Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Veterinärmedicinsk vetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-06-27
Lärosäte: Sveriges lantbruksuniversitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Veterinärmedicin
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Utbildningen baseras på kurser och på ett vetenskapligt arbete. Doktoranden ska bedriva självständigt forskningsarbete och genomgå kurser som omfattar 30-60 högskolepoäng för doktorsexamen, 15-30 högskolepoäng för licentiatexamen. Kurserna som väljs ska både vara generella baskurser och individuellt valda ämneskurser. Baskurser i vetenskapsteori och forskningsetik är obligatoriska. Baskurser som omfattar pedagogik, vetenskapligt skrivsätt, djuretik, statistik och informationssökning bör också ingå enligt den allmänna studieplanen.

Djupet i utbildningen uppnås genom att doktoranden fokuserar på en specifik forskningsfråga samt deltar i ämneskurser som relaterar till forskningsämnet. Dessutom ska doktoranden skriva en avhandling, en sammanläggningsavhandling, som innehåller minst tre vetenskapliga artiklar, där det värderas om adekvata forskningsmetoder och -tekniker har använts. Kvaliteten på avhandlingar som går till disputation säkerställs, enligt självvärderingen, genom lärosätets riktlinjer där den individuella studieplanen är en viktig del. I den individuella studieplanen anges att den ska uppdateras inom tre månader från antagning. Doktoranden och huvudhandledaren ska gemensamt bedöma graden av uppfyllande av examensmålen i utbildningen. Minst en av artiklarna ska vara accepterad för publicering, för två av artiklarna ska doktoranden vara första författare. Dessutom kan ett slutseminarium eller träningsseminarium avhållas. Det är fakultetsnämnden som beslutar om avhandlingen kan gå till disputation.

Lärosätet säkrar breda kunskaper både inom forskarutbildningsämnet och vetenskaplig metodik genom baskurser där doktoranderna får generella kunskaper som är viktiga för att bli självständiga forskare och genom ett adekvat utbud med ämneskurser. Dessutom har fakulteten en forskarskola med ett brett utbud av kurser och utbildningsaktiviteter. Bredden i utbildningen säkras också genom att doktoranderna medverkar i projekt inom ramen för lärosätets forskningsaktiviteter med olika svenska och utländska forskningsinstitutioner. En del av dessa projekt är delvis förlagda utanför Sverige, enligt flera av de individuella studieplanerna ingår vistelse vid utländska institutioner. Doktoranderna uppmuntras också till att delta i såväl nationella som internationella kongresser och symposier. Detta bidrar till att doktoranderna får en bred förståelse för forskningsaktiviteterna inom veterinärmedicinsk vetenskap såväl nationellt som internationellt.

För enskilda doktorander som befinner sig i utlandet kan det vara svårt att delta i alla kurser, varför några kurser ges flera gånger om året. Bedömargruppen menar att lärosätet bör överväga om fler kurser skulle vara obligatoriska, till exempel kursen om presentation av artiklar och att skriva vetenskapliga artiklar på engelska. Detta ställer dock krav på att kurserna behöver hållas mer frekvent men de skulle också kunna vara webbaserade.

Progressionen i utbildningen säkras genom att artiklar och avhandlingar kommuniceras internationellt. I övrigt säkerställs att examensmålen uppnås innan examen utfärdas genom lärosätets riktlinjer för handledare, opponent och disputation.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen. Resultaten av uppföljning omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

De individuella studieplanerna är ett viktigt redskap för lärosätet att säkerställa måluppfyllelsen men bedömargruppen noterar att de individuella studieplaner som granskats i den nya utbildningen är av varierande kvalitet. Man föreslår därför att institutionen och fakulteten involverar sig mer aktivt i att säkra innehållet och att planerna uppdateras varje år.

Bedömargruppen noterar att forskarutbildningsnämnden för närvarande ser över sina rutiner för att säkra att de individuella studieplanerna följs upp tillräckligt ofta och på ett likvärdigt sätt mellan institutionerna. Det framgick också av intervjuerna att det sker en uppföljning av den individuella studieplanen efter tre månader och att vid halvtidsuppföljningen ska en uppdaterad individuell studieplan rapporteras till forskarutbildningsnämnden. Eftersom det är en ny forskarutbildning har inte någon halvtidsuppföljning ännu ägt rum. Om de allmänna förutsättningarna för utbildningens och avhandlingsarbetets genomförande inte är tillräckligt goda kan forskarutbildningsnämnden uppmana institutionen att vidta lämpliga åtgärder, utifrån detta gör bedömargruppen bedömningen att det finns en systematisk uppföljning.

Lärosätets kvalitetssäkringssystem som introduceras under 2017 följer med hjälp av kvalitetsstandarder och därtill kopplade indikatorer systematiskt upp hela utbildningsprocessen, vilket bedömargruppen ser som ytterligare ett sätt att säkerställa den systematiska uppföljningen, även om det ännu inte går att se några resultat från detta system.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Färdigheten och förmågan hos doktoranden att planera och bedriva forskning säkerställs dels genom att doktoranderna löpande deltar i konferenser och kongresser där de också presenterar sina resultat, dels genom att löpande publicera artiklar i internationella publikationer. Det finns också ett rikt utbud av både baskurser och specialkurser som säkerställer examensmålen som gäller färdighet och förmåga. Genom att delta i kurser för såväl skriftlig som muntlig presentationsteknik och medverka i seminarier och internationella konferenser, övas doktoranden i att presentera och diskutera sin forskning i nationella och internationella sammanhang. Bedömargruppen menar att man bör överväga om fler kurser borde vara obligatoriska och att inte bara "uppmuntra" eller "uppmana" att delta i seminarier och konferenser.

Doktorandernas färdighet i engelska tränas genom publicering i internationella publikationer och genom presentation av resultat vid internationella kongresser och möten samt genom att avhandlingen skrivs på engelska. Alla doktorandkurser är på engelska, vissa av de generella baskurserna ges både på engelska och svenska.

Färdighet och förmåga utvecklas också genom att vissa doktorander undervisar på sin institution eller deltar i kliniktjänstgöring. Av intervjuerna framkom att om doktoranden genomför kliniktjänstgöring eller undervisar förlängs forskarutbildningen i motsvarande grad.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning leder, vid behov, till åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Som konstaterats ovan är de individuella studieplanerna ett viktigt redskap för att säkerställa doktorandernas måluppfyllelse genom den årliga uppföljningen av den individuella studieplanen och genom halvtidskontrollen med eventuella åtgärder som dokumenteras. Som tidigare noterats ser lärosätet för närvarande över rutinerna kring att säkra en likvärdig uppföljning av studieplanerna.

Lärosätets kvalitetssäkringssystem, som introduceras under 2017, följer med hjälp av kvalitetsstandarder och därtill kopplade indikatorer systematiskt upp hela utbildningsprocessen. Bedömargrupper ser detta som ytterligare ett sätt att säkerställa den systematiska uppföljningen, även om det ännu inte går att se några resultat från detta system.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Doktorandernas intellektuella självständighet och förmåga till vetenskaplig redlighet säkerställs och utvecklas under forskarutbildningens gång genom löpande deltagande i konferenser och publicerande av artiklar samt genom lärosätets utbud av generella baskurser. Doktorandens utveckling när det gäller värderingsförmåga och förhållningssätt utvärderas löpande via den vetenskapliga produktionen och årligen med hjälp av den individuella studieplanen. Internationellt hög standard säkerställs genom att det vid disputationer finns tre till fem internationellt välrenommerade ledamöter i betygsnämnden. Kravet är att alla ledamöter är disputerade och att majoriteten av dem har minst docentkompetens. Standarden säkerställs också genom kravet på minst tre artiklar som granskats av ämnessakkunniga.

När det gäller förmågan att göra forskningsetiska bedömningar finns det en obligatorisk baskurs som säkrar doktorandernas baskunskaper i forskning och etik. Det finns också en djurförsökskurs där det ingår att träna etiska frågeställningar. Denna kurs är obligatorisk för de som använder djur i sin forskning. I dessa kurser ingår frågor om vetenskaplig och forskningsmässig redlighet, vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människans ansvar för hur den används. Vid intervjun framgick det att doktoranderna deltar i arbetet med ansökan om att erhålla godkänd etisk prövning då det handlar om att använda försöksmaterial från djur eller människor, vilket resulterar i att etiska aspekter diskuteras mellan doktoranden och handledaren. Dessa moment i utbildningen ser bedömargruppen som mycket viktiga. Att delta i ansökningsarbetet är ett bra sätt att träna värderingsförmåga och förhållningssätt så att dessa kunskapsformer inte bara stannar vid teorier.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Som konstaterats ovan är de individuella studieplanerna ett viktigt redskap för att säkerställa doktorandernas måluppfyllelse genom den årliga uppföljningen av den individuella studieplanen och genom halvtidskontrollen med eventuella åtgärder som dokumenteras. Som tidigare noterats ser lärosätet för närvarande över rutinerna kring att säkra en likvärdig uppföljning av studieplanerna.

Lärosätets kvalitetssäkringssystem som introduceras under 2017 följer med hjälp av kvalitetsstandarder och därtill kopplade indikatorer systematiskt upp hela utbildningsprocessen. Bedömargruppen ser detta som ytterligare ett sätt att säkerställa den systematiska uppföljningen, även om det ännu inte går att se några resultat från detta system.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande. I och med att det är en ny forskarutbildning har ännu inte någon doktorand slutfört sin utbildning och tagit examen. Det finns därför ännu inte några resultat utifrån vilka det går att bedöma huruvida utbildningen säkerställer måluppfyllelse i kunskapsformerna kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt men underlagen visar på att förutsättningarna är goda. Underlagen visar också på att det finns ett gott systematiskt arbete på lärosätet för att säkerställa måluppfyllelsen genom de kurser som erbjuds doktoranderna, möjligheten för doktoranderna att undervisa på sin institution och delta i kliniktjänstgöring liksom de riktlinjer som finns vad gäller den individuella studieplanen samt kriterier som ska vara uppfyllda innan disputation och examen.

Bedömargruppen noterar dock utvecklingsmöjligheten att införa fler obligatoriska baskurser samt att se över de individuella studieplanernas utformning så att de likriktas och uppdateras på ett enhetligt sätt för samtliga institutioner.

Ett gott exempel som bedömargruppen vill lyfta är att doktoranderna själva är involverade i att skriva ansökan om etiska tillstånd vid användande av material från såväl djur som människor.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)