Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Veterinärmedicinsk vetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-06-27
Lärosäte: Sveriges lantbruksuniversitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Veterinärmedicin
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Generellt finns det en tydlig struktur för hur kvalitetshöjande åtgärder vid behov kan initieras och återkopplas. Doktorandrepresentanter erbjuds plats i alla beredande och beslutande organ som rör utbildningen. De deltar också i beslutsprocesser, inklusive beredning av frågor som rör forskarutbildningen. Viktigt är att flera doktorander finns representerade i forskarutbildningsnämnden som kan initiera utvecklande åtgärder av utbildningen. Strukturen med kontaktpersoner på institutionerna förefaller enligt intervjuerna fungera bra i det löpande kvalitetsarbetet som en länk mellan å ena sidan doktorander och handledare på institutionerna och å andra sidan fakultetens studierektor för forskarutbildning. Det finns också ett doktorandråd vid lärosätet vars syfte är att främja intressena hos de forskarstuderande vid fakulteten. Det framgick av intervjuerna att doktorander oavsett språklig bakgrund kan vara representerade och ha inflytande i olika organ.

Förutom på organisatorisk nivå så har doktoranderna inflytande över sin individuella utbildning. De har stor frihet att välja vilka kurser de vill läsa och vilka kongresser de vill delta i. Det verkar vara lätt att söka och få beviljad finansiering till internationella kongresser och vistelser på utländska universitet. Doktoranderna är medvetna om att de kan byta handledare, även om det är sällsynt att det händer.

I övrigt är det möjligt för doktorander att delta i fakultetens forskarskola som leds av tre koordinatorer och en styrgrupp där även doktorandrepresentanter finns med. Det finns tydligt avsatta resurser för forskarskolan. Forskarskolan är en sammanhållande enhet för både doktorander och handledare.

I en medarbetarundersökning som genomfördes 2016 rapporterades stress vara ett problem för många doktorander. Bedömargruppen noterar att det framgick av intervjuerna att det finns ett arbete på många nivåer på lärosätet för att hantera stress, men att det är svårt att komma till rätta med problemet. Verktyg för detta är att erbjuda doktoranden ett årligt medarbetarsamtal samt att följa upp den individuella studieplanen. Bedömargruppen rekommenderar att frågor om stress införs som en stående punkt att ta upp vid uppföljningen av respektive individuell studieplan.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Uppföljningen sker bland annat genom enkätundersökningen, Doktorandspegeln, vartannat eller vart tredje år, där synen på utbildningens och handledningens kvalitet samt den studiesociala miljön på ett systematiskt sätt undersöks och ger underlag till kvalitetsutveckling.

Ett bra exempel på hur ett ständigt förbättringsarbete fungerar på fakulteten är ett "lika villkor utskott" med doktorander som arbetar med frågor som rör lika villkor. Utskottet uppmärksammade exempelvis att utländska studenter ofta inte kunde ta del av information eftersom den var på svenska och att de därför hamnade utanför gemenskapen. Fakulteten har nu försökt att se till att information sprids på engelska och också anordnat en kurs i svenska språket på plats och tid med hänsyn till doktoranderna. Den digitala undervisningen utvecklas också gradvis och kurser kan tas på distans, vilket ökar möjligheterna för doktoranderna att ta del av kursutbudet.

I bedömningen av aspektområdet utformning, genomförande och resultat noterar bedömargruppen att det finns utvecklingsmöjligheter för lärosätet genom att införa fler obligatoriska baskurser samt att se över hur de individuella studieplanerna uppdateras.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)