Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Miljö- och energisystem - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-11-28
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Energisystem
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Vid varje fakultet har fakultetsnämnderna ett betydande ansvar för utbildning på forskarnivå och i denna nämnd är doktoranderna representerade. Till nämnden finns också ett beredande organ, utskott för utbildning på forskarnivå, och även här finns det doktorandrepresentation. Utskottet har till uppgift att bereda forskarutbildningsfrågor för beslut i nämnden t.ex. förslag på allmänna studieplaner och kursplaner för utbildning på forskarnivå. Därtill finns det vid fakulteten två forskarutbildningsråd med doktorandrepresentation och rådens uppgifter är dels att svara för kollegial behandling av individuella studieplaner, dels att fungera som ledningsorgan för forskarskolorna Natur- och teknikvetenskap, och Hälsa.

Den individuella studieplanen (ISP) är ett viktigt verktyg för att doktoranden ska få en god möjlighet till utveckling. Via ISP och ämnesmöten kan doktoranderna påverka sin utbildning. Vid universitetet anställda doktorander kan via medarbetarsamtal med prefekten diskutera individuella mål och kompetensutvecklingsplaner, frågor om forskningsmiljön och socialt stöd för doktorander. Bedömargruppen anser att dessa rutiner fungera tillfyllest då självvärderingen och intervjuerna samstämmigt ger detta intryck.

I självvärderingen beskrivs hur den fysiska och psykosociala arbetsmiljön säkerställs för doktoranderna och det framgår att alla doktorander har en fullgod arbetsplats, att det erbjuds friskvård och företagshälsovård, att doktorander som inte tidigare använt verkstäderna ska genomgå en säkerhetsintroduktion, att doktoranderna är representerade i arbetsmiljökommittén etc.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter. Uppföljning av forskarutbildningen i sin helhet sker vid fakulteten och det tas fram en årsrapport. På fakultetsnivå ligger även ansvaret att rikta enkäter till doktorander och alumner med fokus på forskarutbildningsmiljöns kvalitet. Doktorandsektionen genomför vart tredje år en enkät för doktorander samt utexaminerade doktorer (vid de tillfällen doktorandsektionen genomför en enkät ersätter den fakultetens doktorandenkät). Enkäten innehåller frågor om upplevd kvalitet på handledningen och doktorandkurser. Dock är antalet examinerade doktorer än så länge lågt och antalet aktiva doktorander begränsat vilket gör det svårt att dra säkra slutsatser. Resultat och analys av enkäterna redovisas för doktoranderna och för fakultetens utbildnings- och forskarsamordnare samt forskarutbildningsutskott. Forskarutbildningsutskottet har doktorandrepresentanter och kan vid behov föreslå ändringar i kursplaner för doktoranderna.

Prefekterna genomför även årliga medarbetarsamtal med de universitetsanställda doktoranderna. Här tas frågor om forskningsmiljö upp och man diskuterar den individuella studieplanen (ISP).

Forskarskolan anordnar även doktoranddagar där frågor om akademisk miljö och upplägg av forskarutbildningen diskuteras. Synpunkterna har givits som återkoppling till handledarkollegiet vilket har lett till ämnesvisa diskussioner kring förutsättningar att nå examensmålen.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)