Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Veterinärmedicinsk vetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-06-27
Lärosäte: Sveriges lantbruksuniversitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Veterinärmedicin
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Utbildningen med dess kurser borgar för att doktoranderna får en bra förberedelse för arbetslivet. Bedömargruppen noterar att utbildningen har flera olika typer av stöd för att förbereda doktoranderna för arbetslivet utanför lärosätet, till exempel är det positivt med tanke på senare anställningsmöjligheter att doktoranderna deltar i olika institutionsuppgifter såsom undervisning och kliniktjänstgöring. Under intervjuerna framgick det att de doktorander som deltar i sådan kliniktjänst eller till exempel obduktionsverksamhet kompenseras i tid så att forskarutbildningen förlängs med motsvarande tid. Detta är exempel på en anpassning till den efterfrågan som finns från arbetsgivare. Ett annat gott exempel att framhålla är förekomsten av lektorer som arbetar med samverkan med det omgivande samhället samt att det finns en vicedekan med samverkansansvar.

Bedömargruppen vill också lyfta som ett gott exempel att det finns möjlighet för doktorander med veterinärexamen att genomgå en internationell residency-utbildning, som normalt varar tre år och ska leda till diplomate-examen (europeisk eller internationell specialistexamen), antingen som en kombination eller som en fortsättning på forskarutbildningen. Bedömargruppen ser det som en bra förberedelse för arbetslivet eftersom diplomate-status är mycket efterfrågad på arbetsmarknaden idag. Vid tillsättande av tjänster med klinisk anknytning kan idag diplomate-examen vara mer efterfrågad än doktorsexamen.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning leder, vid behov, till åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Ett sätt att systematiskt säkerställa att utbildningen är användbar är de samverkansfunktioner som finns på olika nivåer inom lärosätet med arbetslivet och de kontaktytor som skapas med arbetslivet genom det ökande antalet företagsdoktorander. "SLUs karriärstöd" finns omnämnt i självvärderingen, men dess funktion är oklar även efter intervjuerna. Även karriärmöjligheter inom akademin är en del av arbetslivet för blivande doktorer men post doc-tjänster inom lärosätet eller ute i samhället och internationellt samt rekrytering till högre forskartjänster är inte något som lärosätet lyfter. Enligt självvärderingen finns det inte någon utvecklad tradition med alumnverksamhet för de som disputerat vid lärosätet.

Bedömargruppen bedömer att det finns utvecklingsmöjligheter när det gäller att förbättra en alumnverksamhet för att få en återkoppling från arbetslivet via tidigare doktorander.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)