.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet, och vetenskaplig redlighet/forskningsmässig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Linköpings universitet har en obligatorisk kurs i forskningsetik i vilken etik och vetenskaplig redlighet utgör en central del. Utöver denna finns det ytterligare metodkurser för forskningsetik som också är tillgängliga för doktoranderna. Doktoranderna får även kunskap om vetenskapens möjligheter och begränsningar via den obligatoriska kursen Methodology of Science and Technology samt ämnesspecifika kurser.

De tre obligatoriska seminarierna används även för att säkerställa självständigheten. Seminarierna planeras av doktoranden tillsammans med handledaren. Handledaren tar ett stort ansvar vid det inledande planeringsseminariet medan doktorand och handledare delar ansvaret vid halvtidsseminarium/lic-seminarium. Vid slutseminariet är det doktoranden som har det största ansvaret. Självständighet och vetenskaplig redlighet uppmuntras som ett kontinuerligt inslag i handledningen och genom samverkan med andra forskare. Dialogen mellan doktorand och handledare är således också en del i utvecklandet av värderingsförmågan och förhållningssättet samt utveckling av den intellektuella självständigheten.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Planeringen av seminarierna sker tillsammans med huvudhandledaren och rapporteras i den individuella studieplanen (ISP). Det innebär att det utöver uppföljning och återkoppling vid själva seminarietillfället även sker en uppföljning i ISP. Inom den tekniska fakulteten planeras nu en strukturerad process för granskning av vetenskaplig redlighet. Den nära och regelbundna samverkan och mötena med näringslivets representanter ger viss inblick i värderings- och förhållningssätt utanför akademin.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

I utbildningen säkerställs måluppfyllelse av kunskapsformerna kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt på flera olika sätt. Linköpings universitet har etablerat forskarutbildningskurser med bredd och djup. Forskarskolan garanterar att tillräckligt många doktorander finns varvid det är kostnadseffektivt att genomföra kurser av hög kvalitet. På Linköpings universitet finns det även obligatoriska seminarier och presentationer vilket utgör en viktig del av genomförandet av forskarutbildningen. Seminarierna planeras av doktoranden tillsammans med handledare och det framgår att doktoranden ska ta ett allt större ansvar. Självständighet och vetenskaplig redlighet uppmuntras som ett kontinuerligt inslag i handledningen och samverkan med andra forskare. Internationella konferenser och projekt ger även möjlighet att jämföra doktorandernas kunskaper i ett internationellt perspektiv. Dock tycks deltagande i konferenser och presentation av konferenspapers i enlighet med intervjuerna vara nedprioriterade numera.

Den individuella studieplanen (ISP) och dess uppföljning är viktig inom detta aspektområde. Bedömargruppen vill lyfta som ett gott exempel att Linköpings universitet har adekvata rutiner för uppföljningen. ISP granskas av forskarstudierektor samt prefekt vilka bl.a. fokuserar på progression, avklarade kurspoäng och måluppfyllelse. I den nya ISP som införts ska kopplingen till högskoleförordningens mål anges för varje aktivitet samtidigt som helheten, dvs. doktorandens progression och hur vägen fram till examen ser ut, ska framgå. Om avvikelser från tidplanen upptäcks vid den årliga uppföljningen av ISP vidtar institutionen tillsammans med handledare och doktorand åtgärder för att lösa eventuella problem. Statistiken för genomströmning att studietiden ligger i paritet med motsvarande för övriga landet, och föranleder därför inga särskilda frågor utöver hur Linköpings universitet arbetar generellt för att doktorander ska slutföra sina utbildningar inom stipulerad tid.

Avslutningsvis har det framkommit att Linköpings universitet trycker hårt på ett precist antal artiklar för doktorsavhandlingen. Bedömargruppen menar att detta kan vara en hämmande faktor för den enskilde doktoranden samt utsätta doktoranden för press. Dock tycks verkligheten enligt intervjuerna vara mjukare eller flexiblare i detta avseende.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)